319
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

۱۲ / ۳ . مَثَلُهُم عليهم السلام مَثَلُ بَيتِ اللّهِ

۹۱۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلام ـ: مَثَلُكُم يا عَلِيُّ مَثَلُ بَيتِ اللّهِ الحَرامِ ، مَن دَخَلَهُِ كانَ آمِناً ، فَمَن أحَبَّكُم ووالاكُم كانَ آمِنًا مِن عَذابِ النّارِ،ومَن أبغَضَكُم اُلقِيَ فِي النّارِ. ۱

۱۲ / ۴ . مَثَلُهُم عليهم السلام مَثَلُ النُّجومِ

۹۱۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :النُّجومُ أمانٌ لِأَهلِ الأَرضِ مِنَ الغَرَقِ ، وأهلُ بَيتي أمانٌ لِاُمَّتي مِنَ الِاختِلافِ ، فَإِذا خالَفَتها قَبيلَةٌ مِنَ العَرَبِ ، اختَلَفوا فَصاروا حِزبَ إبليسَ . ۲

۹۱۵.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلام ـ: يا عَلِيُّ ... مَثَلُكَ ومَثَلُ الأَئِمَّةِ مِن وُلدِكَ بَعدي مَثَلُ سَفينةِ نوحٍ ، مَن رَكِبَها نَجا ، ومَن تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ ، ومَثَلُكُم مَثَلُ النُّجومِ ، كُلَّما غابَ نَجمٌ طَلَعَ نَجمٌ ، إلى يَومِ القِيامَةِ . ۳

۱۲ / ۵ . مكانَتُهُم عليهم السلام يَومَ القِيامَةِ

۹۱۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ مَن يَرِدَ عَلَيَّ الحَوضَ أهلُ بَيتي ومَن أحَبَّني مِن اُمَّتي . ۴

۹۱۷.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُكُم وارِدًا عَلَيَّ الحَوضَ ، أوَّلُكُم إسلامًا : عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ . ۵

۹۱۸.الإمام عليّ عليه السلام :أخبَرَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أنَّ أوَّلَ مَن يَدخُلُ الجَنَّةَ أنَا وفاطِمَةُ والحَسَنُ والحُسَينُ ، قُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، فَمُحِبّونا ؟ قالَ : مِن وَرائِكُم . ۶

۱۲ / ۳ . اهل بيت عليهم السلام ، مانند خانه خدا

۹۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلام ـ: اى على! شما همانند بيت اللّه الحرام هستيد كه هر كس بر آن در آيد ، ايمن مى شود . پس هر كه شما را دوست بدارد و از شما طرفدارى كند ، از عذاب آتش، در امان خواهد بود و هر كه به شما كينه ورزد ، به آتش افكنده مى شود.

۱۲ / ۴ . اهل بيت عليهم السلام ، همچون ستارگان

۹۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ستارگان، موجب امنيت ساكنان زمين از غرق شدن هستند و اهل بيت من، موجب ايمنى امّت من از اختلاف هستند . پس هر گاه قبيله اى از عرب با آنها به مخالفت برخاستند و امّت، اختلاف كردند ، ديگر حزب شيطان شده اند.

۹۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلام ـ: اى على!... مَثَل تو و امامان از نسلِ تو پس از من ، همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن در آيَد ، رهايى مى يابد و هر كه از آن باز مانَد ، غرق مى شود. مَثَل شما ، همچون ستارگان است كه هر گاه يكى ناپديد شود، ديگرى پيدا مى گردد تا به روز رستاخيز.

۱۲ / ۵ . منزلت اهل بيت عليهم السلام در روز رستاخيز

۹۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين كسانى كه در كنار حوض [كوثر ]بر من وارد مى شوند ، اهل بيت من و كسانى از امّت من هستند كه مرا دوست دارند.

۹۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين كسى از شما كه در كنار حوض [ كوثر] بر من وارد مى شود، نخستين كسى از شماست كه اسلام آورده است ، يعنى على بن ابى طالب.

