149
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

الحديث

۳۸۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :اللّهُمّ يا كافِياً مِن كُلِّ شَيءٍ ولا يَكفي مِنهُ شَيءٌ ، يا رَبَّ كُلِّ شَيءٍ ، اِكفِنا كُلَّ شَيءٍ حَتّى لا يَضُرَّ مَعَ اسمِكَ شَيءٌ. ۱

۳ / ۴۴ . الكَريمُ ، الأَكرَمُ

الكتاب

« اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ » . ۲

الحديث

۳۹۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ فِي الدُّعاءِ ـ: يا مَن يَأمُرُ بِالعَفوِ وَالتَّجاوُزِ ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعفُ عَنّي وتَجاوَز يا كَريمُ يا كَريمُ ، يا أَكرَمَ مِن كُلِّ كَريمٍ ، وأَرأَفَ مِن كُلِّ رَؤوفٍ ، وأعطَفَ مِن كُلِّ عَطوفٍ ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأَنعِم عَلَيَّ بِالعَفوِ وَالعافِيَةِ وَالمَغفِرَةِ وَالرَّحمَةِ. ۳

۳ / ۴۵ . المالِكُ ، المَلِكُ ، المَليكُ

الكتاب

« قُلِ اللَّهُمَّ مَــلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ » . ۴

«لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَـوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِير» . ۵

حديث

۳۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بار خدايا ، اى كه بسنده از همه چيز است و چيزى از او بسنده نيست ، اى پروردگارِ همه چيز! [در برابر ]همه چيز ، ما را بسنده باش تا با نام تو ، چيزى آسيب نرسانَد .

۳ / ۴۴ . كريم، اَكرم

قرآن

«بخوان، و پروردگار تو كريم ترين [ـِ كريمان ]است؛ همان كس كه به وسيله قلم آموخت» .

حديث

۳۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعا ـ: اى كسى كه به بخشايش و گذشت ، دستور مى دهى! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست و مرا عفو كن و از من درگذر ، اى كريم ، اى كريم ، اى كريم تر از هر كريم ، و مهرورزتر از هر مهرورز و دلسوزتر از هر دلسوزى! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست و مرا از عفو و سلامت و آمرزش و رحمت ، بهره مند ساز .

۳ / ۴۵ . مالك، مَلِك ، مَليك

قرآن

«بگو: «بار خدايا! تويى كه فرمان فرمايى . هر آن كس را كه بخواهى، فرمان روايى مى بخشى ، و از هر كه بخواهى، فرمان روايى را باز مى ستانى ، و هر كه را بخواهى، عزّت مى بخشى ، و هر كه را خواهى، خوار مى گردانى . همه خوبى ها به دست توست و تو بر هر چيزى توانايى»» .

«فرمان روايىِ آسمان ها و زمين و آنچه در آنهاست ، از آنِ خداست ؛ و او بر هر چيزى تواناست» .

1.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۳۱۱ .

2.العلق : ۳ و ۴.

3.جمال الاُسبوع : ص ۱۹۴ .

4.آل عمران : ۲۶.

5.المائدة : ۱۲۰.


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
148

الحديث

۳۸۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الحَمدُ للّهِِ الَّذي . . . لَهُ الإِحاطِةُ بِكُلِّ شَيءٍ ، وَالغَلَبَةُ عَلى كُلِّ شَيءٍ ، وَالقُوَّةُ في كُلِّ شَيءٍ . ۱

۳ / ۴۲ . الكاشِفُ

الكتاب

« أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَءِلَـهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ » . ۲

۳۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ مِن دُعائِهِ يَومَ الأَحزابِ ـ: يا صَريخَ المَكروبينَ ۳ ، ويا مُجيبَ دَعوَةِ المُضطَرّينَ ، ويا كاشِفَ غَمِّي ، اكشِف عَنّي غَمّي وهَمّي وكَربي. ۴

۳ / ۴۳ . الكافي ۵

الكتاب

« وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَآئِكُمْ وَكَفَى بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَى بِاللَّهِ نَصِيرًا » . ۶

حديث

۳۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ستايش ، خداى راست كه . . . احاطه به همه اشيا و چيرگى بر همه چيز و نيرومندى در همه چيز ، از آنِ اوست .

۳ / ۴۲ . كاشف

قرآن

«يا [ كيست ]آن كس كه درمانده را ، چون وى را بخوانَد ، اجابت مى كند، و گرفتارى را برطرف مى گردانَد و شما را جانشينان اين زمين قرار مى دهد؟ آيا معبودى با خداست؟ چه كم پند مى پذيريد!» .

حديث

۳۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ از دعاى ايشان در روز احزاب ـ: اى دادرسِ اندوهگينان ، اى اجابتگر درخواستِ بيچارگان ، و اى باز بَرَنده اندوه من! دل تنگى و نگرانى و اندوه مرا باز بر .

۳ / ۴۳ . كافى ۷

قرآن

«و خدا به [ حالِ ]دشمنان شما داناتر است . كافى است كه خدا ، سرپرست [ ـِ شما ]باشد، و كافى است كه خدا ياور [ ـِ شما ]باشد» .

1.الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۳۸ و ۱۳۹ ح ۳۲ .

2.النمل : ۶۲.

3.الكُرْبَةُ : الغَمُّ الذي يَأخُذُ بالنفْس (الصحاح : ج ۱ ص ۲۱۱) .

4.الكافي : ج ۲ ص ۵۶۱ ح ۱۷ .

5.«الكافي» اسم فاعل من مادّة «كفى» وهو يدلّ على الحَسْب الذي لا مستزاد فيه . كفى الشيء ، يكفي ، كفاية ، فهو كافٍ: إِذا حصل به الاستغناء عن غيره ، وقد كفى كفايةً إِذا قام بالأَمر (معجم مقاييس اللغة : ج ۵ ص ۱۸۸ ، المصباح المنير : ص ۵۳۷) .

6.النساء : ۴۵.

7.صفت «كافى (بسنده)» ، اسم فاعل از مادّه «كفى» است كه بر بسندگى اى دلالت دارد كه نهايتى برايش قابل تصوّر نيست ؛ يعنى نياز به افزايش ندارد . «كفى الشى ء ، يكفى ، كفايةً فهو كاف» ، هنگامى گفته مى شود كه با آن ، بى نيازى از ديگرى حاصل آيد و «قد كفى كفاية» ؛ يعنى : «فلان كار را به خوبى عهده دار شد » .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15513
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به