479
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

۷ / ۲ . التَّحميدُ للّهِِ وَالصَّلاةُ عَلى رَسول اللّهِ صلى الله عليه و آله

۱۴۹۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لا يُبدَأُ فيهِ بِحَمدِ اللّهِ وَالصَّلاةِ عَلَيَّ فَهُوَ أقطَعُ أبتَرُ ، مَمحوقٌ مِن كُلِّ بَرَكَةٍ . ۱

۷ / ۳ . الوُضوحُ فِي الكَلامِ

الكتاب

« وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى * يَفْقَهُواْ قَوْلِى » . ۲

الحديث

۱۵۰۰.سنن أبي داوود عن عائشة :كانَ كَلامُ رَسول اللّهِ صلى الله عليه و آله كَلاما فَصلاً ؛ يَفهَمُهُ كُلُّ مَن سَمِعَهُ . ۳

۱۵۰۱.الإمام الحسن عليه السلام عَن هِندِ بنِ أبي هالَةَ التَّميمِيِ ـ وكانَ وَصّافا لِحِليَةِ النَّبِيِ صلى الله عليه و آله ـ :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله . . . يَتَكَلَّمُ بِجَوامِعِ الكَلِمِ فَصلاً ، لا فُضولَ فيهِ ولا تَقصيرَ . ۴

۷ / ۴ . التَّلويحُ في ما لا يَنبَغِي التَّصريحُ بِهِ

۱۵۰۲.سنن أبي داوود عن عائشة :كانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله إذا بَلَغَهُ عَنِ الرَّجُلِ الشَّيءُ لَم يَقُل : «ما بالُ فُلانٍ يَقولُ ؟ !» ، ولكِن يَقولُ : «ما بالُ أقوامٍ يَقولونَ كَذا وكَذا ؟ !» . ۵

۷ / ۲ . حمد خدا گفتن و درود فرستادن بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله

۱۴۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كار ارزشمندى كه با ستايش خداوند و درود فرستادن بر من آغاز نشود ، گفتارى ناتمام و ناقص است ، و از هر بركتى محروم است .

۷ / ۳ . آشكار سخن گفتن

قرآن

«و از زبانم گره بگشاى [ تا ] سخنم را بفهمند » .

حديث

۱۵۰۰.سنن أبى داوودـ به نقل از عايشه ـ: گفتار پيامبر خدا ، گفتارى با فاصله [و آشكار ]بود ، كه هر كس آن را مى شنيد ، مى فهميد.

۱۵۰۱.امام حسن عليه السلامـ به نقل از هند بن ابى هاله تميمى ، كه توصيف كننده زيبايى پيامبر صلى الله عليه و آله بود ـ: پيامبر خدا ... به تمام جوامع كَلِم (گفتارهاى جامع) ، آشكارا سخن مى گفت ، بى آن كه در آن ، فزونى يا كاستى باشد.

۷ / ۴ . اشاره در آن جا كه صراحت ، روا نباشد

۱۵۰۲.سنن أبى داوودـ به نقل از عايشه ـ: هر گاه چيزى (سخن ناروايى) از فردى به پيامبر خدا مى رسيد ، نمى فرمود : «فلانى را چه شده كه [چنين ]مى گويد ؟!» ؛ بلكه مى فرمود : «مردم را چه شده كه چنين و چنان مى گويند؟!» .

1.كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۵۸ ح ۲۵۱۰ .

2.طه : ۲۷ و ۲۸.

3.سنن أبي داوود : ج ۴ ص ۲۶۱ ح ۴۸۳۹ .

4.معاني الأخبار : ص ۸۱ ح ۱ .

