الفصل العشرون : السّخاء
۲۰ / ۱ . الحَثُّ عَلَى السَّخاء
۱۷۹۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما جَبَلَ اللّهُ ولِيّا لَهُ إلّا عَلى السَّخاءِ . ۱
۱۷۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :السَّخاءُ خُلُقُ اللّهِ الأعظَمُ . ۲
۱۷۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :السَّخِيُّ قَريبٌ مِنَ اللّهِ ، قَريبٌ مِن الجَنَّةِ ، قريبٌ مِن الناسِ . ۳
۱۷۹۳.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِعَدِيِّ بنِ حاتِمٍ ـ: دُفِعَ عن أبيكَ العَذابُ الشَّديدُ ، لِسَخاءِ نَفسِهِ . ۴
۲۰ / ۲ . حَدُّ السَّخاءِ
الكتاب
« وَ لَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا » . ۵
الحديث
۱۷۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :السَّخِيُّ بِما مَلَكَ وأرادَ به وَجهَ اللّهِ ، وأمّا السَّخِيُّ في مَعصيَةِ اللّهِ فَحَمّالُ سَخَطِ اللّهِ وغَضَبِهِ ، وهُو أبخَلُ الناسِ على نَفسِهِ فكَيفَ لِغَيرِهِ ! ۶
الفصل الحادي والعشرون : الشّكر
۲۱ / ۱ . فَضْلُ الشّاكِرِ
۱۷۹۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الطاعِمُ الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ الصائمِ المُحتَسِبِ ، والمُعافى الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ المُبتَلى الصابِرِ ، والمُعطى الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ المَحرومِ القانِعِ . ۷
فصل بيستم : بخشندگى
۲۰ / ۱ . تشويق به بخشندگى
۱۷۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، همه اولياى خود را بر خميره بخشندگى سرشته است .
۱۷۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بخشندگى، بزرگ ترين خوى خداوند است .
۱۷۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بخشنده ، به خدا و مردم و بهشت ، نزديك است .
۱۷۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به عدىّ بن حاتم طايى ـ: عذاب سخت ، به خاطر سخاوت پدرت ، از او دفع شد .
۲۰ / ۲ . مرز بخشندگى
قرآن
«و دستت را به گردنت زنجير مكن ، و بسيار [ هم ]گشاده دستى منما تا ملامت شده و حسرت زده بر جاى مانى» .
حديث
۱۷۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بخشنده ، كسى است كه در اموال خود و براى رضاى خدا، بخشندگى داشته باشد . كسى كه در راه معصيت خدا دست و دل باز باشد ، خشم و ناخشنودىِ خدا را براى خود آورده است. چنين كسى، بخيل ترينِ مردمان نسبت به خود است ؛ چه رسد به ديگران !
فصل بيست و يكم : سپاس گزارى
۲۱ / ۱ . فضيلت سپاس گزار
۱۷۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سيرِ سپاس گزار، اجرش همانند روزه دارى است كه براى خدا گرسنگى مى كشد . تن درستِ سپاس گزار، همانند آن اجرى را دارد كه بيمارِ شكيبا دارد و متنعّم سپاس گزار، همان اجرى را دارد كه تنگ دست قانع دارد .