777
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

ج ـ الِاجتِنابُ عَنِ السَّبِّ

۲۵۹۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما مِن عَبدٍ صالِحٍ يُشتَمُ فَيَقولُ : إنّي صائِمٌ سَلامٌ عَلَيكَ لا أشتِمُكَ كَما شَتَمتَني ، إلّا قالَ الرَّبُّ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ : اِستَجارَ عَبدي بِالصَّومِ مِن شَرِّ عَبدي ، فَقَد أجَرتُهُ مِنَ النّارِ . ۱

۲۵۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :لا تُسابَّ وأنتَ صائِمٌ ، فَإِن سَبَّكَ أحَدٌ فَقُل : إنّي صائِمٌ ، وإن كُنتَ قائِما فَاجلِس . ۲

د ـ الِاجتِنابُ عَنِ الرِّياءِ

۲۵۹۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن صامَ يُرائي فَقَد أشرَكَ . ۳

ه ـ الِاجتِنابُ عَن كُلِّ ما يَكرَهُهُ اللّهُ عز و جل

۲۵۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ الصِّيامَ لَيسَ مِنَ الأَكلِ وَالشُّربِ فَقَط ؛ إنَّمَا الصِّيامُ مِنَ اللَّغوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِن سابَّكَ أحَدٌ أو جَهِلَ عَلَيكَ فَقُل : إنّي صائِمٌ . ۴

۶ / ۲ . ما يَنبَغي قَبلَ الصِّيامِ

۲۵۹۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :السَّحورُ ۵ بَرَكَةٌ . ۶

ج ـ پرهيز از دشنام دادن

۲۵۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده شايسته اى نيست كه دشنامش دهند و بگويد: «من ، روزه دارم. سلام بر تو! به تو دشنام نمى دهم ، آن گونه كه دشنامم دادى» ، مگر آن كه پروردگار متعال مى گويد: «بنده من ، از شرّ بنده من ، به روزه پناه برد. من هم او را از آتش ، پناه دادم».

۲۵۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :وقتى روزه دارى ، دشنام مده و اگر كسى دشنامت داد ، بگو: «من ، روزه ام» و اگر ايستاده بودى ، بنشين [تا خشمت فرو نشيند] .

د ـ پرهيز از ريا

۲۵۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس رياكارانه روزه بگيرد ، شرك ورزيده است.

ه ـ پرهيز از هر چه خدا خوش نمى دارد

۲۵۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :روزه ، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست. همانا روزه ، پرهيز از بيهوده گويى و دشنام دادن است. پس اگر كسى دشنامت داد ، يا با تو نابخردى كرد ، بگو: «من ، روزه ام» .

۶ / ۲ . آنچه پيش از روزه گرفتن ، شايسته است

۲۵۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خوردن سَحَرى ، بركت است.

1.الكافي : ج ۴ ص ۸۸ ح ۵.

2.السنن الكبرى للنسائي : ج ۲ ص ۲۴۱ ح ۳۲۵۹.

3.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۸۲ ح ۱۷۱۴۰ .

4.صحيح ابن حبّان : ج ۸ ص ۲۵۶ ح ۳۴۷۹.

5.قال ابن الأثير في النهاية : وفيه (أي الحديث) ذكر «السحور» مكرّرا في غير موضع ، وهو بالفتح اسمُ ما يُتَسحَّرُ به من الطعام والشراب ، وبالضمّ المصدرُ والفعلُ نفسه . وأكثر ما يُروى بالفتح ، وقيل : إنّ الصواب بالضّمّ ؛ لأنّه بالفتح طعام ، والبركةُ والأجرُ والثوابُ في الفعل لا في الطعام (النهاية : ج ۲ ص ۳۴۷) .

6.الكافي : ج ۴ ص ۹۵ ح ۳ .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
776

الفصل السادس : آداب الصّيام

۶ / ۱ . أهَمُّ الآدابِ

أ ـ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّهِ

۲۵۸۵.الإمام عليّ عليه السلام :قُلتُ [لِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ] : يا رَسولَ اللّهِ ، ما أفضَلُ الأَعمالِ في هذَا الشَّهرِ؟ فَقالَ : يا أبَا الحَسَنِ ، أفضَلُ الأَعمالِ في هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّهِ . ۱

۲۵۸۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يَقولُ اللّهُ عز و جل : مَن لَم تَصُم جَوارِحُهُ عَن مَحارِمي ، فَلا حاجَةَ في أن يَدَعَ طَعامَهُ وشَرابَهُ مِن أجلي . ۲

۲۵۸۷.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَأَمَّلَ خَلفَ امرَأَةٍ حَتّى يَتَبَيَّنَ لَهُ حَجمُ عِظامِها مِن وَراءِ ثِيابِها وهُوَ صائِمٌ ، فَقَد أفطَرَ . ۳

ب ـ الِاجتِنابُ عَنِ الغيبَةِ

۲۵۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الصّائِمُ في عِبادَةٍ وإن كانَ نائِماً عَلى فِراشِهِ ؛ ما لَم يَغتَب مُسلِماً . ۴

۲۵۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ اغتابَ امرَأً مُسلِماً بَطَلَ صَومُهُ ، ونُقِضَ وُضوؤُهُ . ۵

۲۵۹۰.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلام ـ: يا عَلِيُّ ، اِحذَرِ الغيبَةَ وَالنَّميمَةَ ؛ فَإِنَّ الغيبَةَ تُفطِرُ ، وَالنَّميمَةَ تُوجِبُ عَذابَ القَبرِ . ۶

فصل ششم : آداب روزه دارى

۶ / ۱ . مهم ترين آداب

الف ـ پرهيز از حرام هاى خدا

۲۵۸۵.امام على عليه السلام :[به پيامبر صلى الله عليه و آله ] گفتم : اى پيامبر خدا! برترينِ كارها در اين ماه (رمضان) چيست؟
فرمود: «اى ابو الحسن! برترينِ كارها در اين ماه ، پرهيز از حرام هاى خداست».

۲۵۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند مى فرمايد: «هر كس اعضايش از حرام هاى من ، روزه دار نباشد ، نيازى نيست كه به خاطر من ، خوراك و نوشيدنى اش را ترك كند».

۲۵۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر روزه دارى كه در پشت سرِ زنى با دقّت بنگرد ، تا حدّى كه حجم استخوان بندى زن از پشت لباسش براى او آشكار شود ، روزه اش را افطار كرده است.

ب ـ پرهيز از غيبت كردن

۲۵۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :روزه دار ، تا وقتى كه از مسلمانى غيبت نكند ، در حال عبادت است ، هر چند در بسترش خفته باشد.

۲۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از فرد مسلمانى غيبت كند ، روزه اش مى شكند و وضويش باطل مى شود ۷ .

۲۵۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلام ـ: اى على! از غيبت و سخن چينى بپرهيز ؛ چرا كه غيبت ، روزه را مى شكند و سخن چينى ، عذاب قبر مى آورد.

1.فضائل الأشهر الثلاثة : ص ۷۸ ح ۶۱.

2.تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۱۲۴ الرقم ۱۲۸۰.

3.معاني الأخبار : ص ۴۱۰ ح ۹۵.

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۷۴ ح ۱۷۷۲ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۵ ح ۴۹۶۸.

6.تحف العقول : ص ۱۴ .

7.مقصود ، آن است كه غيبت ، موجب عدم قبولى روزه و از ميان رفتنِ طهارت باطنى مى گردد .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14506
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به