۳۱۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :لَولا رَحمَةُ رَبّي عَلى فُقَراءِ اُمَّتي ، كادَ الفَقرُ يَكونُ كُفرا . ۱
۴ / ۲ . كَشفُ العُيُوبِ
۳۱۲۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الفَقرُ وَالجَهلُ يَكشِفانِ كُلَّ عَيبٍ. ۲
الفصل الخامس : التّنمية الموعودة في الإسلام
الكتاب
« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْـئا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَ لِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَـسِقُونَ » . ۳
الحديث
۳۱۳۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لا تَقومُ السّاعَةُ حَتّى يَكثُرَ فيكُمُ المالُ ، فَيَفيضَ حَتّى يُهِمَّ رَبَّ المالِ مَن يَقبَلُ صَدَقَتَهُ ، وحَتّى يَعرِضَهُ فَيَقولَ الَّذي يَعرِضُهُ عَلَيهِ : لا أرَبَ لي . ۴
۳۱۳۱.مسند ابن حنبل عن أبي سعيد الخدريّ :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : اُبَشِّرُكُم بِالمَهدِيِّ؟ يُبعَثُ في اُمَّتي عَلَى اختِلافٍ مِنَ النّاسِ وزَلازِلَ ، فَيَملَأُ الأَرضَ قِسطا وعَدلاً كَما مُلِئَت جَورا وظُلما ؛ يَرضى عَنهُ ساكِنُ السَّماءِ وساكِنُ الأَرضِ ؛ يَقسِمُ المالَ صَحاحا .
فَقالَ لَهُ رَجُلٌ : ما صَحاحا؟ قالَ : بِالسَّوِيَّةِ بَينَ النّاسِ .
قالَ : ويَملَأُ اللّهُ قُلوبَ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله غِنىً ، ويَسَعُهُم عَدلُهُ ، حَتّى يَأمُرَ مُنادِيا فَيُنادي فَيَقولُ : مَن لَهُ في مالٍ حاجَةٌ ؟ فَما يَقومُ مِنَ النّاسِ إلّا رَجُلٌ ، فَيَقولُ : اِيتِ السَّدّانَ ـ يَعنِي الخازِنَ ـ فَقُل لَهُ : إنَّ المَهدِيَّ يَأمُرُكَ أن تُعطِيَني مالاً ، فَيَقولُ لَهُ : اُحثُ ، حَتّى إذا جَعَلَهُ في حِجرِهِ وأبرَزَهُ نَدِمَ ؛ فَيَقولُ : كُنتُ أجشَعَ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ نَفسا ، أوَ عَجَزَ عَنّي ما وَسِعَهُم!؟ قالَ : فَيَرُدُّهُ ، فَلا يُقبَلُ مِنهُ ، فَيُقالُ لَهُ : إنّا لا نَأخُذُ شَيئا أعطَيناهُ . ۵
۳۱۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر پروردگار من به تهى دستان امّتم مهر نمى ورزيد ، نادارى ، آنان را در آستانه كفر قرار مى داد .
۴ / ۲ . آشكار شدن عيب ها
۳۱۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نادارى و نادانى ، هر عيبى را آشكار مى كنند .
فصل پنجم:توسعه نويد داده شده در اسلام
قرآن
«خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين ، جانشين [ خود ]قرار دهد ـ همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند ، جانشين [ خود ]قرار داد ـ ، و آن دينى را كه برايشان پسنديده است ، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گردانَد ، [ تا ] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند ؛ و هر كس پس از آن به كفر گرايد ، آنان اند كه نافرمان اند» .
حديث
۳۱۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رستاخيز بر پا نمى شود ، مگر آن كه [پيش از آن] مال در ميان شما فراوان گردد و فراگير شود ، چندان كه صاحب مال ، نگرانِ يافتنِ كسى باشد كه صدقه اش را بپذيرد و به هر كه مالش را عرضه كند ، بگويد : «مرا نيازى نيست» .
۳۱۳۱.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو سعيد خُدرى ـ: پيامبر خدا فرمود : «آيا شما را به مهدى نويد دهم؟ آن گاه كه مردم ، دچار اختلاف و لرزش هاى شديد باشند ، وى در ميان امّت من برانگيخته خواهد شد و زمين را همان گونه كه از ستم و زور انباشته شده ، از عدل و داد ، سرشار مى كند . هم آن كه در آسمان سكونت دارد ، و هم آن كه در زمين ساكن است ، از او خشنود است . او مال را به درستى تقسيم مى كند» .
مردى به وى گفت: به درستى يعنى چه؟
فرمود: «[يعنى مال را ]به مساوات ميان مردم [تقسيم مى كند]» .
و فرمود: «و خداوند ، دل هاى امّت محمّد را از بى نيازى سرشار مى كند و عدل مهدى ، همه آنها را فرا مى گيرد ، چندان كه ندا دهنده اى بانگ برمى آوَرد : آيا كسى هست كه به مالى نياز داشته باشد؟ .
از مردم ، جز يك نفر ، كسى برنمى خيزد . مهدى به وى مى فرمايد: نزد خزانه دار برو و به وى بگو : مهدى به تو فرمان مى دهد كه به من ، مال عطا كنى .
سپس به وى مى گويد : تقسيم كن تا آن گاه كه خزانه دار ، دامنش را از مال ، پُر و برجسته مى كند . در اين حال ، آن فرد ، پشيمان مى شود و مى گويد : من ، آزمندترين كس در امّت محمّد بودم . آيا آنچه ايشان را فرا پوشانْد ، نمى تواند مرا هم فرا پوشانَد؟ . آن گاه ، آن مال ها را باز مى گرداند ؛ امّا ديگر از وى پذيرفته نمى گردد و به وى گفته مى شود : ما آنچه را كه بخشيده ايم ، بازْ پس نمى گيريم » .