75
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

د ـ ايثار در پرسش

يكى ديگر از انواع ايثار كه در احاديث آمده ، ايثار در پرسش است . از امام باقر عليه السلام روايت شده است :
صَلّى رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بِأَصحابِهِ الفَجرَ، ثُمَّ جَلَسَ مَعَهُم يُحَدِّثُهُم حَتّى طَلَعَتِ الشَّمسُ، فَجَعَلَ يَقومُ الرَّجُلُ بَعدَ الرَّجُلِ حَتّى لَم يَبقَ مَعَهُ إلّا رَجُلانِ : أنصارِىٌّ و ثَقَفِىٌّ، فَقالَ لَهُما رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قَد عَلِمتُ أنَّ لَكُما حاجَةً تُريدانِ أن تَسأَلانى عَنها، فَإِن شِئتُما أخبَرتُكُما بِحاجَتِكُما قَبلَ أن تَسأَلانى و إن شِئتُما فَاسأَلانى .
قالا: بَل تُخبِرُنا يا رَسولَ اللّه ِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ أجلى لِلعَمى و أَبعَدُ مِنَ الاِرتِيابِ و أَثبَتُ لِلإِيمانِ .
فَقالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله : أمّا أنتَ يا أخَا الأَنصارِ فَإِنَّكَ مِن قَومٍ يُؤثِرونَ عَلى أنفُسِهِم وأَنتَ قَرَوىٌّ و هذَا الثَّقَفِىُّ بَدَوِىٌّ أفَتُؤثِرُهُ بِالمَسأَلَةِ؟
فَقالَ: نَعَم، قالَ: أمّا أنتَ يا أخا ثُقيف فَإِنَّكَ جِئتَ تَسأَلُنى عَن وُضوئِكَ و صَلاتِكَ و ما لَكَ فِيهما مِنَ الثَّوابِ.

پيامبر خدا ، نماز صبح را با اصحابش اقامه كرد و سپس با آنان به گفتگو نشست تا آن كه آفتاب زد . اصحاب ، يكى پس از ديگرى خارج شدند تا جايى كه فقط دو نفر با ايشان باقى ماندند : يك نفر انصارى و ديگرى مردى ثقفى . پيامبر خدا به آن دو فرمود : «مى دانم كه كارى داريد و مى خواهيد از من بپرسيد . اگر دوست داشته باشيد ، پيش از آن كه شما بپرسيد ، به شما بگويم كه چه مى خواهيد ، و اگر دوست داريد ، شما خود بپرسيد» .
گفتند : خودت به ما خبر بده ، اى پيامبر خدا ؛ زيرا كه اين كار ، در از بين بردن كورى دل ، مؤثّرتر و در زدودن ترديد ، كارگرتر است و ايمان را استوارتر مى سازد.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «امّا تو ، اى برادر انصارى! از قومى هستى كه ديگران را بر خويشتن ، مقدّم مى دارند . تو آبادى نشين هستى و اين مرد ثقفى ، بيابانگرد است . آيا در سؤال كردن ، او را بر خود مقدّم مى دارى؟» .
گفت : آرى .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «امّا اى مرد ثقفى ! تو آمده اى تا درباره وضو و نمازت و ثوابى كه در اين دو براى تو هست ، از من سؤال كنى» . ۱

1. . كتاب من لايحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۰۲ ح ۲۱۳۸ ، الأمالى ، صدوق : ص ۴۴۱ ح ۲۲ ، الخرائج و الجرائح: ج ۲ ص ۵۱۴ ح ۲۶ ، روضة الواعظين: ص ۳۳۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۹ ص ۳ ح ۳ ، الكافى: ج ۳ ص ۷۱ ح ۷ .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
74

ج ـ ايثار در دعا

يكى از نكات آموزنده در سيره اهل بيت عليهم السلام ، مقدّم داشتن ديگران در دعاست . امام كاظم عليه السلام ، از پدرانش عليهم السلام چنين روايت نموده است :
كانَت فاطِمَةُ عليهاالسلام إذا دَعَت تَدعو لِلمُؤمِنينَ وَ المُؤمِناتِ و لا تَدعو لِنَفسِها، فَقيلَ لَها: يا بِنتَ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ! إنَّكِ تَدعينَ لِلنّاسِ و لا تَدعينَ لِنَفسِكِ !
فَقالَت: الجارُ ثُمَّ الدّارُ . ۱

فاطمه عليهاالسلام ، هر گاه دعا مى كرد ، براى زنان و مردان مؤمن ، دعا مى كرد و براى خودش دعا نمى كرد . به ايشان گفته شد : اى دختر پيامبر خدا! شما براى مردم ، دعا مى كنى و براى خودت دعا نمى كنى؟
فرمود : «اوّل ، همسايه و بعد ، خانه!» .

پيروان برجسته اهل بيت عليهم السلام نيز از فضيلت اين نوع ايثار ، برخوردار بودند .
زيد نرسى مى گويد:
با معاوية بن وهب ، در موقف (عرفات) بودم و او مشغول دعا كردن بود . در دعايش كنجكاوى نمودم . نديدم كه حتّى يك كلمه براى خودش دعا كند ؛ بلكه براى يكايك مسلمانان ، به نام و نام پدرانشان ، دعا مى كرد تا آن كه مردم كوچيدند . به او گفتم : عمو جان! از شما چيز عجيبى ديدم .
گفت : چه ديدى كه تو را به تعجّب وا داشته است؟
گفتم : در يك چنين مكانى ، برادرانت را بر خودت مقدّم مى دارى و به ياد يكايك افراد هستى .
به من گفت : از اين كار ، تعجّب مكن ـ پسر برادرم ـ زيرا كه من از مولايم و مولاى تو و مولاى همه مردان و زنان مؤمن ـ كه به خدا سوگند ، آقاى گذشتگان و آقاى تمام كسانى است كه بعد از پدران بزرگوارش باقى مانده اند ـ شنيدم ـ و كر باد اين دو گوش معاويه و كور باد دو چشم او و به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله نرسد ، اگر نشنيده باشد ـ كه او فرمود : «هر كس پشت سر برادرش براى او دعا كند ، فرشته اى از آسمان دنيا ندا در مى دهد : اى بنده خدا! هزار برابر اجر آنچه دعا كردى ، براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان دوم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! و دويست هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان سوم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! و سيصد هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان چهارم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! چهارصد هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان پنجم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! پانصد هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان ششم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! ششصد هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! و فرشته اى از آسمان هفتم ، ندا در مى دهد : اى بنده خدا! هفتصد هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! . آن گاه ، خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به او ندا در مى دهد : منم آن غنى اى كه هرگز فقير نمى شوم . اى بنده خدا! هزار هزار برابر آنچه دعا كردى ، از براى خودت باد! » .
پس ، اى برادرزاده! كدام يك بهتر و بزرگ تر است : آنچه من براى خود انتخاب كردم ، يا آنچه تو مرا به آن توصيه مى كنى؟ ۲

1. . علل الشرائع : ص ۱۸۲ ح ۲ ، روضة الواعظين : ص ۳۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۸۲ ح ۴ . نيز ، ر . ك : دلائل الإمامة : ص ۱۵۲ ح ۶۵ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۹۴ .

2. . عدّة الداعى : ص ۱۷۱ ، الاُصول الستّة عشر : ص ۴۴ ، الدعوات : ص ۲۸۹ ح ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۹۰ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3805
صفحه از 630
پرینت  ارسال به