137
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

۳ / ۱۹ . الخالِقُ ۱

الكتاب

«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَـمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَـمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَـهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَــلِقِينَ» . ۲

«إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلَّـقُ الْعَلِيمُ» . ۳

الحديث

۳۵۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في قَولِهِ تَعالى : «أَحْسَنَ كُلَّ شَىْ ءٍ خَلَقَهُ» ـ: أَما إِنَّ اِستَ القِرَدَةِ لَيسَت بِحَسَنةٍ ولكِنَّهُ أَحكَمَ خَلقَها . ۴

۳۵۵.عنه صلى الله عليه و آلهـ في صِفَةِ اللّه عز و جل ـ: خَلَقَ ما خَلَقَ بِلا مَعونَةٍ مِن أَحَدٍ ، ولا تَكَلُّفٍ ولَا احتِيالٍ . ۵

۳ / ۱۹ . خالق ۶

قرآن

«آن گاه ، نطفه را به صورت عَلَقه درآورديم. پس آن ، عَلَقه را [ به صورت ]مُضغه گردانيديم، و آن گاه مضغه را استخوان هايى ساختيم، بعد ، استخوان ها را با گوشتى پوشانيديم . آن گاه [ جنين را در ] آفرينشى ديگر پديد آورديم. آفرين باد بر خدا كه بهترينِ آفرينندگان است!» .

«به درستى كه پروردگار تو ، همان آفريننده داناست» .

حديث

۳۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره آيه «هر آنچه آفريد ، نيكو گردانْد» ـ: هان! سرين بوزينگان ، زيبا نيست ؛ ولى [خداوند]آفرينش آن را استوار ساخته است .

۳۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در وصف خداوند عز و جل ـ: و آنچه را آفريد ، بدون يارى گرفتن از كسى و به سختى افتادن و چاره انديشى آفريد .

1.إنَّ حقيقة الحُسن عبارة عن تناسق أَجزاء كلّ شيء مع بعضها ، وانسجام كلّ الأَجزاء مع ما هو خارج ذاته من هدف وغاية ، فجمالُ الوجه إذا على سبيل المثال يعني تناسب أَجزائه ، وحُسن العدالة يعني انسجامها مع هدف المجتمع المتمدّن ، حيث ينالُ كلّ ذي حقّ حقّه وقس على ذلك . ومن الممكن أَن نجد شيئا من الأَشياء ، ليس جميلاً في نظرنا بمقارنته بغيره ، لكنّه في الواقع جميل لنفسه وفي إِطار نظام الخليقة ، فقد روي عن النبيّ صلى الله عليه و آله في معرض حديثه عن قوله سبحانه : «الَّذِى أَحْسَنَ كُلَّ شَىْ ءٍ خَلَقَهُ » (السجدة : ۷) : أما إنَّ إستَ القِرَدَةِ لَيسَت بِحَسَنَةٍ ولكِنَّهُ أحكَمَ خَلقَها (الدر المنثور : ج ۶ ص ۵۳۹) . إِنّ هذا المعنى ينسجم أَيضا مع المفهوم اللغوي لكلمة «أحْسَنَ» يقول الفيومي : أحسنت الشيء : عرفته وأتقنته (المصباح المنير : ص ۱۳۶) .

2.المؤمنون : ۱۴.

3.الحجر : ۸۶ .

4.الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۵۳۹ .

5.الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۴۰ ح ۳۲ .

6.حقيقت حُسن و نيكويى ، عبارت است از : تناسب اجزاى هر چيز با يكديگر و هماهنگى كلّ اجزا با هدف و غايتى كه خارج از ذات آن است . بنا بر اين ، به عنوان نمونه ، حُسن چهره ، يعنى تناسب اجزاى آن و حُسن دادگرى ، يعنى هماهنگى دادگرى با هدف جامعه متمدّن كه در آن ، هر حقدارى به حقّ خود برسد . امكان دارد چيزى را بيابيم كه در سنجش با چيز ديگر ، در ديده ما زيبا نيايد ؛ امّا آن ، در واقعْ براى خود و در چارچوب نظام آفرينش ، زيباست . از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده كه به مناسبت سخن گفتن درباره آيه «الَّذِى أَحْسَنَ كُلَّ شَىْ ءٍ خَلَقَهُ ؛ آن كه هر چه آفريد، نيكو ساخت» ، فرمود : أما إنَّ إستَ القِرَدَةِ لَيسَت بِحَسَنَةٍ ولكِنَّهُ أحكَمَ خَلقَها. هان! سُرينِ بوزينگان ، زيبا نيست؛ ولى [خداوند ]آفرينش آن را استوار ساخته است. اين معنا با مفهوم لغوى واژه «أحسَنَ» نيز هماهنگ است . فَيّومى مى گويد : «أحسنتُ الشى ء ، يعنى : آن را شناختم و به نيكويى انجام دادم» .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
136

