735
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

۲۴۸۰.عنه صلى الله عليه و آله :ما مِن عَبدٍ يَقومُ مِنَ اللَّيلِ فَيُصَلّي رَكعَتَينِ ، فَيَدعو في سُجودِهِ لِأَربَعينَ مِن أصحابِهِ يُسَمّي بِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ، إلّا ولَم يَسأَلِ اللّهَ تَعالى شَيئا إلّا أعطاهُ . ۱

۲۴۸۱.عنه صلى الله عليه و آله :اُطلُبِ العافِيَةَ لِغَيرِكَ ، تُرزَقها في نَفسِكَ . ۲

۱۲ / ۳ . مَن لا يَنبَغِي الدُّعاءُ لَهُ

۲۴۸۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن دَعا لِظالِمٍ بِالبَقاءِ ، فَقَد أحَبَّ أن يُعصَى اللّهُ في أرضِهِ . ۳

۲۴۸۳.عنه صلى الله عليه و آله :إذا دَعَوتُم لِأَحَدٍ مِنَ اليَهودِ وَالنَّصارى فَقولوا : أكثَرَ اللّهُ مالَكَ ووَلَدَكَ ۴ . ۵

۲۴۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده مؤمنى نيست كه پاسى از شب برخيزد و دو ركعت نماز بخواند و در سجده اش براى چهل تن از يارانش دعا كند و نامِ آنها و نام پدرانشان را ببرد ، مگر آن كه هر چه از خداوند متعال درخواست كند ، به او عطا مى فرمايد.

۲۴۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عافيت را براى ديگران طلب كن تا روزىِ خودت نيز بشود .

۱۳ / ۳ . كسانى كه نبايد برايشان دعا كرد

۲۴۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس براى بقاى ستمگرى دعا كند ، در واقع ، دوست داشته است كه خداوند در زمينش نافرمانى شود.

۲۴۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه براى يكى از يهود و نصارا دعا كرديد ، بگوييد : «خداوند ، مال و فرزندانت را افزون گردانَد!». ۶

1.مصباح المتهجّد : ص ۱۳۳ ح ۲۱۷ .

2.كنز العمّال : ج ۲ ص ۷۵ ح ۳۱۹۸.

3.إحياء علوم الدين : ج ۲ ص ۲۰۸.

4.ينبغي الالتفات إلى أنّ طلب الكفاف للآخرين يعتبر دعاً مرغوباً فيه في إطارمعايير ثقافتنا الدينية ، في قِبال الدعاء بزيادة الأموال والأولاد لهم الّذي يعتبر لعنة عليهم . ومن الطبيعي فإنّ المقصود بالزيادة هنا هي ما زادت عن مقدار الكفاف والحاجة .

5.تاريخ دمشق : ج ۵۵ ص ۲۰۸ ح ۱۱۶۷۹.

6.قابل توجه اين كه در فرهنگ دينى درخواست كفاف براى ديگران ، دعا در حق آنان محسوب مى شود و درخواست زيادى مال و فرزند كه طبعاً فراتر از كفاف و نياز باشد نوعى نفرين در حق آنها قلمداد مى گردد .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
734

الحديث

۲۴۷۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :دُعاءُ الوَلَدِ لِلوالِدِ كَالأَخذِ بِاليَدِ . ۱

۲۴۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ الرَّجُلَ لَيَموتُ والِداهُ وهُوَ عاقٌّ لَهُما ، فَيَدعو لَهُما مِن بَعدِهِما فَيَكتُبُهُ اللّهُ مِنَ البارّينَ . ۲

ب ـ الأَهلُ وَالأَولادُ وَالأَخُ

الكتاب

« قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِى وَلأَِخِى وَأَدْخِلْنَا فِى رَحْمَتِكَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِينَ » . ۳

«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ جِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» . ۴

الحديث

۲۴۷۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ ، مِثلُ دُعاءِ النَّبِيِّ لِاُمَّتِهِ . ۵

۲۴۷۷.عنه صلى الله عليه و آله :رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ ، وهُوَ أن يَعفُوَ عَن سَيِّئَتِهِ ، ويَدعُوَ لَهُ فيما بَينَهُ وبَينَ اللّهِ . ۶

ج ـ الأَخُ المُؤمِنُ بِظَهرِ الغَيبِ

۲۴۷۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لَيسَ شَيءٌ أسرَعَ إجابَةً مِن دَعوَةِ غائِبٍ لِغائِبٍ . ۷

۲۴۷۹.عنه صلى الله عليه و آله :دُعاءُ المُؤمِنِ لِأَخيهِ بِظَهرِ الغَيبِ مُستَجابٌ . ۸

حديث

۲۴۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دعاى فرزند براى پدر ، مانند گرفتن دست است. ۹

۲۴۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گاه ، پدر و مادر كسى در حالى مى ميرند كه آن دو را نافرمانى كرده است ؛ ولى بعد از مرگشان براى آنها دعا مى كند . پس خداوند ، او را جزو نيكوكاران و فرمان بُرداران [نسبت به پدر و مادر ]مى نويسد.

ب ـ خانواده ، فرزندان و برادر

قرآن

«[ موسى ] گفت: پروردگارا! من و برادرم را بيامرز و ما را در [ پناه ] رحمت خود درآور، و تو مهربان ترينِ مهربانانى» .

«پروردگارا! به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنىِ چشمان [ ما ]باشد، و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان» .

حديث

۲۴۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دعاى پدر براى فرزندش ، به سانِ دعاى پيامبر براى امّتش است.

۲۴۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، رحمت كند آن كسى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خويش كمك مى كند ، بدين گونه كه از خطاى او درمى گذرد و به درگاه خدا برايش دعا مى كند!

ج ـ برادر مؤمن ، وقتى كه حضور ندارد

۲۴۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ دعايى سريع تر از دعاى شخص غايب براى غايب ، به اجابت نمى رسد.

۲۴۷۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دعاى مؤمن براى برادرش در غياب او ، مستجاب مى شود.

1.الفردوس : ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۳۰۳۸.

2.الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۲۶۷.

3.الأعراف : ۱۵۱.

4.الفرقان : ۷۴ .

5.تاريخ أصبهان : ج ۱ ص ۲۲۶ الرقم ۳۴۴.

6.بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۹۸ ح ۷۰.

7.الكافي : ج ۲ ص ۵۱۰ ح ۷.

8.الجعفريّات : ص ۱۹۵.

9.ممكن است مقصود «گرفتن دست پدر به هنگام ناتوانى» باشد و يا اشاره باشد به سرعت اجابت .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14239
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به