17
حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم

۵۶۹۰.امام صادق عليه السلام :خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند ، فرمود : «همانا تو داراى خويى والا هستى» .
آن گاه ، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند . پس فرمود : «آنچه پيامبر به شما فرمود ، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد ، باز ايستيد» . پيامبر خدا ، هدايتْ شده و توفيقْ يافته بود و به وسيله «روح القُدُس» ۱ تأييد و كمك مى شد . در هيچ امرى از امور اداره مردم ، دچار لغزش و خطا نمى شد ؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود.

۵۶۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بيمارى ، تازيانه خدا در روى زمين است و با آن ، بندگانش را تأديب [و تنبيه ]مى كند.

۵۶۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بلا براى ستمگر ، مايه ادب شدن است.

ب ـ پيامبران

۵۶۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل به من دستور داد كه آنچه را به من آموخته است ، به شما تعليم دهم ، و ادبتان آموزم.

۵۶۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در نامه اش به اكثم بن صيفى ـ: از محمّد پيامبر خدا ، به اكثم بن صيفى : هم صدا با تو ، خدا را مى ستايم . خداى متعال به من دستور داد كه بگويم : «معبودى جز اللّه نيست» و مردم را نيز به گفتن آن فرمان دهم . مردم همگى آفريده خداى عز و جل هستند و همه كارها از آنِ اوست . آنان را آفريد و ميرانْد و همو دوباره زنده شان مى كند، و بازگشت ، به سوى اوست . من آداب رسولان الهى را به شما آموختم و بى گمان ، درباره خبر بزرگ پرسيده خواهيد شد و پس از چندى ، خبر آن را خواهيد دانست.

1. مراد از روح القُدُس ، جبرئيل است كه در قرآن ، از او به «الروح الأمين» (شعراء : آيه ۱۹۴) نيز ياد شده و پاكىِ او از هر گونه خطا و آلودگى و گناه و گم راهى ، سبب ناميده شدن او به روح القدس است (الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۲ ص۳۴۷) .


حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
16

۵۶۹۰.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اللّه َ عز و جل أدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحسَنَ أدَبَهُ ، فَلَمّا أكمَلَ لَهُ الأَدَبَ قالَ : «إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» ۱ ، ثُمَّ فَوَّضَ إلَيهِ أمرَ الدّينِ وَالاُمَّةِ لِيَسوسَ ۲ عِبادَهُ ، فَقالَ عز و جل : «مَا ءَاتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ» ۳ ، وإنَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله كانَ مُسَدَّدا مُوَفَّقا مُؤَيَّدا بِروحِ القُدُسِ ؛ لا يَزِلُّ ولا يُخطِئُ في شَيءٍ مِمّا يَسوسُ بِهِ الخَلقَ ، فَتَأَدَّبَ بآدابِ اللّه ِ . ۴

۵۶۹۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المَرَضُ سَوطُ اللّه ِ فِي الأَرضِ يُؤَدِّبُ بِهِ عِبادَهُ . ۵

۵۶۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ أدَبٌ . ۶

ب ـ الأَنبِياءُ عليهم السلام

۵۶۹۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ عز و جل أَمَرَني أن اُعَلِّمَكُم ما عَلَّمَني ، وأن اُؤَدِّبَكُم . ۷

۵۶۹۴.عنه صلى الله عليه و آلهـ مِن كتابِهِ إلى أكثَمَ بنِ صَيفِيٍّ ـ: مِن مُحَمَّدٍ رَسولِ اللّه ِ إلى أكثَمَ بنِ صَيفِيٍّ : أحمَدُ اللّه َ إلَيكَ ، إنَّ اللّه َ تَعالى أمَرَني أن أقولَ : لا إلهَ إلَا اللّه ُ ، وآمُرَ النّاسَ بِقَولِها ، وَالخَلقُ خَلقُ اللّه ِ عز و جل ، وَالأَمرُ كُلُّهُ للّه ِِ ، خَلَقَهُم وأماتَهُم وهُوَ يَنشُرُهُم وإلَيهِ المَصيرُ ، أدَّبتُكُم بِآدابِ المُرسَلينَ ، ولَتُسأَلُنَّ عَنِ النَّبَأِ العَظيمِ ، ولَتَعلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعدَ حينٍ . ۸

1. القلم : ۴ .

2. ساسَ زيدٌ الأمرَ يَسُوسُه سياسَةً : دبّرَه وقام بأمرِه (المصباح المنير : ص ۲۹۵ «سوس») .

3. الحشر : ۷ .

4. الكافي : ج ۱ ص ۲۶۶ ح ۴ عن فضيل بن يسار ، بحارالأنوار : ج ۱۷ ص ۴ ح ۳ .

5. كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۰۶ ح ۶۶۸۰ نقلاً عن الخليلي عن جرير البجلي .

6. جامع الأخبار : ص ۳۱۰ ح ۸۵۲ ، بحارالأنوار : ج ۶۷ ص ۲۳۵ ح ۵۴ .

7. نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۲۵۵ عن أبي هريرة .

8. كمال الدين : ص ۵۷۱ عن محمد بن سلمة ، بحارالأنوار : ج ۲۲ ص ۸۷ ح ۴۰ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4234
صفحه از 630
پرینت  ارسال به