ب ـ حِصنُ اللّهِ عز و جل
۳۱۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :حَدَّثَني جَبرَئيلُ سَيِّدُ المَلائِكَةِ ، قالَ : قالَ اللّهُ سَيِّدُ السّاداتِ عز و جل : إِنّي أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنَا ، فَمَن أَقَرَّ لي بِالتَّوحيدِ دَخَلَ حِصني ، ومَن دَخَلَ حِصني أَمِنَ مِن عَذابي . ۱
۲ / ۲ . تَفسيرُ التَّوحيدِ
۳۲۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :التَّوحيدُ ظاهِرُهُ في باطِنِهِ ، وباطِنُهُ في ظاهِرِهِ ، ظاهِرُهُ مَوصوفٌ لا يُرى ، وباطِنُهُ مَوجودٌ لا يَخفى ، يُطلَبُ بِكُلِّ مَكانٍ ولَم يَخلُ مِنهُ مَكانٌ طَرفَةَ عَينٍ ، حاضِرٌ غَيرُ مَحدودٍ ، وغائِبٌ غَيرُ مَفقودٍ . ۲
۲ / ۳ . التَّوحيدُ فِي الخالِقِيَّةِ
الكتاب
«يَـأَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَــلِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَا إِلَـهَ إِلَا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ» . ۳
الحديث
۳۲۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ فِي الدُّعاءِ ـ: يا لا إِلهَ إِلّا أَنتَ ، لَيسَ خالِقا ولا رازِقا سِواكَ يا اللّهُ ، وأَسأَ لُكَ بِاسمِكَ الظّاهِرِ في كُلِّ شَيءٍ بِالقُدرَةِ وَالكِبرِياءِ وَالبُرهانِ وَالسُّلطانِ يا اللّهُ . ۴
ب ـ دژِ خدا
۳۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سرور فرشتگان ، جبرئيل عليه السلام برايم حديث كرد و گفت : سَرور سَروران ، خداوند عز و جل فرمود : «من ، تنها خدايم و خدايى جز من نيست . پس هر كه به يگانگى من اقرار كند ، به دژِ من در مى آيد و هر كه به دژم در آيد ، از عذاب من ، ايمن مى شود» .
۲ / ۲ . معناى توحيد
۳۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[معناى] توحيد آن است كه ظاهرش ، در باطن او و باطنش در ظاهر اوست . ظاهرش وصف كردنى و ناديدنى و باطنش ، موجود و پنهان ناشده است . در هر جا طلب مى شود و هيچ جايى ، حتّى يك لحظه از او خالى نيست . حاضر است ؛ امّا نه محدود ، و غايب است ، امّا نه مفقود .
۲ / ۳ . توحيد در آفرينش
قرآن
«اى مردم! نعمتِ خدا را بر خود ياد كنيد. آيا غير از خدا آفريدگارى است كه شما را از آسمان و زمين ، روزى دهد؟ خدايى جز او نيست. پس چگونه [ از حق ]انحراف مى يابيد؟» .
حديث
۳۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعا ـ: اى آن كه جز تو خدايى نيست ، اى خدا ! نه آفريدگارى جز تو هست و نه روزى دهنده اى . اى خدا ! به نامت كه در هر چيز با قدرت و شوكت و دليل و برهان ، آشكار است ، از تو مى خواهم .