الفصل الرّابع : مراتب النّهي عن المنكر
۴ / ۱ . وجُوبُ عَدَمِ الرِّضا بِالمُنكَرِ
الكتاب
« قَالَ إِنِّى لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ » . ۱
الحديث
۲۷۹۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا عُمِلَتِ الخَطيئَةُ في الأرضِ ، كانَ مَن شَهِدَها فأنكَرَها كمَن غابَ عَنها، ومَن غابَ عَنها فرَضِيَها كانَ كمَن شَهِدَها . ۲
۴ / ۲ . وجُوبُ الإعراضِ عَن أهلِ المَعاصي
الكتاب
« وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَـتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَـنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّــلِمِينَ » . ۳
الحديث
۲۷۹۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَقَرَّبوا إلَى اللّهِ تَعالى بِبُغضِ أهلِ المَعاصي ، وَالقَوهُم بِوُجوهٍ مُكفَهِرَّةٍ ، والتَمِسوا رِضا اللّهِ بِسَخَطِهِم ، وتَقَرَّبوا إلَى اللّهِ بِالتَّباعُدِ مِنهُم . ۴
۴ / ۳ . أدنى مَراتِبِ النَّهيِ وأعلاها
۲۷۹۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَغيَّرَهُ بِيَدِهِ فقَد بَرِئَ ، ومَن لَم يَستَطِعْ أن يُغَيِّرَهُ بِيَدِهِ فغَيَّرَهُ بلِسانِهِ فقَد بَرِئَ ، ومَن لَم يَستَطِعْ أن يُغَيِّرَهُ بلِسانِهِ فغَيَّرَهُ بقَلبِهِ فقَد بَرِئَ ، وذلكَ أضعَفُ الإيمانِ . ۵
فصل چهارم : مراتب نهى از منكر
۴ / ۱ . وجوب راضى نبودن به منكر
قرآن
«[ لوط ]گفت: «به راستى من ، دشمن كردار شمايم»» .
حديث
۲۷۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه در روى زمين ، گناهى صورت گيرد، كسى كه شاهد آن باشد و بر آن كار خُرده بگيرد، مانند كسى است كه شاهد آن نبوده است، و كسى كه شاهدش نباشد، امّا به آن كار راضى باشد، مانند كسى است كه شاهد آن بوده است.
۴ / ۲ . وجوب كناره گيرى از گناهكاران
قرآن
«و چون ببينى كسانى [به قصد تخطئه] در آيات ما فرو مى روند، از ايشان روى برتاب، تا به سخنى غير از آن بپردازند . و اگر شيطان ، تو را [در اين باره] به فراموشى انداخت، پس از توجّه، [ديگر] با قوم ستمكار منشين» .
حديث
۲۷۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :با نفرت از گنهكاران، به خداوند متعال نزديك شويد و با اين افراد، با تُرش رويى برخورد كنيد و با خشم گرفتن بر آنان، خشنودىِ خدا را بجوييد و با دورى كردن از آنها، به خدا نزديك شويد.
۴/۳.كمترين مرتبه نهى از منكر و بالاترين مرتبه آن
۲۷۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر يك از شما منكرى را ببيند و با دست خود ، آن را تغيير دهد، وظيفه اش را انجام داده است و كسى كه نتواند با دستش آن را تغيير دهد، ولى با زبانش تغيير دهد، وظيفه اش را انجام داده است و كسى كه نتواند با دست و زبانش آن را تغيير دهد ، ولى در قلبش آن را انكار كند، وظيفه اش را انجام داده است. اين، ضعيف ترين مرحله ايمان است.