الباب الخامس : الحجّ والعمرة
الفصل الأوّل : حكمة الحجّ وفضله وبركاته
۱ / ۱ . حِكمَةُ الحَجِّ
الكتاب
«جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَـمًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْىَ وَالْقَلَئِدَ ذَ لِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّمَـوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عَلِيمٌ» . ۱
الحديث
۲۶۹۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّما جُعِلَ الطَّوافُ بِالبَيتِ ، وبَينَ الصَّفا والمَروَةِ ، ورَميُ الجِمارِ لِاءِقامَةِ ذِكرِ اللّهِ . ۲
۱ / ۲ . فَضلُ الحَجِّ
الكتاب
« وَ أَذِّن فِى النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ » . ۳
الحديث
۲۶۹۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الحَجُّ جِهادُ الضَّعيفِ . ۴
۲۶۹۳.الكافي عن عبد اللّهِ بن يَحيَى الكاهِلِيّ :سَمِعتُ أبا عَبدِاللّهِ عليه السلام يَقولُ ويَذكُرُ الحَجَّ ، فَقالَ : قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : هُوَ أحَدُ الجِهادَينِ ، هُوَ جِهادُ الضُّعَفاءِ ونَحنُ الضُّعَفاءُ . ۵
باب پنجم : حج و عمره
فصل يكم : فلسفه حج و فضيلت و بركاتش
۱ / ۱ . فلسفه حج
قرآن
«خداوند [ زيارت ]كعبه بيت الحرام را وسيله به پا داشتن [ مصالح ]مردم قرار داده، و ماه حرام و قربانى هاى بى نشان و قربانى هاى نشاندار را [ نيز به همين منظور ، مقرّر فرموده است ]. اين [ جمله ]براى آن است تا بدانيد كه خدا ، آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمين است، مى داند ؛ و خداست كه بر هر چيزى داناست» .
حديث
۲۶۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فرمانِ طواف پيرامون خانه خدا و بين صفا و مروه و رَمْى جَمَرات داده شد، فقط براى برپايى ياد خدا .
۱ / ۲ . فضيلت حج
قرآن
«و در ميان مردم، براى [ اداى ]حج ، بانگ برآور تا [ زائران ]پياده و [ سوار ]بر هر شتر لاغرى ـ كه از هر راه دورى مى آيند ـ به سوى تو روى آورند» .
حديث
۲۶۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حج ، جهاد هرناتوان است .
۲۶۹۳.الكافىـ به نقل از عبد اللّه بن يحيى كاهلى ـ: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه سخن مى گفت و از حج ياد مى كرد، پس فرمود: «پيامبر خدا فرموده است: آن (حج) ، يكى از دو جهاد است؛ جهاد ضعيفان است و ما ضعيفانيم ».