5.سنن أبي داوود : ج ۴ ص ۲۵۰ ح ۴۷۸۸ .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
478

۶ / ۷ . مَثَلُ المُنفِقِ في سبيلِ اللّهِ عز و جل

الكتاب

« مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنـبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَـعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيمٌ » . ۱

الحديث

۱۴۹۵.صحيح مسلم عن أبي هريرة عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ البَخيلِ والمُتَصَدِّقِ مَثَلُ رجُلَينِ علَيهِما جُنّتانِ مِن حَديدٍ ؛ إذا هَمَّ المُتَصدِّقُ بصَدَقَةٍ اتّسَعَت علَيهِ حتّى تُعَفِّي أثَرَهُ ، وإذا هَمَّ البَخيلُ بصَدَقَةٍ تَقلّصَت علَيهِ ، وانضَمّت يَداهُ إلى تَراقيهِ ، وانقَبَضت كُلُّ حَلقَةٍ إلى صاحِبَتِها قالَ فسَمِعتُ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يقولُ : فيَجهَدُ أن يُوَسِّعَها فلا يَستَطيعُ . ۲

۶ / ۸ . مَثَلُ الّذي يَعودُ في عَطيّتهِ

۱۴۹۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنّ مَثَلَ الّذي يَعودُ في عَطِيَّتِهِ كمَثَلِ الكَلبِ ؛ أكَلَ حتّى إذا شَبِعَ قاءَ ، ثُمّ عادَ في قَيئهِ فأكَلَهُ ! ۳

۱۴۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :لَيسَ لَنا مَثَلُ السُّوءِ ، العائدُ في هِبَتِهِ كالكَلبِ يَعودُ في قَيئهِ . ۴

الفصل السّابع : آداب التّبليغ

۷ / ۱ . الاِفتِتاحُ بِالبَسمَلَةِ

۱۴۹۸.مسند ابن حنبل عن أبي هريرة :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : كُلُّ كَلامٍ أو أمرٍ ذي بالٍ لا يُفتَحُ بِذِكرِ اللّهِ عز و جل فَهُوَ أبتَرُ ـ أو قالَ : أقطَعُ ـ . ۵

۶ / ۷ . مَثَل كسى كه در راه خدا عز و جل انفاق مى كند

قرآن

«مَثَل [ صدقاتِ ] كسانى كه اموالِ خود را در راه خدا انفاق مى كنند، همانند دانه اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه اى صد دانه است و خداوند براى هر كس كه بخواهد، [ آن را ]چند برابر مى كند، و خداوند، گشايشگر داناست» .

حديث

۱۴۹۵.صحيح مسلمـ به نقل از ابو هريره ـ: پيامبر خدا فرمود: «مَثَل بخيل و صدقه دهنده، مَثَل دو مرد است كه زرهى آهنين بر تن دارند. هر گاه صدقه دهنده بخواهد صدقه اى بدهد، آن زره بر تن او گشاد مى شود تا آن كه [سرانجام] اثرى از آن نمى ماند [و زره به كلّى از تنش بيرون مى رود]، و هر گاه بخيل بخواهد صدقه اى بدهد، زره بر او تنگ مى شود و دست هايش به چنبرهايش بسته مى شود و همه حلقه هاى زره در هم جمع مى شوند».
شنيدم كه پيامبر خدا مى فرمود: «پس، [بخيل ]سعى مى كند آن زره را از هم باز كند (گشاد كند) ؛ امّا نمى تواند» .

۶ / ۸ . مَثَل كسى كه بخشش خود را پس مى گيرد

۱۴۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مَثَل كسى كه عطاى خود را پس مى گيرد، مَثَل سگى است كه آن قدر مى خورد تا سير شود و استفراغ كند و سپس استفراغ خود را بخورد.

۱۴۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:مثال بد زدن، شايسته ما نيست؛ [ولى ]كسى كه بخشش خود را پس بگيرد، مانند سگى است كه استفراغ خود را بخورد.

فصل هفتم : آداب تبليغ

۷ / ۱ . آغازگرى با «بسم اللّه الرحمن الرحيم»

۱۴۹۸.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو هريره ـ: پيامبر خدا فرمود : «هر گفتار يا كارى كه ارزشمند باشد و با ياد خداى عز و جل آغاز نشود ، ناتمام است» يا آن كه فرمود : «قطع شده است» .

1.البقرة : ۲۶۱ .

2.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۰۹ ح ۷۷ .

3.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۳۸ ح ۴۶۱۶۳.

4.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۳۹ ح ۴۶۱۶۷.

5.مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۲۸۱ ح ۸۷۲۰.

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15065
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به