همه كارهايى كه تا سال آينده پيش خواهد آمد ، در اين شبْ فرود مى آيد. شايد نزول قرآن ـ كه كتابى است كه برنامه زندگى انسان را ارائه مى كند ـ در اين شب ، به همين جهت بوده است .
در اين جا دو مطلب مهم است :
مطلب اوّل . رقم خوردن سرنوشت انسان در شب قدر ، در چارچوب مقدّرات او در علم اَزَلى خداوند است. به ديگر سخن ، بر اساس احاديث اهل بيت عليهم السلام ، آنچه در علمِ حضرت حق ، در طول سال براى مردمْ مقدّر است ، به صورت برنامه اى نوشته شده ، آشكار مى شود كه فرشتگان ، آن را مى نويسند و به امام عصر عليه السلام تحويل مى دهند ، و اين ، به تناسب كارى است كه انسان در شب قدر انجام مى دهد.
مطلب دوم . بر اساس شمارى از احاديث ، تعيين سرنوشت انسان در شب قدر و رقم خوردن آنچه در يك سال آينده بر او خواهد گذشت ، به معناى آن نيست كه او به طور كامل در برابر اين سرنوشت ، بى اختيار باشد ، بدان سان كه براى تغيير آن ، هيچ كارى از او بر نيايد؛ بلكه او مى تواند در سايه دعا و توسّل و با انجام دادن كارهاى شايسته ، مقدّرات حتمى خود را كه در شب قدر ، رقم خورده اند ، تغيير دهد. از اين رو ، امام باقر عليه السلام فرموده است :
فَما قُدِّرَ فى تِلك اللَّيلَةِ وقُضِىَ فَهُوَ مِنَ المَحتُومِ و للّهِِ عز و جل فيهِ المَشِيَّةُ . ۱ آنچه در آن شب ، مقدّر (معيّن) شده ، حتمى است و البته خدا مى تواند در آنها ، آن گونه كه بخواهد ، عمل كند.
با توجّه به ساختار و مضمون اين گونه احاديث و افزودن آن به ادلّه قطعى اى كه بر «اجابت دعا در طول سال ، بخصوص در عرفات و حرم هاى مطهّر» دلالت دارند ، نمى توان ظاهر برخى احاديث را كه مقدّرات شب قدر را تغييرناپذير مى دانند ، پذيرفت .
ب ـ اختصاص داشتن به امام زمان عليه السلام
ديگر ويژگى شب قدر ، اين است كه خداى سبحان ، كامل ترين و شايسته ترين و برترين انسان را از برنامه ريزى و حكم خود ، آگاه مى سازد.
در تفسير القمّى ، در ذيل آيه « تَنَزَّلُ الْمَلَـلـءِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ؛ در آن شب ، فرشتگان و «روح» ، به فرمان پروردگارشان در پىِ هر كارى فرود مى آيند» ، چنين آمده است :
فرشتگان و روح القُدُس ، بر امام هر زمانى فرود مى آيند و از اين امور ، آنچه را نوشته اند ، به او تقديم مى كنند. ۲
ج ـ بهتر بودن از هزار ماه
به تصريح قرآن كريم ، «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ؛ شب قدر ، بهتر از هزار ماه است» و اين ، نشانگر استثنايى بودن اين زمان خاص و بركاتى است كه در بر دارد ، چنان كه كار شايسته در آن ، با كار شايسته در عمرى طولانى (بيش از هشتاد سال) برابر است.