785
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

الفصل الثامن : الأعمال المختصّة بالعشر الأواخر

۸ / ۱ . الغُسل

۲۶۳۶.الإمام الصادق عليه السلام :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَغتَسِلُ في شَهرِ رَمَضانَ فِي العَشرِ الأَواخِرِ في كُلِّ لَيلَةٍ . ۱

۸ / ۲ . الاِعتِكاف

۲۶۳۷.الكافي عن الحلبي عن الإمام الصادق عليه السلام :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا كانَ العَشرُ الأَواخِرُ اعتَكَفَ فِي المَسجِدِ ، وضُرِبَت لَهُ قُبَّةٌ مِن شَعرٍ ، وشَمَّرَ المِئزَرَ ، وطَوى فِراشَهُ ۲ .
وقالَ بَعضُهُم : وَاعتَزَلَ النِّساءَ ، فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : أمَّا اعتِزالُ النِّساءِ فَلا . ۳

فصل هشتم : اعمال مخصوص دهه آخر

۸ / ۱ . غسل

۲۶۳۶.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا ، در دهه آخر ماه رمضان ، هر شبْ غسل مى كرد.

۸ / ۲ . اعتكاف

۲۶۳۷.الكافىـ به نقل از حَلَبى ـ: امام صادق عليه السلام فرمود : «دهه آخِر ماه رمضان كه مى شد ، پيامبر خدا ، در مسجد ، معتكف مى شد و براى او چادرى بافته شده از مو[ ى چارپايان] بر افراشته مى گشت. كمر [به عبادت ]مى بست و بستر خود را جمع مى كرد» . ۴
برخى گفته اند: از زنان نيز كناره مى گرفت.
امام صادق عليه السلام فرمود: «از زنان ، كناره نمى گرفت» .

1.الإقبال : ج ۱ ص ۳۵۸.

2.قال العلّامة المجلسي رحمه الله : قوله عليه السلام : «وطوى فراشه» كناية عن ترك الجماع والمضاجعة أو عن قلّة النوم . والأول أظهر ، ولا ينافيه قوله عليه السلام : «أمّا اعتزال النساء فلا» فإنّ المراد به الاعتزال بالكلّيّة بحيث يمنعهنّ عن الخدمة والمكالمة والجلوس معه (مرآة العقول : ج ۱۶ ص ۴۲۶) . وقال الشيخ الطوسي قدس سره في الاستبصار : إنّ قوله عليه السلام : «أمّا اعتزال النساء فلا» المعنى فيه مخالطتهنّ ومجالستهنّ دون أن يكون المراد به وطأهنّ في حال الاعتكاف ؛ لأنّ الّذي يحرم في حال الاعتكاف الجماع دون ما سواه ممّا ذكرناه (الاستبصار : ج ۲ ص ۱۳۱) .

3.الكافي : ج ۴ ص ۱۷۵ ح ۱ .

4.علّامه مجلسى گفته است: جمع كردن بستر ، كنايه از ترك آميزش و همخوابگى يا كاستن از خواب است. البتّه احتمال اوّل ، قوى تر است و با اين سخن امام عليه السلام كه: «از زنان ، كناره نمى گرفت» نيز منافات ندارد؛ چون مقصود از اين كلام ، [نفىِ ]كناره گيرى كلّى از زنان است ، به نحوى كه نتوانند به ايشان خدمت كنند و با او گفتگو و همنشينى كنند . شيخ طوسى در الاستبصار گفته است: اين سخن امام صادق عليه السلام كه: «از زنان ، كناره نمى گرفت» ، معنايش [ترك نكردن ]گفتگو و همنشينى با زنان است ، نه آميزش با آنها در حال اعتكاف؛ زيرا آنچه در حال اعتكافْ حرام است ، هم بستر شدن است ، نه چيزهايى كه ياد كرديم .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
784

۷ / ۷ . كَثرَةُ الصَّلاةِ

۲۶۲۹.الإمام الصادق عليه السلام :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا جاءَ شَهرُ رَمَضانَ زادَ فِي الصَّلاةِ ، وأنَا أزيدُ فَزيدوا . ۱