۹۱۸.امام على عليه السلام :پيامبر صلى الله عليه و آله مرا آگاهانيد كه نخستين كسانى كه به بهشت در مى آيند ، من هستم به همراه فاطمه، حسن و حسين .
گفتم: اى پيامبر خدا! دوستداران ما چه؟
فرمود: «پشت سرِ شما به بهشت در خواهند آمد».

1.خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۷۷.

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۲ ح ۴۷۱۵.

3.الأمالي للصدوق : ص ۲۲۲ ح ۱۸.

4.السنّة لابن أبي عاصم : ص ۳۳۴ ح ۷۴۸.

5.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۴۷ ح ۴۶۶۲.

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۴ ح ۴۷۲۳ .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
318

الفصل الثّاني عشر : مكانة أهل البيت عليهم السلام

۱۲ / ۱ . مَثَلُهُم مَثَلُ سفَينَةِ نوحٍ

۹۰۹.المستدرك على الصحيحين عن حنش الكناني :سَمِعتُ أبا ذَرٍّ رضى الله عنه يَقولُ ـ وهُوَ آخِذٌ بِبابِ الكَعبَةِ ـ : مَن عَرَفَني فَأَنَا مَن عَرَفَني ، ومَن أنكَرَني فَأَنَا أبو ذَرٍّ ، سَمِعتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله يَقولُ : ألا إنَّ مَثَلَ أهلِ بَيتيفيكُم مَثَلُ سَفينَةِ نوحٍ مِن قَومِهِ، مَن رَكِبَها نَجا، ومَن تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ . ۱

۹۱۰.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ أهلِ بَيتي فيكُم كَمَثَلِ سَفينةِ نوحٍ مَن رَكِبَها نَجا، ومَن تَخَلَّفَ عَنها زُجَّ فِي النّارِ . ۲

۱۲ / ۲ . مَثَلُهُم مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ

۹۱۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّما مَثَلُ أهلِ بَيتي فيكُم مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ ۳ في بَني إسرائيلَ ، مَن دَخَلَهُ غُفِرَ لَهُ . ۴

۹۱۲.عنه صلى الله عليه و آله :مَن دانَ بِديني وسَلَكَ مِنهاجي واتَّبَعَ سُنَّتي ، فَليَدِن بِتَفضيلِ الأَئِمَّةِ مِن أهلِ بَيتي عَلى جَميعِ اُمَّتي ، فَإِنَّ مَثَلَهُم في هذِهِ الاُمَّةِ مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ في بَني إسرائيلَ . ۵

فصل دوازدهم : منزلت اهل بيت عليهم السلام

۱۲ / ۱ . اهل بيت عليهم السلام ، چونان كشتى نوح

۹۰۹.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از حَنَش كِنانى ـ: از ابو ذر رضى الله عنه ـ در حالى كه درِ كعبه را گرفته بود ـ شنيدم كه مى گفت: هر كه مرا مى شناسد ، كه مى شناسد و هر كه مرا نمى شناسد ، بداند كه من، ابو ذرم. از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيدم كه فرمود: «هان ! مَثَل اهل بيت من در ميان شما، چونان كشتى نوح است در ميان قومش . هر كه بر آن در آمد ، نجات يافت و هر كه از آن باز مانْد ، غرق شد».

۹۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اهل بيت من در ميان شما، همچون كشتى نوح هستند كه هر كه بدان در آمد ، نجات يافت و هر كه از آن باز مانْد ، به آتش افكنده شد.

۱۲ / ۲ . اهل بيت عليهم السلام ، به سان باب حِطّه

۹۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مَثَل اهل بيت من در ميان شما، همچون باب حِطّه ۶ است در ميان بنى اسرائيل كه هر كس از آن درآيد ، آمرزيده مى شود.

