۵۸۸.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمَّا سَأ لَهُ يَهودِيٌّ عَن وَجهِ تَسمِيَتِهِ بِمُحَمَّدٍ وأحمَدَ وأبِي القاسِمِ وبَشيرٍ ونَذيرٍ وداعٍ؟ ـ: أ مَّا مُحَمَّدٌ فَإنِّي مَحمودٌ فِي الأرضِ، وأ مَّا أحمَدُ فَإنِّي مَحمودٌ فِي السَّماءِ، وأ مَّا أبُو القاسِمِ فَإنَّ اللّهَ عز و جليَقسِمُ يَومَ القِيامَةِ قِسمَةَ النَّارِ ؛ فَمَن كَفَرَ بِي مِن الأوَّلينَ وَالآخِرينَ فَفِي النَّارِ ، ويَقسِمُ قِسمَةَ الجَنَّةِ ؛ فَمَن آمَنَ بي وأقَرَّ بِنُبُوَّتي فَفِي الجَنَّةِ . وأ مَّا الدَّاعي فَإنِّي أدعُو النَّاسَ إلى دينِ رَبِّي عز و جل ، وأ مَّا النَّذيرُ فَإنِّي أُنذِرُ بِالنَّارِ مَن عَصاني ، وأ مَّا البَشيرُ فَإنِّي أُبشِّرُ بِالجَنَّةِ مَن أطاعَني . ۱
۵ / ۳ . خَصائِصُهُ الأَخلاقِيّةُ
أ ـ على خُلُقٍ عظيمٍ
الكتاب
« وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ » . ۲
الحديث
۵۸۹.الإمام الصّادق عليه السلام :ما أكَلَ نَبيُّ اللّهِ صلى الله عليه و آله وهُو مُتّكئٌ مُنذُ بَعَثَهُ اللّهُ عز و جل ، وكانَ يَكرَهُ أن يَتَشَبَّهَ بالمُلوكِ ، ونحنُ لا نَستَطيعُ أن نَفعَلَ . ۳
۵۹۰.الطبقات الكبرى عن عائشةـ لَمّا سُئلَت عن خُلقِ النّبيِّ صلى الله عليه و آله في بَيتِهِ ـ: كانَ أحسَنَ النّاسِ خُلقا ، لَم يَكُن فاحِشا ولا مُتَفَحِّشا ، ولا صَخّابا في الأسواقِ ، ولا يَجزي بالسَّيّئَةِ مِثلَها ، ولكنْ يَعفو ويَصفَحُ . ۴
۵۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ سؤال مردى يهودى از علّت نام گذارى شدن ايشان به محمّد و احمد و ابو القاسم و بشير و نذير و داعى ـ: محمّد ، از آن روست كه من در زمين ، ستوده ام . احمد ، از آن روست كه من در آسمان ستوده ام . ابو القاسم ، از آن روست كه خداوند عز و جل روز قيامت ، قسمت آتش را جدا مى كند و هر كه از اوّلين و آخرينِ انسان ها ، به من كافر شده باشد ، جايش در آتش است و قسمت بهشت را جدا مى سازد و هر كه به من ايمان آورده و به نبوّت من اقرار كرده باشد ، جايش در بهشت است . داعى ، از آن روست كه من مردم را به دين پروردگارم عز و جل دعوت مى كنم . نذير ، از آن روست كه هر كس نافرمانى ام كند ، او را به آتش ، بيم مى دهم . و بشير ، از آن روست كه هر كس اطاعتم كند ، او را به بهشت ، بشارت مى دهم .
۵ / ۳ . ويژگى هاى اخلاقى پيامبر صلى الله عليه و آله
الف ـ برخوردار از خويى والا
قرآن
«و راستى كه تو را خويى والاست!» .
حديث
۵۸۹.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا از زمانى كه خداوند عز و جلاو را برانگيخت ، در حال تكيه دادن ، غذا نخورد و خوش نداشت كه مانند پادشاهان باشد ؛ امّا ما نمى توانيم اين كار را بكنيم .
۵۹۰.الطبقات الكبرىـ به نقل از عايشه ، در پاسخ اين سؤال كه : اخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله در محيط خانه چگونه بود ؟ ـ: خوش خوترينِ مردمان بود . نه دشنام مى داد و نه بدزبانى مى كرد و نه در كوچه و بازار ، هياهو به راه مى انداخت و نه بدى را به بدى جبران مى كرد ؛ بلكه مى بخشيد و گذشت مى كرد .