491
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۵ / ۵

بدترين نوع آزاررسانى

الف ـ آزار دادن اهل بيت

۶۴۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! سخنم را بشنويد و نصيحتم را آويزه گوش كنيد و پس از من ، اهل بيتم را پاس بداريد كه به اين كار ، امر شده ايد؛ زيرا آنان كسان من و خويشاوندان و برادران و فرزندان من هستند، و شما [ در قيامت ] گرد آورده مى شويد و درباره ثَقَلين ۱ بازخواست مى شويد . پس مواظب باشيد كه پس از من ، چگونه با آنان رفتار مى كنيد.
آنان ، اهل بيت من هستند . هر كس آزارشان دهد ، مرا آزرده است ، و هر كس به آنها ستم كند ، به من ستم كرده است ، و هر كس آنان را خوار سازد ، مرا خوار ساخته است ، و هر كس آنان را ارج نهد ، مرا ارج نهاده است ، و هر كس آنان را گرامى بدارد ، مرا گرامى داشته است .

۶۴۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس با آزردن اهل بيتم مرا بيازارد ، هر آينه خدا را آزرده است .

۶۴۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن گاه كه در آن مقامِ ستوده ۲ برخيزم ، براى آن دسته از امّتم كه به گناهان كبيره آلوده اند ، شفاعت مى كنم و خداوند ، شفاعت مرا درباره آنها مى پذيرد ؛ امّا به خدا سوگند ، براى كسى كه فرزندان مرا آزرده باشد، شفاعت نخواهم كرد .

۶۴۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس على را بيازارد ، مرا آزرده است .

۶۴۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس على را بيازارد ، مرا آزرده است و هر كس مرا بيازارد ، خداوند متعال را آزرده است .

1. ابن اثير در النهاية مى گويد : به قرآن و اهل بيت، از آن رو ثقلين گفته اند كه تمسّك به آنها و عمل كردن به دستورشان، سنگين است . به هر شى ء باارزش و نفيسى «ثَقَل» مى گويند . پيامبر خدا نيز، اين دو را براى بزرگداشت منزلت آنها و ارج نهادن به مقامشان «ثقلين» ناميد (النهاية : ج ۱ ص ۲۱۶ «ثقل» ) .

2. واژه «مقام»، يا مصدر است ـ كه در اين صورت ، به معناى برانگيخته شدن به صورتى ستودنى است ـ و يا اسم مكان است و معناى آن ، چنين مى شود : «خداوند ، تو را در جايگاهى ستوده قرار مى دهد كه همگان تو را مى ستايند». اين مقام ـ چنان كه در احاديث آمده ـ مقام شفاعت است (ر . ك : الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۳ ص ۱۷۶) .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
490

۵ / ۵

أخطر أنواع الإيذاء

أ ـ إيذاءُ أهلِ البَيتِ

۶۴۱۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أيُّهَا النّاسُ! اِسمَعوا قَولي وَاعرِفوا حَقَّ نَصيحَتي ، ولا تَخلُفوني في أهلِ بَيتي إلّا بِالَّذي اُمِرتُم بِهِ مِن حِفظِهِم ؛ فَإِنَّهُم حامَّتي وقَرابَتي وإخوَتي وأولادي ، وإنَّكُم مَجموعونَ ومُساءَلونَ عَنِ الثَّقَلَينِ ۱ ، فَانظُروا كَيفَ تَخلُفوني فيهِما ، إنَّهُم أهلُ بَيتي ، فَمَن آذاهُم آذاني ، ومَن ظَلَمَهُم ظَلَمَني ، ومَن أذَلَّهُم أذَلَّني ، ومَن أعَزَّهُم أعَزَّني ، ومَن أكرَمَهُم أكرَمَني . ۲

۶۴۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن آذاني في أهلي فَقَد آذَى اللّه َ . ۳

۶۴۱۲.عنه صلى الله عليه و آله :إذا قُمتُ المَقامَ المَحمودَ تَشَفَّعتُ في أصحابِ الكَبائِرِ مِن اُمَّتي ، فَيُشَفِّعُنِياللّه ُ فيهِم ، وَاللّه ِ لا تَشَفَّعتُ فيمَن آذى ذُرِّيَّتي . ۴

۶۴۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :مَن آذى عَلِيّا فَقَد آذاني . ۵

۶۴۱۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن آذى عَلِيّا فَقَد آذاني ، ومَن آذاني فَقَد آذَى اللّه َ تَعالى . ۶

1. قال ابن الأثير : سمّاهما «ثَقَلين» لأنّ الأخذ بهما والعمل بهما ثقيل ، ويقال لكلّ خطير نفيس : ثَقَل ، فسمّاهما ثَقَلين إعظاما لقدرهما وتفخيما لشأنهما (النهاية : ج ۱ ص ۲۱۶ «ثقل») .

2. الأمالي للصدوق : ص ۱۲۲ ح ۱۱۲ عن ابن عبّاس ، بحارالأنوار : ج ۳۸ ص ۹۴ ح ۱۰ .

3. كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۱۰۳ ح ۳۴۱۹۷ نقلاً عن أبي نعيم عن الإمام عليّ عليه السلام .

4. الأمالي للصدوق : ص ۳۷۰ ح ۴۶۲ عن خالد القلانسي عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۳۷ ح ۱۲ .

5. مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۴۰۵ ح ۱۵۹۶۰ عن عمرو بن شاس الأسلمي ؛ المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۲۱۱ عن عمر بن الخطّاب .

6. الإفصاح : ص ۱۲۸ ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۶۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4077
صفحه از 630
پرینت  ارسال به