۳۵۲.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ آدَمَ لَمّا رَأَى النُّورَ ساطِعا مِن صُلبِهِ ؛ إِذ كانَ اللّهُ قَد نَقَلَ أَشباحَنا مِن ذُروَةِ العَرشِ إِلى ظَهرِهِ ، رَأَى النُّورَ ولَم يَتَبَيَّنِ الأَشباحُ ... فَقالَ : ما هذِهِ الأَشباحُ؟
فَقالَ اللّهُ تَعالى : يا آدَمُ، هذِهِ أَشباحُ أَفضَلِ خَلائِقي وبَرِيّاتي : هذا مُحَمَّدٌ وأَنَا المَحمودُ الحَميدُ في أَفعالي ، شَقَقتُ لَهُ اسما مِنِ اسمي... . ۱

۳ / ۱۸ . الحَيُّ

الكتاب

«وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْحَىِّ الَّذِى لَا يَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا» . ۲

الحديث

۳۵۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في دُعاءِ الجَوشَنِ الكَبيرِ ـ: يا حَيّا قَبلَ كُلِّ حَيٍّ ، يا حَيّا بَعدَ كُلِّ حَيٍّ ، يا حَيُّ الَّذي لَيسَ كَمِثلِهِ حَيٌّ ، يا حَيُّ الَّذي لا يُشارِكُهُ حَيٌّ ، يا حَيُّ الَّذي لا يَحتاجُ إِلى حَيٍّ ، يا حَيُّ الَّذي يُميتُ كُلَّ حَيٍّ ، يا حَيُّ الَّذي يَرزُقُ كُلَّ حَيٍّ ، يا حَيّا لَم يَرِثِ الحَياةَ مِن حَيٍّ ، يا حَيُّ الَّذي يُحيِي المَوتى ، يا حَيُّ يا قَيّومُ لا تَأخُذُهُ سِنَةٌ ولا نَومٌ . ۳

۳۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آدم عليه السلام آن گاه كه نور را از صُلب خود ، تابان ديد ، آن هنگام كه خداوند ، اشباح ما را از اوج عرش به پشت او جابه جا كرد ، نور را ديد و اشباح [براى او ]روشن نشدند . . . پس گفت : اين اشباح چيست؟
خداوند متعال فرمود : «اى آدم! اينها اشباحِ برترين مخلوقات و آفريدگان من اند . اين ، محمّد است و من ، ستودنىِ ستوده در كارهايم . براى او نامى از نام خود برگرفتم ... » .

۳ / ۱۸ . حى

قرآن

«و بر آن زنده كه نمى ميرد ، توكّل كن و به ستايش او تسبيح گوى؛ و همين بس كه او به گناهانِ بندگانش آگاه است» .

حديث

۳۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعاى «جوشن كبير» ـ: اى زنده پيش از هر زنده ، اى زنده پس از هر زنده ، اى زنده اى كه همانند او زنده اى نيست ، اى زنده اى كه زنده اى با او شريك نمى گردد ، اى زنده اى كه به زنده اى نياز ندارد ، اى زنده اى كه هر زنده اى را مى ميرانَد ، اى زنده اى كه هر زنده اى را روزى مى رسانَد ، اى زنده اى كه زندگى را از زنده اى ارث نبرده است ، اى زنده اى كه مُردگان را زنده مى كند ، اى زنده ، اى پاينده اى كه خواب سبُك و خواب گران ، او را فرا نمى گيرد!

1.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۲۱۹ ح ۱۰۲ .

2.الفرقان : ۵۸ .

3.البلد الأمين : ص ۴۰۸ .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14960
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به