۹۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه دين مرا در پيش گرفت ۷ و روش مرا پيمود و از سنّت من پيروى كرد ، بايد به برترىِ امامان اهل بيت من بر همه امّت، باور داشته باشد. مَثَل آنها در ميان اين امّت، همچون باب حِطّه در ميان بنى اسرائيل است.

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۳ ح ۴۷۲۰.

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۷ ح ۱۰.

3.هي فِعلة من حَطَّ الشيء يَحُطّه إذا أنزله وألقاه . ومنه الحديث في ذكر حطّة بني إسرائيل ، وهو قوله تعالى : «وقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطاياكُم» (البقرة : ۵۸) ، أي . قولوا : حُطَّ عَنّا ذنوبنا ، وارتَفَعت على معنى : مَسأَلتُنا حِطَّة ، أو أمرُنا حِطَّة (النهاية : ج۱ ص ۴۰۲) . أقول : قوله صلى الله عليه و آله : «مَثَل أهل بيتي فيكم مَثَل بابِ حِطّة في بني إسرائيل» إشارة إلى قوله تعالى خطابًا لبني إسرائيل : «ادخُلوا البابَ سُجَّدًا وقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطاياكُم» (البقرة : ۵۸) . توضيح ذلك أنّ «باب حطّة» من أبواب بيت المقدس كما عن أبي حيّان الأندلسيّ ، أو باب بلدة «أريحا» أو أوّل البلد كما احتملهما في الميزان في تفسير القرآن . وتشبيه أهل البيت في الاُمّة الإسلاميّة بباب حطّة في بني إسرائيل وتعريفهم بأنّهم أبواب مغفرة اللّه ، دليل على أنّ التمسّك بهم له دور أساسيّ في إزالة الأدناس الفرديّة والاجتماعيّة في المجتمع الإسلاميّ .

4.المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۸۵ ح ۵۸۷۰.

5.الأمالي للصدوق : ص۶۹ ح۶.

6.احزاب: آيه ۳۳.

7.دروازه آمرزش . حِطّه ، كلمه اى عِبرى و به معناى «خدايا! ببخش (اللهمّ اغفِر)» است و بنى اسرائيل ، يكى از دروازه هاى حرم قُدس را بِدان ناميده بودند كه مخصوص توبه بود . م . حِطّه : مصدر است بر وزن «فِعله» از «حطّ الشى ء» ، به معناى «آن را فرو فرستاد» . و از همين لفظ است حديثى كه درباره حطّه بنى اسرائيل نقل شده و آن،همان سخن خداوند است: «بگوييد: حِطَّةٌ. ما نيز خطاهاى شما را مى بخشيم» (بقره : آيه ۵۸) يعنى بگوييد : «گناهان ما را بريز» و اصطلاح شده است براى معناى: «خواسته ما آمرزش است» يا «كار ما ، آمرزش خواهى است» . به نظر مى رسد كه حديث نبوى : «مَثَل اهل بيت من در ميان شما ، همچون باب حِطّه در بنى اسرائيل است» ، اشاره به فرموده خداوند عز و جل خطاب به بنى اسرائيل است كه : «سجده كنان ، وارد باب شويد و بگوييد : «حِطّه» تا خطاهاى شما را بيامرزم» (بقره : آيه ۵۸) . در توضيح ، بايد اشاره كرد كه «باب حِطّه» ـ همان گونه كه ابو حيّان اندلسى گفته ـ درى از درهاى بيت المقدّس يا درِ شهر أريحا يا ورودى سرزمين مقدّس (فلسطين) ـ همان گونه كه در تفسير الميزان احتمال داده شد ـ بوده است . تشبيه جايگاه اهل بيت در ميان امّت اسلامى ، به باب حطه در بنى اسرائيل و معرّفي آنها به عنوان درهاى آمرزش خداوند ، دليلى است بر اين كه تمسّك به آنان ، نقش اساسى در پاك شدن از پليدى هاى فردى و جمعى در جامعه اسلامى دارد .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15637
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به