الحديث
۱۰۵۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنّي عَلَى الحَوضِ أنتَظِرُ مَن يَرِدُ عَلَيَّ مِنكم ، فَوَاللّهِ ! لَيُقتَطَعَنَّ دُونِي رجالٌ ، فَلَأقُولَنَّ : أي رَبِّ ، مِنّي ومِن اُمَّتي ، فيقولُ: إنّكَ لا تَدرِي ما عَمِلُوا بَعدَك ، ما زالوا يَرجِعونَ على أعقابِهِم . ۱
۷ / ۲ . يَأتي عَلَيها ما كانَ فِي الاُمَمِ السّالِفَةِ
۱۰۵۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كُلُّ ما كانَ فِي الاُمَمِ السّالِفَةِ فَإنَّهُ يَكونُ في هذِهِ الاُمَّةِ مِثلُهُ ؛ حَذوَ النَّعلِ ، بِالنَّعلِ ۲ وَالقُذَّةِ بِالقُذَّةِ ۳ . ۴
۱۰۵۲.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَترُكُ هذِهِ الاُمَّةُ شَيئا مِن سُنَنِ الأَوَّلينَ حَتّى تَأتِيَهُ . ۵
۷ / ۳ . تَكونُ فيهَا الفُرقَةُ
۱۰۵۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ وقَد أشارَ إلى عَلِيٍّ عليه السلام ـ: يَكونُ بَينَ النَّاسِ فُرقَةٌ وَاختِلافٌ ، فَيَكونُ هذا وأَصحابُهُ عَلَى الحَقِّ . ۶
۱۰۵۴.عنه صلى الله عليه و آله :اُمَّتي اُمَّتي ، إذَا اختَلَفَ النَّاسُ بَعدي وصاروا فِرقَةً فِرقَةً ، فَاجتَهِدوا في طَلَبِ الدّينِ الحَقِّ حَتّى تَكونوا مَعَ أهلِ الحَقِّ ، فَإِنَّ المَعصِيَةَ في دينِ الحَقِّ تُغفَرُ ، وَالطَّاعَةَ في دينِ الباطِلِ لا تُقبَلُ . ۷
حديث
۱۰۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من در كنار حوض [كوثر] ، منتظر كسانى از شما هستم كه نزد من آيند . به خدا سوگند ، مردانى از برابر من مى گذرند و من مى گويم : پروردگار من! اينها از من و امّت من هستند .
خداوند مى فرمايد : «تو كه نمى دانى كه پس از تو چه كردند ! آنها پيوسته به عقب (آيين گذشته خود) بر مى گشتند» .
۷ / ۲ . دچار شدن به سرنوشت امّت هاى پيشين
۱۰۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر آنچه در امّت هاى گذشته بوده است ، همانند آن ، در اين امّت نيز خواهد بود ، قدم به قدم و مو به مو .
۱۰۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چيزى از روش پيشينيان نيست ، مگر آن كه اين امّت ، آن را انجام خواهند داد .
۷ / ۳ . بروز اختلاف در امّت
۱۰۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در اشاره به على عليه السلام ـ: ميان مردم ، جدايى و اختلاف پديد خواهد آمد و [در ميان آن فرقه ها ]اين (على عليه السلام ) و ياران او بر حق اند .
۱۰۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امّت من ، امّت من! هر گاه پس از من ، مردم اختلاف كردند و گروه گروه شدند ، شما در جستجوى دين حق بكوشيد تا با اهل حق باشيد ؛ چرا كه گناه ، در دين حق ، آمرزيده مى شود و طاعت ، در دين باطل ، پذيرفته نمى شود .
1.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۷۹۴ ح ۲۸.
2.حَذْو النَّعلِ بالنَّعلِ : أي تعملون مثل أعمالهم ، كما تُقطع إحدى النعلين على قَدْر النعل الاُخرى (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۷ «حذا») .
3.حَذُو القُذَّةِ بالقُذَّةِ : القُذَذْ ريش السهام ، واحدتها : قُذَّة ؛ أي كما تُقدَّرْ كلّ واحدة منها على قدر صاحبتها وتُقطع . يُضربُ للشيئين يستويان ولا يتفاوتان (النهاية : ج ۴ ص ۲۸ «قذذ») .
4.كمال الدين : ص ۵۷۶.
5.المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۱۰۱ ح ۳۱۳.
6.المعجم الكبير : ج ۱۹ ص ۱۴۷ ح ۳۲۲.
7.جامع الأخبار : ص ۵۰۵ ح ۱۳۹۶ .