173
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۲۰ / ۳

خاستگاه هاى زهد

الف ـ خرد

۵۸۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ خِرَد را از نورى آفريد كه در دانشِ پيشينش اندوخته و نهفته بود و هيچ پيامبر مُرسَل و فرشته مقرّبى ، از آن مطّلع نبود. آن گاه ، دانش را نفس آن قرار داد و فهم را روحش ، و زهد را سرش ... .

ب ـ شناخت دنيا

قرآن

«بدانيد كه زندگى دنيا، در حقيقت، بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشىِ شما به يكديگر و برترى جويى در اموال و فرزندان است ؛ همانند بارانى است كه رُستنىِ آن [ باران ] ، كشاورزان را به شگفتى مى اندازد، سپس [ آن كشت ] خشك مى شود و آن را زرد مى بينى، آن گاه خاشاك مى شود. و در آخرت ، [ دنياپرستان را ] عذابى سخت است و [ مؤمنان را ] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگانى دنيا ، جز كالاى فريبنده نيست» .

حديث

۵۸۸۵.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از ابن مسعود ـ: پيامبر خدا اين آيه را تلاوت فرمود : «خداوند ، هر كس را كه بخواهد ، هدايت مى كند [ و ]سينه او را براى اسلام مى گشايد» . سپس فرمود: «نور ، هر گاه به سينه در آيد ، سينه گشاده مى گردد» .
گفته شد: اى پيامبر خدا! آيا علامتى براى شناخت اين امر ، وجود دارد؟
فرمود: «آرى؛ دورى گزيدن از سراى فريب و باطل، روى آوردن به سراى جاودانگى، و آماده شدن براى مرگ پيش از فرا رسيدن آن».


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
172

۲۰ / ۳

مَبادِئُ الزُّهدِ

أ ـ العَقلُ

۵۸۸۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ خَلَقَ العَقلَ مِن نورٍ مَخزونٍ مَكنونٍ ۱ في سابِقِ عِلمِهِ الَّذي لَم يَطَّلِع عَلَيهِ نَبِيٌّ مُرسَلٌ ولا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ، فَجَعَلَ العِلمَ نَفسَهُ ، وَالفَهمَ روحَهُ ، وَالزُّهدَ رَأسَهُ ... . ۲

ب ـ مَعرِفَةُ الدُّنيا

الكتاب

« اعْلَمُواْ أَنَّمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِى الْأَمْوَ لِ وَ الْأَوْلَـدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَـمًا وَ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَ نٌ وَ مَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَا مَتَـعُ الْغُرُورِ » . ۳

الحديث

۵۸۸۵.المُستدرَك على الصَّحيحَين عن ابن مسعود :تَلا رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : «فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْاءِسْلَـمِ» ۴ ، فَقالَ رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : إنَّ النّورَ إذا دَخَلَ الصَّدرَ انفَسَحَ ، فَقيلَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، هَل لِذلِكَ مِن عَلَمٍ يُعرَفُ؟
قالَ : نَعَم ، التَّجافي ۵ عَن دارِ الغُرورِ ، وَالإِنابَةُ ۶ إلى دارِ الخُلودِ ، وَالاِستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِهِ . ۷

1. مَكْنُون : أي مستور (تاج العروس : ج ۱۸ ص ۴۸۵ «كنن») .

2. معاني الأخبار : ص ۳۱۳ ح ۱ عن أبي زيد عبّاس بن يزيد بن الحسين الكحّال عن أبيه عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۰۷ ح ۳ .

3. الحديد : ۲۰.

4. الأنعام : ۱۲۵ .

5. التَّجافي : هو من الجفاء ؛ البُعد عن الشيء (النهاية : ج ۱ ص ۲۸۰ «جفا») .

6. الإنابة : الرجوع (المصباح المنير : ص ۶۲۹ «ناب») .

7. المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۴۶ ح ۷۸۶۳ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4275
صفحه از 630
پرینت  ارسال به