الباب السادس : القرآن والسنّة
الفصل الأوّل : القرآن
۱ / ۱ . الحَثُّ عَلَى التَّمَسُّكِ بِالقُرآنِ
الكتاب
« وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مَّدَّكِرٍ » . ۱
الحديث
۶۳۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ : ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ: كتابُ اللّهِ العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ ولا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّهُ . ۲
۶۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :إذا التَبَسَت علَيكُمُ الاُمورُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعلَيكُم بالقرآنِ ؛ فإنّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وماحِلٌ مُصَدَّقٌ ، مَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَى الجَنّةِ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ ساقَهُ إلَى النارِ ، وهُو الدليلُ يَدُلُّ علَى السَّبيلِ ، وهو كتابُ تَفصيلٍ وبَيانٍ وتَحصيلٍ ، هُو الفَصلُ ليسَ بالهَزلِ ، ولَهُ ظَهرٌ وبَطنٌ ، فظاهِرُهُ حُكمُ اللّهِ وباطِنُهُ عِلمُ اللّهِ تعالى ، فظاهِرُهُ وَثيقٌ ، وباطِنُهُ عَميقٌ لَهُ تُخومٌ ، وعلى تُخومِهِ تُخومٌ ، لا تُحصى عَجائبُهُ ولا تُبلى غرائبُهُ ، فيهِ مَصابيحُ الهُدى ومَنارُ الحِكمَةِ ، ودليلٌ علَى المَعرِفَةِ لِمَن عَرَفَ النَّصَفَةَ . ۳
باب ششم : قرآن و سنّت
فصل يكم : قرآن
۱ / ۱ . تشويق به تمسّك به قرآن
قرآن
«و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده ايم . پس آيا پندگيرنده اى هست؟» .
حديث
۶۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ وقتى به ايشان گفته شد : به زودى امّت تو گرفتار فتنه خواهند شد . راه خلاص از آن چيست؟ ـ: كتاب گرامى خدا ، همان كه باطل ، نه از پيش و نه از پس ، بدو راه نيابد ، فرود آمده از سوى فرزانه اى ستوده است . هر كه علم را جز در قرآن بجويد ، خداوند ، گم راهش مى كند .
۶۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پس ، هر گاه كارها همچون پاره هاى شب تار بر شما تاريك و شبهه ناك شد ، به قرآن روى آوريد ؛ زيرا قرآن ، شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مى شود . هر كه قرآن را فرا روى خود قرار دهد ، او را به سوى بهشت مى كشاند و هر كه آن را پشت سر خويش نهد ، به سوى دوزخش مى كشاند . قرآن ، ره نمايى است كه راه را نشان مى دهد . قرآن ، كتاب تفصيل و روشنگرى و تحصيل [حقايق ]است . جدا كننده ميان حق و باطل است و شوخى بردار نيست . ظاهرى دارد و باطنى . ظاهرش ، حكم و دستور خداست و باطنش ، علم خداوند متعال . پس ، ظاهر آن ، محكم و استوار است و باطنش ژرفايى دارد و ژرفاهايش ژرفا دارد . شگفتى هايش بى شمار است و عجايب و غرايبش ، كهنه و تمام نمى شوند . چراغ هاى هدايت و پرتوگاه هاى حكمت ، در قرآن است . براى كسى كه انصاف داشته باشد ، راه نماى به سوى معرفت و شناخت است .