۲۶۳۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن صَلّى مِنكُم في هذَا الشَّهرِ للّهِِ عز و جلرَكعَتَينِ يَتَطَوَّعُ بِهِما ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ . ۲

۷ / ۸ . العُمرَة

۲۶۳۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :عُمرَةٌ في رَمَضانَ تَعدِلُ حَجَّةً . ۳

۲۶۳۲.الكافي عن الوليد بن صبيح :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : بَلَغَنا أنَّ عُمرَةً في شَهرِ رَمضانَ تَعدِلُ حَجَّةً .
فَقالَ : إنَّما كانَ ذلِكَ فِي امرَأَةٍ وَعَدَها رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ لَها : اِعتَمِري في شَهر
رَمَضانَ فَهِيَ لَكِ حَجَّةٌ . ۴

۷ / ۹ . الِاعتِكاف

۲۶۳۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :اِعتِكافُ عَشرٍ في شَهرِ رَمَضانَ يَعدِلُ حَجَّتَينِ وعُمرَتَينِ . ۵

۲۶۳۴.الإمام الصادق عليه السلام :كانَت بَدرٌ في شَهرِ رَمَضانَ فَلَم يَعتَكِف رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَلَمّا أن كانَ مِن قابِلٍ اِعتَكَفَ عِشرينَ : عَشرا لِعامِهِ ، وعَشرا قَضاءً لِما فاتَهُ . ۶

۲۶۳۵.عنه عليه السلام :اِعتَكَفَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله في شَهرِ رَمَضانَ فِي العَشرِ الأَوَّلِ ، ثُمَّ اعتَكَفَ فِي الثّانِيَةِ فِي العَشرِ الوُسطى ، ثُمَّ اعتَكَفَ فِي الثّالِثَةِ فِي العَشرِ الأَواخِرِ ، ثُمَّ لَم يَزَل يَعتَكِفُ فِي العَشرِ الأَواخِرِ . ۷

۷ / ۷ . بسيار نماز خواندن

۲۶۲۹.امام صادق عليه السلام :چون ماه رمضان مى آمد ، پيامبر خدا بر نمازش مى افزود. من نيز مى افزايم . پس شما هم بيفزاييد.

۲۶۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از شما در اين ماه ، دو ركعت نماز مستحب براى خدا بخواند ، خداوندْ او را مى آمرزد.

۷ / ۸ . عُمره

۲۶۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عُمره در [ ماه] رمضان ، برابر حجّ است.

۲۶۳۲.الكافىـ به نقل از وليد بن صبيح ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : به ما چنين رسيده كه عمره در رمضان ، با حجْ برابر است .
فرمود : «اين در مورد زنى بود كه پيامبر خدا به او وعده داد و فرمود: در ماه رمضان ، عمره به جا آور ، كه برايت يك حجّ است ».

۷ / ۹ . اعتكاف

۲۶۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اعتكاف ده روز ماه رمضان ، برابر دو حج و دو عمره است.

۲۶۳۴.امام صادق عليه السلام :جنگ بدر ، در ماه رمضان بود. پس پيامبر خدا ، معتكف نشد. سال بعد، بيست روز معتكف شد: ده روز براى همان سال ، و ده روز براى قضاى آنچه از او فوت شده بود.

۲۶۳۵.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا در ماه رمضان ، در ده روز اوّل ، معتكف شد. سال بعد ، در ده روز وسط ، و در سال سوم ، در ده روز آخر معتكف شد. سپس پيوسته در ده روز آخر ، اعتكاف مى نمود .

1.تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۶۰ ح ۲۰۴.

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۹۳ ح ۴۶.

3.سنن الترمذي : ج ۳ ص ۲۷۶ ح ۹۳۹.

4.الكافي : ج ۴ ص ۵۳۵ ح ۱ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۸۸ ح ۲۱۰۱ .

6.الكافي : ج ۴ ص ۱۷۵ ح ۲.

7.الكافي : ج ۴ ص ۱۷۵ ح ۳.

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14638
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به