25
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۹ / ۸

آفات تربيت

الف ـ زياده روى در ملايمت و محبّت

۵۷۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گروهى، گروهى ديگر را چنان دوست داشتند كه در راه دوستى آنان ، نابود شدند . شما مانند ايشان نباشيد . و گروهى، گروهى ديگر را چنان دشمن داشتند كه در راه دشمنى با آنان ، نابود شدند . مانند اينان نيز نباشيد.

ب ـ خشم

۵۷۰۸.الكافىـ به نقل از على بن اسباط ، از يكى از شيعيان ـ: پيامبر خدا از ادب كردن ( تنبيه ) در هنگام خشم ، نهى فرمود.

ج ـ درشتى

۵۷۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، نرم خو ، مهربان و باگذشت است و داراى خوى نيك است ؛ ولى كافر ، درشت خوى و خشن است و بدخوى و متكبّر.

۵۷۱۰.الكافىـ به نقل از يونس بن رباط ـ: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه : «پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : رحمت خدا بر آن كس كه فرزندش را بر نيكى و فرمانبرى اش [از والدين ]يارى برساند».
گفتم : چگونه او را بر نيكى كردن و فرمان بردارى اش يارى برسانَد؟
فرمود : «كار اندك او را بپذيرد و از كارى كه برايش دشوار است ، چشم بپوشد و بيش از توانش، از او تكليف نخواهد ، و با او خشونت نورزد ؛ زيرا ميان او و در آمدن فرزندش به مرزى از مرزهاى كفر ، جز اين نيست كه آن فرزند ، وارد نافرمانى از والدين و يا قطع رَحِم شود». ۱
پيامبر خدا سپس فرمود : «بهشت ، پاك و خوش است . خداوند ، آن را پاك و خوش قرار داده و بوى آن را خوش گردانيده است و از فاصله دو هزار سال ، بويش به مشام مى رسد ؛ امّا كسى كه نافرمانى والدين كند يا قطع رَحِم كند و يا متكبّرانه راه برود ، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد».

1. مقصود ، اين است كه اگر پدر ، با فرزندش به درستى رفتار نكند و بر خلاف توصيه هايى كه در اين حديث شده است، با او رفتار كند ، ممكن است فرزند به مسير نافرمانى از پدر و قطع ارتباط با آنان كشانده شود كه اين خود ، نوعى كفر يا ناسپاسى است و يا زمينه ساز آن است .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
24

۹ / ۸

آفاتُ التأديب

أ ـ الإِفراطُ فِي الرِّفقِ وَالمَحَبَّةِ

۵۷۰۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ قَوما أحَبّوا قَوما حَتّى هَلَكوا في مَحَبَّتِهِم فَلا تَكونوا كَهُم ، و إنَّ قَوما أبغَضوا قَوما حَتّى هَلَكوا في بُغضِهِم فَلا تَكونوا كَهُم ۱ . ۲

ب ـ الغَضَبُ

۵۷۰۸.الكافي عن عليّ بن أسباط عن بعض أصحابنا :نَهى رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عَنِ الأَدَبِ عِندَ الغَضَبِ . ۳

ج ـ الخُشونَةُ

۵۷۰۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ لَيِّنٌ هيِّنٌ سَمِحٌ ، لَهُ خُلُقٌ حَسَنٌ . وَالكافِرُ فَظٌّ غَليظٌ ، لَهُ خُلُقٌ سَيِّيء وفيهِ جَبَرِيَّةٌ ۴ . ۵

۵۷۱۰.الكافي عن يونس بن رباط عن الإمام الصادق عليه السلام :قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : «رَحِمَ اللّه ُ مَن أعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ» .
قالَ : قُلتُ : كَيفَ يُعينُهُ عَلى بِرِّهِ؟
قالَ : يَقبَلُ مَيسورَهُ ، ويَتَجاوَزُ عَن مَعسورِهِ ، ولا يُرهِقُهُ ولا يَخرَقُ بِهِ ۶ ، فَلَيسَ بَينَهُ وبَينَ أن يَصيرَ في حَدٍّ مِن حُدودِ الكُفرِ إلّا أن يَدخُلَ في عُقوقٍ أو قَطيعَةِ رَحِمٍ .
ثُمَّ قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : «الجَنَّةُ طَيِّبَةٌ طَيَّبَهَا اللّه ُ وطَيَّبَ ريحَها ، يوجَدُ ريحُها مِن مَسيرَةِ ألفَي عامٍ ، ولا يَجِدُ ريحَ الجَنَّةِ عاقٌّ ولا قاطِعُ رَحِمٍ ولا مُرخِي الإِزارِ خُيَلاءَ ۷ » . ۸

1. في كنز العمّال : «مثلهم» بدل «كهم» في الموردين .

2. فردوس الأخبار : ج ۱ ص ۲۹۱ ح ۹۱۹ عن عبداللّه بن جعفر .

3. الكافي : ج ۷ ص ۲۶۰ ح ۳ ، بحارالأنوار : ج ۷۹ ص ۱۰۲ ح ۲ .

4. يقال : فيه جَبَرِيَّة : أي كِبْر (الصحاح : ج ۲ ص ۶۰۸ «جبر») .

5. الأمالي للطوسي : ص ۳۶۶ ح ۷۷۷ عن عليّ بن عليّ بن رزين عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عن النزّال بن سبرة عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۱ ص ۳۹۱ ح ۵۳ .

6. قوله صلى الله عليه و آله «ولايرهقه» : أي لا يسفّه عليه ولايظلمه ؛ من الرَّهَق محرَّكَة . أو : لا يحمل عليه ما لا يطيقه ؛ من الإرهاق ، يقال : لا يرهقني لا أرهقَكَ اللّه ، أي لا أعسَرَك اللّه . والخرق ـ بالضمّ والتحريك ـ : ضدّ الرفق (مرآة العقول : ج ۲۱ ص ۸۷) .

7. الخُيَلاء والخِيلاء : الكِبْر والعُجْب (النهاية : ج ۲ ص ۹۳ «خيل») .

8. الكافي : ج ۶ ص ۵۰ ح ۶ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3795
صفحه از 630
پرینت  ارسال به