227
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۲۴ / ۲

راستگوترينِ مردم

۵۹۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى بيش از همه ، مردم را راستگو مى داند كه راستگوترينِ آنهاست و كسى بيش از همه ، مردم را دروغگو مى داند كه دروغگوترينِ آنهاست .

۲۴ / ۳

صِدّيق

۵۹۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بر شما باد راستى (صِدق) ۱ ؛ زيرا راستى به نيكى (بِرّ) ۲ ره نمون مى شود، و نيكى به بهشت . آدمى چندان راست مى گويد و راستى مى جويد ، تا آن كه نزد خداوند از صدّيقان قلمداد مى شود .

۲۴ / ۴

صِدّيقان

قرآن

«و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، با كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته است [ ؛ يعنى ] : پيامبران و صدّيقان و شهيدان و شايستگان ، و آنان چه نيكو همدمانى هستند!» .

«و كسانى كه به خدا و پيامبران وى ايمان آورده اند، آنان همان صدّيقان اند و پيش پروردگارشان گواه خواهند بود [ و ]ايشان راست اجر و نورشان. و كسانى كه كفر ورزيده اند و آيات ما را تكذيب كرده اند، آنان همدمانِ آتش اند» .

1. ابو حامد غزّالى مى گويد : بدان كه كلمه «راستى (صدق)»، در شش معنا به كار مى رود : راستى در گفتار ، راستى در نيّت و اراده ، راستى در تصميم ، راستى در به كار بستن تصميم ، راستى در كردار و راستى در تحقّق بخشيدن به همه اوامر دين . بنا بر اين ، هر كس راستى در همه اين موارد را دارا باشد ، صدّيق است ؛ زيرا «صدّيق»، صيغه مبالغه از «صدق» است .

2. در لسان العرب ، ذيل همين حديث ، درباره معناى «بِرّ» مى نويسد : علما در معناى «برّ» اختلاف كرده اند . بعضى آن را به معناى «صلاح» دانسته اند و بعضى به معناى «خير» ؛ امّا اين كلمه ، همه اين معانى را در بر دارد . بِرّ، به معناى : صدق و طاعت و تقوا و خير دنيا و آخرت نيز آمده است .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
226

۲۴ / ۲

أصدق النّاس

۵۹۴۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ أشَدَّ الناسِ تَصديقا للناسِ أصدَقُهُم حَديثا ، وإنَّ أشَدَّ الناسِ تَكذيبا أكذَبُهُم حَديثا . ۱

۲۴ / ۳

الصِّدِّيقُ ۲

۵۹۵۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :علَيكُم بِالصِّدقِ ؛ فإنَّ الصِّدقَ يَهدِي إلى البِرِّ ، وإنَّ البِرَّ يَهدِي إلى الجَنَّةِ ، وما يَزالُ الرَّجُلُ يَصدُقُ ويَتَحَرّى الصِّدقَ حتّى يُكتَبَ عندَ اللّه ِ صِدِّيقا . ۳

۲۴ / ۴

الصِّدِّيقونَ

الكتاب

« وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّــلِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَـئِكَ رَفِيقًا » . ۴

« وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُوْلَـئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَدَآءُ عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ كَذَّبُواْ بِـايَـتِنَآ أُوْلَـئِكَ أَصْحَـبُ الْجَحِيمِ » . ۵

1. كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۴۴ ح ۶۸۵۴ نقلاً عن أبي الحسن القزويني في أماليه عن أبي أمامة .

2. قال أبو حامد : اعلم أنّ لفظ الصدق يستعمل في ستّة معانٍ : صدق في القول ، وصدق في النيّة والإرادة ، وصدق في العزم ، وصدق في الوفاء بالعزم ، وصدق في العمل ، وصدق في تحقيق مقامات الدين كلّها ، فمن اتّصف بالصدق في جميع ذلك فهو صدّيق ؛ لأ نّه مبالغة من الصدق .المحجّة البيضاء : ج ۸ ص ۱۴۱ .

3. كنز العمّال : ج ۴ ص ۳۴۶ ح ۶۸۶۱ عن ابن مسعود .

4. النساء : ۶۹ .

5. الحديد : ۱۹ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3908
صفحه از 630
پرینت  ارسال به