239
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

الباب السادس : القرآن والسنّة

الفصل الأوّل : القرآن

۱ / ۱ . الحَثُّ عَلَى التَّمَسُّكِ بِالقُرآنِ

الكتاب

« وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مَّدَّكِرٍ » . ۱

الحديث

۶۳۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ : ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ: كتابُ اللّهِ العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ ولا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّهُ . ۲

۶۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :إذا التَبَسَت علَيكُمُ الاُمورُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعلَيكُم بالقرآنِ ؛ فإنّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وماحِلٌ مُصَدَّقٌ ، مَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَى الجَنّةِ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ ساقَهُ إلَى النارِ ، وهُو الدليلُ يَدُلُّ علَى السَّبيلِ ، وهو كتابُ تَفصيلٍ وبَيانٍ وتَحصيلٍ ، هُو الفَصلُ ليسَ بالهَزلِ ، ولَهُ ظَهرٌ وبَطنٌ ، فظاهِرُهُ حُكمُ اللّهِ وباطِنُهُ عِلمُ اللّهِ تعالى ، فظاهِرُهُ وَثيقٌ ، وباطِنُهُ عَميقٌ لَهُ تُخومٌ ، وعلى تُخومِهِ تُخومٌ ، لا تُحصى عَجائبُهُ ولا تُبلى غرائبُهُ ، فيهِ مَصابيحُ الهُدى ومَنارُ الحِكمَةِ ، ودليلٌ علَى المَعرِفَةِ لِمَن عَرَفَ النَّصَفَةَ . ۳

باب ششم : قرآن و سنّت

فصل يكم : قرآن

۱ / ۱ . تشويق به تمسّك به قرآن

قرآن

«و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده ايم . پس آيا پندگيرنده اى هست؟» .

حديث

۶۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ وقتى به ايشان گفته شد : به زودى امّت تو گرفتار فتنه خواهند شد . راه خلاص از آن چيست؟ ـ: كتاب گرامى خدا ، همان كه باطل ، نه از پيش و نه از پس ، بدو راه نيابد ، فرود آمده از سوى فرزانه اى ستوده است . هر كه علم را جز در قرآن بجويد ، خداوند ، گم راهش مى كند .

۶۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پس ، هر گاه كارها همچون پاره هاى شب تار بر شما تاريك و شبهه ناك شد ، به قرآن روى آوريد ؛ زيرا قرآن ، شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مى شود . هر كه قرآن را فرا روى خود قرار دهد ، او را به سوى بهشت مى كشاند و هر كه آن را پشت سر خويش نهد ، به سوى دوزخش مى كشاند . قرآن ، ره نمايى است كه راه را نشان مى دهد . قرآن ، كتاب تفصيل و روشنگرى و تحصيل [حقايق ]است . جدا كننده ميان حق و باطل است و شوخى بردار نيست . ظاهرى دارد و باطنى . ظاهرش ، حكم و دستور خداست و باطنش ، علم خداوند متعال . پس ، ظاهر آن ، محكم و استوار است و باطنش ژرفايى دارد و ژرفاهايش ژرفا دارد . شگفتى هايش بى شمار است و عجايب و غرايبش ، كهنه و تمام نمى شوند . چراغ هاى هدايت و پرتوگاه هاى حكمت ، در قرآن است . براى كسى كه انصاف داشته باشد ، راه نماى به سوى معرفت و شناخت است .

1.القمر : ۱۷.

2.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۶ ح ۱۱.

3.النوادر للراوندي : ص ۱۴۳ ح ۱۹۷.


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
238

۸ / ۹ . النَّبيُّ صلى الله عليه و آله يَعلَمُ الغَيبَ بتعليمِ اللّهِ عز و جل

الكتاب

« عَــلِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا » . ۱

الحديث

۶۳۴.الإمام الصّادق عليه السلام :إنَّ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله ضَلَّت ناقَتُهُ ، فقالَ الناسُ فيها : يُخبِرُنا عن السَّماءِ ولايُخبِرُنا عَن ناقَتِهِ ! فَهَبَطَ علَيهِ جَبرَئيلُ فقالَ : يا محمّدُ ، ناقَتُكَ في وادِي كذا وكذا ، مَلفوفٌ خِطامُها بشَجَرَةِ كذا وكذا . قالَ : فَصَعِدَ المِنبَرَ ، فَحَمِدَاللّهَ وأثنى علَيهِ وقالَ : يا أيُّها الناسُ ، أكثَرتُم عَلَيَّ في ناقَتي ، ألا وما أعطانيَ اللّهُ خَيرٌ مِمّا أخَذَ مِنّي ، ألا وإنَّ ناقَتي في وادِي كذا وكذا ، مَلفوفٌ خِطامُها بشَجَرةِ كذا وكذا ، فَابتَدَرَها الناسُ فَوَجَدوها كما قالَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۲

۸ / ۹ . پيامبر صلى الله عليه و آله با تعليم خداوند عز و جل ، از غيب ، خبر دارد

قرآن

«داناى نهان است، و كسى را بر غيب خود آگاه نمى كند، جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد، كه [ در اين صورت ، ]براى او از پيش رو و از پشتِ سرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت » .

حديث

۶۳۴.امام صادق عليه السلام :ناقه پيامبر خدا ، گم شد . مردم گفتند : برايمان از آسمان خبر مى دهد؛ امّا از شترش خبرمان نمى دهد [و نمى داند كجاست]!
پس جبرئيل عليه السلام بر ايشان فرود آمد و گفت : اى محمّد! ناقه ات در فلان درّه است و مهارش به فلان درخت ، پيچ خورده است .
پس پيامبر خدا ، منبر رفت و خدا را حمد و ثنا گفت و فرمود : «هلا ، اى مردم! شما درباره [گم شدن ]ناقه من حرف ها زديد . بدانيد كه آنچه خداوند به من داد ، بهتر از آن چيزى است كه از من گرفت . بدانيد كه ناقه من در فلان وادى است و مهارش به فلان درخت ، پيچ خورده است» .
مردم به طرف ناقه شتافتند و ديدند همان گونه است كه پيامبر خدا فرموده بود .

1.الجنّ : ۲۶ و ۲۷.

2.الكافي : ج ۸ ص ۲۲۱ ح ۲۷۸.

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14258
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به