691
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

اهميت دعا و نقش آن در زندگى

در اهميت دعا همين بس كه روح و مغز عبادت است و به همين دليل ، سودمندتر از قرائت قرآن و بلكه با فضيلت تر از همه عبادات ، شمرده شده است .
دعا ، كليد رحمت الهى ، مايه تقرّب به خدا و موجب تأمين خواسته ها ، دور ماندن از شيطان و حيات جان است .
دعا ، نه تنها در رهايى از گرفتارى ها و دردها و رنج هاى زندگى به انسان كمك مى كند ، بلكه مى تواند سرنوشت قطعى زندگى را تغيير دهد و از بلاهاى گوناگون ، پيشگيرى نمايد و از اين رو ، پيشوايان اسلام ، پيش دستى و تقدّم در دعا (يعنى دعا كردن در روزگار آسايش و قبل از فرا رسيدن مصيبت و بلا) را توصيه كرده اند .

اصلى ترين مقدّمات اجابت دعا

خداوند متعال ، وعده داده است كه دعاى نيايشگران را اجابت كند ؛ ليكن تحقّق اين وعده ، منوط به تحقّق حقيقت دعا از سوى دعاكننده است .
پيش از اين ، توضيح داده شد كه حقيقت دعا ، عبارت است از اين كه «انسان ، خود را در برابر خداوند متعال ، نيازمند مطلق ببيند و با پرستش او ، در صدد جلب عنايت و رحمت او برآيد» .
كسى كه خود را نيازمند مطلق به بى نياز مطلق مى بيند ، از غير او منقطع مى گردد و به او مى پيوندد .
به سخن ديگر ، خواندن خداوند متعال با خواندن غير او تفاوت جوهرى دارد و تا حال انقطاع به انسان دست ندهد ، در واقع ، خدا را نمى خواند . حال انقطاع ، همان حالى است كه از آن ، تعبير به خالى كردن دل از غير خدا شده است .

موانع اجابت دعا

احاديثى را كه تحت عنوان «موانع اجابت دعا» آمده اند ، مى توان به دو بخش تقسيم كرد :
۱ . آنچه بر اساس حكمت الهى ، مانع اجابت دعاست ، مانند اين كه نيايشگر از خداوند متعال ، چيزى را مى خواهد كه به زيان اوست .
۲ . مطلق گناهان . البته برخى از كارهاى ناشايسته مانند : نافرمانى والدين و قطع رَحِم ، نقش بيشترى در جلوگيرى از اجابت دعا دارند .
گفتنى است كه تأثير توجّه دعاكننده به آداب دعا و عوامل اجابت آن در تحقّق خواست وى و نيز نقش موانع اجابت دعا در عدم تحقّق آن ، به صورت اقتضاست ، نه علّيت تامه ؛ يعنى غالبا و معمولاً اين طور است كه با رعايت آداب دعا و فراهم شدن عوامل استجابت ، دعا مستجاب مى شود و با ظهور موانع استجابت نيز تأثير دعا از بين مى رود ؛ امّا مطلقا و هميشه چنين نيست و ممكن است با وجود برخى از موانع ، باز هم دعا مستجاب گردد و در واقع ، برخى از مقتضيات ، بر برخى از موانع ، غلبه نمايند .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
690

درآمد

سخنى در باره دعا

واژه «دعا» ، به معناى فرا خواندن چيزى است به سوى خود با آواز و يا سخن .
كلمه «دعا» اعم از «ندا» است ؛ زيرا «ندا» اختصاص به باب الفاظ و اصوات دارد ؛ ولى «دعا» مى تواند با لفظ باشد و مى تواند با اشاره و امثال آن . افزون بر اين ، «ندا» در معناى حقيقى اش حتما بايد با صداى بلند باشد ؛ ولى «دعا» مقيّد به صداى بلند نيست . ۱
بنا بر اين ، «دعا» و «دعوت» ، به معناى توجه دادن مَدعُوْ به سوى داعى براى جلب منفعت يا دفع ضرر است . از اين رو ، درخواست از مَدعُوْ ، در واقع ، هدف دعاست ، نه خود آن .

حقيقتِ دعا

با تأمل در كاربرد كلمه «دعا» در قرآن و حديث ، معلوم مى گردد كه دعاى انسان در برابر خداوند متعال ، در حقيقت به معناىِ خود را بنده و نيازمند مطلق به خدا ديدن و با پرستش او درصدد جلب عنايت و رحمت او برآمدن است .
«وَ قَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ . ۲ و پروردگارتان فرمود : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم . در حقيقت، كسانى كه از پرستش من كبر مى ورزند، به زودى خوار در دوزخ در مى آيند» .
اين آيه شريف ، به روشنى نشان مى دهد كه حقيقت دعا ، از نگاه قرآن ، احساس عبوديت انسان در برابر آفريدگار خود و طلب قرب و رحمت آفريدگار از طريق پرستش اوست و لذا از اين حقيقت ، ابتدا با واژه «دعا» و سپس با واژه «عبادت» ، تعبير مى نمايد .
همچنين همه احاديثى كه دعا را مغز عبادتْ توصيف مى كنند يا عين عبادت مى دانند ، اشاره به حقيقت مفهوم دعا دارند .

1.ندا ، كشيدن صدا و بالا بردن آن است . ندا ، شبيه دعاست ؛ اما دعا ، گاهى با علامتى غير از صدا و كلام است و با اشاره اى است كه خبر مى دهد : «بيا» ؛ اما ندا ، فقط با صدا صورت مى گيرد .

2.غافر : آيه ۶۰ .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15180
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به