493
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۶۴۱۵.كشف اليقينـ به نقل از ابن عبّاس ـ: نزد پيامبر صلى الله عليه و آله بودم كه على بن ابى طالب عليه السلام خشمگين آمد . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «چرا خشمگينى؟» .
گفت : پسرعموهايت مرا درباره شما ناراحت كردند.
پيامبر خدا با ناراحتى برخاست و فرمود: «اى مردم! هر كس على را آزار دهد ، مرا آزار داده است. على ، نخستين ايمان آورنده شما و وفادارترينِ شما به پيمان با خداست. اى مردم! هر كس على را آزار برساند ، روز قيامت ، يهودى يا نصرانى برانگيخته مى شود [و نه در ميان امّت من]» .
جابر بن عبد اللّه انصارى گفت : اى پيامبر خدا! حتّى اگر به يگانگىِ خدا و پيامبرىِ تو ، گواهى داده باشد؟
فرمود : «اى جابر! اين [ شهادتين ] ، كلمه اى است كه با آن ، از ريخته شدن خون هايشان و روا شمارىِ اموالشان ، جلوگيرى مى كنند» . ۱

۶۴۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره فاطمه عليهاالسلام ـ: دخترم ، پاره تن من است . نگرانىِ او ، نگرانىِ من است و آزردن او ، آزردن من است .

۶۴۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فاطمه ، پاره تن من است . هر كس او را بيازارد ، مرا آزرده است ، و هر كس او را خشمگين كند ، مرا خشمگين كرده است ، و هر كس او را شاد سازد ، مرا شاد ساخته است .

۶۴۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مويى از مرا بيازارد ، مرا آزرده است ، و هر كس مرا بيازارد ، خداى عز و جل را آزرده است ، و هر كس خداى عز و جل را بيازارد ، خداوند به اندازه آسمان ها و زمين ، او را لعنت مى كند .

ب ـ آزار دادن مجاهد

۶۴۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس درباره مؤمنِ رزمنده اى غيبت كند يا او را بيازارد يا در غيابش به خانواده او بد كند ، روز قيامت ، [ ترازوى اعمالش ] نصب مى شود و [ كفّه ] اعمال نيكش سبك مى گردد و آن گاه، در آتشْ سرنگون مى شود . اين ، در صورتى است كه آن رزمنده ، در راه طاعت خداوند عز و جل بجنگد .

1. يعنى انسان با گفتن شهادتين ، تنها به حسب ظاهر ، مسلمان شمرده مى شود .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
492

۶۴۱۵.كشف اليقين عن ابن عبّاس :كُنتُ عِندَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله إذ أقبَلَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام غَضبانَ ، فَقالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : ما أغضَبَكَ؟ فَقالَ : آذَوني فيكَ بَنو عَمِّكَ ، فَقامَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله مُغضَبا وقالَ :
يا أيُّهَا النّاسُ! مَن آذى عَلِيّا فَقَد آذاني ، إنَّ عَلِيّا أوَّلُكُم إيمانا ، وأوفاكُم بِعَهدِ اللّه ِ . يا أيُّهَا النّاسُ! مَن آذى عَلِيّا بُعِثَ يَومَ القِيامَةِ يَهودِيّا أو نَصرانِيّا .
فَقالَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّه ِ الأَنصارِيُّ : يا رَسولَ اللّه ِ ، وإن شَهِدَ أن لا إلهَ إلَا اللّه ُ وأنَّكَ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّه ِ؟
فَقالَ : يا جابِرُ ، كَلِمَةٌ يَحتَجِزونَ بِها ألّا تُسفَكَ دِماؤُهُم ، وألّا يُستَباحَ أموالُهُم . ۱

۶۴۱۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في حَقِّ فاطِمَةَ عليهاالسلام ـ: إنَّمَا ابنَتي بَضعَةٌ مِنّي ، يُريبُني ما رابَها ،ويُؤذيني ما آذاها . ۲

۶۴۱۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ فاطِمَةَ بَضعَةٌ مِنّي ، مَن آذاها فَقَد آذاني ، ومَن غاظَها فَقَد غاظَني ، ومَن سَرَّها فَقَد سَرَّني . ۳

۶۴۱۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن آذى شَعرَةً مِنّي فَقَد آذاني ، ومَن آذاني فَقَد آذَى اللّه َ عز و جل ، ومَن آذَى اللّه َ عز و جل لَعَنَهُ اللّه ُ مِل ءَ السَّماءِ وَالأَرضِ . ۴

ب ـ إيذاءُ المُجاهِدِ

۶۴۱۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَنِ اغتابَ مُؤمِنا غازِيا أو آذاهُ أو خَلَفَهُ في أهلِهِ بِسوءٍ ، نُصِبَ لَهُ يَومَ القِيامَةِ فَيَستَغرِقُ حَسَناتِهِ ، ثُمَّ يُركَسُ ۵ فِي النّارِ ، إذا كانَ الغازي فيطاعَةِ اللّه ِ عز و جل . ۶

1. كشف اليقين : ص ۳۱۱ ح ۳۶۶ ، بحارالأنوار : ج ۳۹ ص ۳۳۳ ح ۳ .

2. صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۹۰۲ ح ۹۳ عن المسور بن مخرمة .

3. الاعتقادات : ص ۱۰۵ ، بحارالأنوار : ج ۲۷ ص ۶۲ ح ۲۱ .

4. عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۵۰ ح ۳ عن زيد بن عليّ عن أبيه الإمام زين العابدين عن آبائه عليهم السلام ، بحارالأنوار : ج ۲۷ ص ۱۰۶ ح ۱۳ .

5. الرَّكْس : رَدّ الشيء مقلوبا ، وقَلبُ أوّلِهِ على آخِرِه (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۲۲۰ «ركس») .

6. الكافي : ج ۵ ص ۸ ح ۱۰ عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۱۰۰ ص ۱۲ ح ۲۵ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3841
صفحه از 630
پرینت  ارسال به