131
گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم

۳ / ۱۰ . البَصيرُ ۱

الكتاب

« وَ اللَّهُ يَقْضِى بِالْحَقِّ وَ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَقْضُونَ بِشَىْ ءٍ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ » . ۲

«فَسَتَذْكُرُونَ مَا أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِير بِالْعِبَادِ» . ۳

الحديث

۳۴۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ فِي الدُّعاءِ ـ: يا مَن لا يَحجُبُهُ شَيءٌ عَن شَيءٍ . ۴

۳ / ۱۱ . التَّوّابُ ۵

الكتاب

«وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ» . ۶

۳ / ۱۰ . بصير ۷

قرآن

«و خداست كه به حقّ داورى مى كند، و كسانى را كه در برابر او مى خوانند ، [ عاجزند و ]به چيزى داورى نمى كنند . در حقيقت، خداست كه خود ، شنواى بيناست» .

«پس به زودى آنچه را به شما مى گويم ، به ياد خواهيد آورد. و كارم را به خدا مى سپارم؛ خداست كه به [ حال ]بندگان [ خود ]بيناست» .

حديث

۳۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعا ـ: اى آن كه چيزى او را از چيزى پوشيده نمى دارد!

۳ / ۱۱ . توّاب ۸

قرآن

«و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود و اين كه خدا توبه پذير سنجيده كار است [ رسوا مى شديد]» .

1.«بصير» فعيل بمعنى الفاعل مشتقّ من مادّة «بصر» بمعنى العالم . (معجم مقاييس اللغة : ج ۱ ص ۲۵۳ وراجع : الصحاح : ج ۲ ص ۵۹۱ و المصباح المنير : ص ۵۰) والبصر بمعنى النُّور ، ومبصرة يعني مضيئة ؛ لأَنّ النور مصدر العلم والعلم نوع من الإضاءة .

2.غافر : ۲۰.

3.غافر : ۴۴.

4.البلد الأمين : ص ۴۱۱ .

5.التوّاب في اللغة صيغة مبالغة من مادّة «توب» وهو يدلّ على الرجوع . فالتوّاب بمعنى الراجع كثيرا . وقد استعملت الأَحاديثُ التوبةَ للإنسان وللّه أَيضا ، وعدّ أَحدها توبةَ اللّه قبولَه توبةَ الإنسان: «التَوّاب القابِل لِلتَّوباتِ» .

6.النور : ۱۰ .

7.صفت «بصير (بينا) » ، بر وزن فعيل به معناى فاعل ، برگرفته از مادّه «بصر» است به معناى عالم (آگاه) است . واژه «بَصَر» به معناى نور و «مُبصِرة» ، يعنى روشنگر ، زيرا نور ، منبع علم است و علم ، گونه اى از روشنايى است .

8.صفت «توّاب (توبه پذير) » ، صيغه مبالغه از مادّه «تَوَبَ» است كه دلالت بر بازگشت دارد . پس توّاب ، در صفات خداوند ، به معناى بسيار بازگردنده (توبه پذير) است . احاديث نيز توبه (بازگشت) را براى انسان و خدا به كار برده اند و يك حديث ، توبه خدا را به معناى پذيرفتن توبه انسان دانسته است : «توّاب ، همان پذيرنده توبه هاست» .


گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
130

۳۳۷.عنه صلى الله عليه و آلهـ مِن دُعائِهِ في عَرَفاتٍ ـ: أَمسى ظُلمي مُستَجيرا بِعَفوِكَ .. . وأَمسى وَجهِيَ الفاني مُستَجيرا بِوَجهِكَ الباقي. ۱

۳ / ۹ . البَديءُ ، البَديعُ ۲

الكتاب

« بَدِيعُ السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ » . ۳

«إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ * إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ» . ۴

الحديث

۳۳۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الحَمدُ للّهِِ الَّذي كانَ في أَزَلِيَّتِهِ ۵ وَحدانِيّا . . . اِبتَدَأَ مَا ابتَدَعَ ، وأنشَأَ ما خَلَقَ عَلى غَيرِ مِثالٍ كانَ سَبَقَ بِشَيءٍ مِمّا خَلَقَ . ۶

۳۳۹.عنه صلى الله عليه و آلهـ مِن خُطبَتِهِ في غَديرِ خُمٍّ ـ: أَشهَدُ بِأَنَّهُ اللّهُ الَّذي ... صَوَّرَ ما أَبدَعَ عَلى غَيرِ مِثالٍ . ۷

۳۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعايش در عرفات ـ: ستمم به گذشت تو پناه آورده . . . و وجه فناپذيرم ، به وجه پايدار تو ، پناهنده گشته است .

۳ / ۹ . بدى ء ، بديع ۸

قرآن

«[ او ]پديد آورنده آسمان ها و زمين [ است ]و چون به كارى اراده فرمايد، فقط مى گويد: «[ موجود ]باش!» . پس [ فوراً موجود ]مى شود» .

«آرى! مجازات پروردگارت سخت سنگين است. هم اوست كه [ آفرينش را ]آغاز مى كند و بازمى گرداند» .

حديث

۳۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ستايش ، خدايى راست كه در ديرينگى خود ، يگانه است . . . . در آنچه پديد آورد ، آغازگر بود و آنچه را آفريد ، نو پديد آورد ، نه از روى اُلگويى كه بر چيزى كه آفريد،پيشى گرفته باشد.

۳۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سخنرانى خود در غدير خُم ـ: گواهى مى دهم كه او خدايى است كه .. . بدون هيچ نمونه اى نگارگرى كرد .

1.الكافي : ج ۴ ص ۴۶۴ ح ۵ .

2.البديء والبديع في اللغة كلاهما فعيل بمعنى فاعل من مادّة «بدأَ» و«بدع». وهما متقاربان في المعنى. فالبديء والبديع في اللغة هو الذي أَحدث الأَشياء ابتداءً وبلا سابق مثالٍ .

3.البقرة : ۱۱۷ .

4.البروج : ۱۲ و ۱۳ .

5.الأَزَلُ : القِدَم (الصحاح : ج ۴ ص ۱۶۲۲) .

6.التوحيد : ص ۴۴ ح ۴ .

7.الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۴۰ ح ۳۲ .

8.دو صفت «بدى ء (آغازگر) » و «بديع (نوآور) » ، هر دو در لغت ، فعيل به معناى فاعل از مادّه «بدأ» و «بدع»اند و معناى نزديك به هم دارند . «بدى ء» و «بديع» ، در لغت ، به كسى گفته مى شود كه اشيا را نخستين بار و بدون نمونه پيشين ، پديد آورده است .

  • نام منبع :
    گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14843
صفحه از 1124
پرینت  ارسال به