۳۴ / ۵ . الحَثُّ علَى رَدِّ الغِيبةِ
۲۰۸۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن تَطَوَّلَ على أخِيهِ في غِيبةٍ سَمِعَها فيهِ في مَجلِسٍ فَرَدَّها عَنهُ ، رَدَّ اللّهُ عَنهُ ألفَ بابٍ مِن السُّوءِ في الدنيا والآخِرَةِ . ۱
۲۰۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن اُغتِيبَ عِندَهُ أخوهُ المسلمُ، فاستَطاعَ نَصرَهُ فلم يَنصُرْهُ، خَذَلَهُ اللّهُ في الدنيا والآخِرَةِ . ۲
۳۴ / ۶ . كفّارةُ الاغتِيابِ
۲۰۸۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كفّارَةُ مَنِ اغتَبتَ أن تَستَغفِرَ لَهُ . ۳
۲۰۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :إذا اغتابَ أحَدُكُم أخاهُ فلْيَستَغفِرِ اللّهَ ؛ فإنَّها كفّارَةٌ لَهُ . ۴
الفصل الخامس والثلاثون : القتل
۳۵ / ۱ . حُرْمَةُ قَتلِ النَّفسِ
الكتاب
« وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَــلِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا » . ۵
الحديث
۲۰۹۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ ما يَحكُمُ اللّهُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ الدِّماءُ ، فَيُوقِفُ ابنَي آدَمَ فَيَفصِلُ بينَهُما ، ثُمّ الذينَ يَلونَهُما مِن أصحابِ الدِّماءِ حتّى لا يَبقى مِنهُم أحَدٌ ، ثُمّ الناسُ بعدَ ذلكَ حتّى يَأتِيَ المَقتولُ بقاتِلِهِ ، فَيَتَشَخَّبَ في دَمِهِ وجهُهُ فيقولَ: هذا قَتَلَني ، فيَقولُ : أنتَ قَتَلتَهُ ؟ فلا يَستَطيعُ أن يَكتُمَ اللّهَ حَديثا . ۶
۳۴ / ۵ . تشويق به واكُنش در برابر غيبت
۲۰۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس در مجلسى بشنود كه از برادرش غيبت مى شود و آن را از او دفع كند، خداوند، هزار باب بدى را در دنيا و آخرت ، از او دفع مى كند.
۲۰۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه در حضور كسى از برادر مسلمانش غيبت شود و او بتواند يارى اش دهد؛ امّا به يارى (دفاع) از او برنخيزد، خداوند در دنيا و آخرت، تنهايش مى گذارد.
۳۴ / ۶ . كفّاره غيبت
۲۰۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كفّاره [گناه] كسى كه غيبتش راكرده اى، اين است كه برايش آمرزش بطلبى.
۲۰۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه يكى از شما غيبت برادرش را كرد، از خداوند آمرزش بطلبد؛ زيرا اين، كفّاره گناه اوست.
فصل سى و پنجم : كشتن
۳۵ / ۱ . حرام بودنِ آدمكُشى
قرآن
«و هر كس عمداً مؤمنى را بكُشد ، كيفرش دوزخ است كه در آن ، ماندگار خواهد بود؛ و خدا بر او خشم مى گيرد و لعنتش مى كند و عذابى بزرگ برايش آماده ساخته است» .
حديث
۲۰۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين چيزى كه خداوند در روز قيامت درباره آن به داورى مى پردازد، [ريختن ]خون است. خدا ، دو فرزند آدم عليه السلام (هابيل و قابيل) را نگه مى دارد و ميان آنها داورى مى كند. سپس ، ميان كسانى كه بعد از آنها آمده اند و دعواى خونى دارند ، حكم مى شود ، تا جايى كه از آنها كسى باقى نمى مانَد و حساب ديگر مردمان ، پس از آنهاست ، تا جايى كه مقتول با چهره اى خون آلود ، قاتل خود را مى آورد و مى گويد: اين ، مرا كُشت .
خداوند مى فرمايد : «تو او را كشتى؟» و او نمى تواند سخنى را از خدا كتمان كند.