الفصل الخامس : درجات الإيمان
۵ / ۱ . ما يَتَفاضَلُ بِهِ المُؤمِنونَ
الكتاب
«أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَـتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» . ۱
الحديث
۲۴۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في قَولِهِ تَعالى : « فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِق بِالْخَيْرَ تِ بِإِذْنِ اللَّهِ » ـ: السّابِقُ يَدخُلُ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ ، وَالمُقتَصِدُ يُحاسَبُ حِسابا يَسيرا ، وَالظّالِمُ لِنَفسِهِ يُحبَسُ في يَومٍ مِقدارُهُ خَمسونَ ۲ ألفَ سَنَةٍ حتّى يَدخُلَ الحَزَنُ في جَوفِهِ ثُمَّ يَرحَمُهُ فَيُدخِلُهُ الجَنَّةَ . ۳
۲۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ ثَلاثُمِائَةٍ وثَلاثَةٌ وثَلاثونَ شَريعَةً ، مَن وافى بِواحِدَةٍ مِنها دَخَلَ الجَنَّةَ. ۴
۵ / ۲ . أعلى دَرَجاتِ الإِيمانِ
۲۴۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ أعلى مَنازِلِ الإِيمانِ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ ، مَن بَلَغَ إلَيها فَقَد فازَ وظَفِرَ ، وهُوَ أن يَنتَهِيَ بِسَريرَتِهِ فِي الصَّلاحِ إلى أن لا يُبالِيَ بِها إذا ظَهَرَت ، ولا يَخافُ عِقابَها إذَا استَتَرَت . ۵
فصل پنجم : مراتب ايمان
۵ / ۱ . آنچه مؤمنان را بر يكديگر برترى مى بخشد
قرآن
«آنان هستند كه حقّاً مؤمن اند . براى آنان نزد پروردگارشان ، درجاتى [گوناگون] و آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود» .
حديث
۲۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره اين سخن خداوند : «و برخى از ايشان ، ميانه رو هستند و برخى از ايشان ، به اذن خدا ، در كارهاى نيك پيشتازند» ـ: پيشتاز ، بدون حسابرسى به بهشت مى رود . ميانه رو ، حسابرسىِ اندكى مى شود و ستم كننده به خويش ، يك روز ـ كه اندازه اش پنجاه هزار سال است ـ نگه داشته مى شود ، چندان كه اندوه وجودش را فرا مى گيرد . سپس خداوند به او رحم مى آورد و وارد بهشتش مى كند .
۲۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[ منظومه به هم پيوسته] ايمان ، عبارت است از سيصد و سى و سه بخش [ و شريعه]. هر كه يكى از آنها را درست و كامل انجام دهد [ و از يكى از آن شريعه ها وارد آبگاه ايمان گردد ، بهره مند شده] ، وارد بهشت مى گردد . ۶
۵ / ۲ . بالاترين مراتب ايمان
۲۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بالاترين مرتبه ايمان ، يك درجه است كه هر كس به آن درجه برسد ، برنده و پيروز شده است ، و آن اين است كه باطن او به آن حدّ از پاكى برسد كه هر گاه آشكار شود ، باكى نداشته باشد و هر گاه پوشيده بمانَد ، از عاقبت آن [ يا از كيفر خدا بر آن ]بيم نداشته باشد .