71
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

ايثار ، در قرآن و حديث

ايثار و مشتقّات آن ، در متون اسلامى در دو معناى متضاد به كار رفته است : گاه در مقدّم داشتن مثبت ـ كه يكى از بزرگ ترين ارزش هاى اخلاقى است ـ استعمال مى شود ؛ مانند اين آيه شريف :
«وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ . ۱
و [ديگران را] بر خويشتن مقدّم مى دارند ، هر چند خودشان نيازمند باشند» .
و گاه در مقدّم داشتن منفى به كار مى رود ؛ مانند:
«بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا * وَ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى . ۲
بلكه زندگانى دنيا را ترجيح مى دهيد ، در حالى كه آخرت ، بهتر و پايدارتر است» .
نكته قابل توجّه در وقتى كه اين واژه براى ارائه يكى از ارزش هاى اخلاقى استعمال مى شود ، اين است كه از نگاه اسلام ، هر گونه مقدّم داشتن ديگران بر خود در تأمين نيازها و خواست ها ، ارزش تلقّى نمى گردد ؛ زيرا ترجيح بدون مرجِّح و تقديم نابه جا ، چنان كه در آداب ايثار خواهد آمد ، ارزش نيست . لذا در مصباح الشريعة ، ايثارِ مثبت ، چنين تعريف شده است:
أصلُ الإِيثارِ تَقديمُ الشَّى ءِ بِحَقِّهِ . ۳
ايثار ، در اصل ، مقدّم داشتن چيزى است به جا .
اين بخش ، براى تبيين ايثار مثبت از نگاه قرآن و حديث است . بنا بر اين ، آنچه پس از اين به عنوان جمع بندى متون اين بخش خواهد آمد ، درباره ايثار به عنوان يك ارزش مهمّ اخلاقى است .

1. . حشر: آيه ۹ .

2. . اعلى: آيه ۱۶ ـ ۱۷ .

3. . مصباح الشريعة : ص ۴۱۵ .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
70

سخنى درباره ايثار

ايثار ، مصدر است از ريشه «اثر» و در لغت ، به معناى «تقديم الشى ء (مقدّم داشتن چيزى)» است . ابن فارس ، در معناى اين واژه مى گويد:
أثر ـ الهمزه والثاء والراء ـ لَهُ ثَلاثَةُ اُصولٍ : تَقديمُ الشَّى ءِ ، وذِكرُ الشَّى ءِ ، و رَسمُ الشَّى ءِ الباقى . قالَ الخَليلُ : قَد أثِرْتُ بِأَن أفعَلَ كَذا ، وهُوَ هَمٌّ فى عَزمٍ ، وتَقولُ : افعَل يا فُلانُ هذا آثِرا ما ، وآثِرَ [ذى] أثير ، أى إن اختَرتَ ذلِكَ الفِعلَ فَافعَل هذا إمّا لا. قالَ ابنُ الأَعرابِىُّ: مَعناهُ افعَلهُ أوَّلَ كُلِّ شَى ءٍ . ۱
أثر (همزه و ثاء و راء) ، سه اصل معنايى دارد : پيش انداختن چيز ، يادكرد آن و صورت اثرِ باقى مانده . خليل گفته است : «قد أثرتُ بأن أفعَلَ كذا» ، اهتمام به انجام دادن تصميم است . و وقتى مى گويى : «يا فلان! هذا آثرا ما ، و آثرَ [ذى ]أثير» ، يعنى هر گاه كارى را انتخاب كردى ، انجامش بده يا رهايش كن . ابن اعرابى گفته است : معناى آن ، چنين است : «آن را پيش تر از همه انجام بده» .

1. . معجم مقاييس اللغة: ج ۱ ص ۵۳ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3864
صفحه از 630
پرینت  ارسال به