د ـ غَسلُ الأَيدي
۳۶۱۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الوُضوءُ قَبلَ الطَّعامِ يَنفي الفَقرَ ۱ ، وبَعدَهُ يَنفي الهَمَّ ، ويُصِحُّ البَصَرَ. ۲
۳۶۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :ألا لا يَلومَنَّ امرُؤٌ إلّا نَفسَهُ؛ يَبيتُ وفي يَدِهِ ريحُ غَمَرٍ. ۳
ه ـ التَّخلِيلُ
۳۶۱۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :رَحِمَ اللّهُ المُتَخَلِّلينَ في الوُضوءِ وَالطَّعامِ. ۴
۳۶۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :تَخَلَّلوا عَلى أثَر الطَّعامِ؛ فَإِنَّهُ صِحَّةٌ لِلنّابِ وَالنَّواجِذِ ۵ ، ويَجلِبُ عَلَى العَبدِ الرِّزقَ. ۶
و ـ السِّواك ۷
۳۶۱۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَسَوَّكوا؛ فَإِنَّ السِّواكَ مَطهَرَةٌ لِلفَمِ. ۸
د ـ شُستن دست ها
۳۶۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شستن دست ها قبل از غذا ، فقر را مى بَرَد و بعد از غذا، اندوه را مى زُدايد و چشم را سالم مى دارد .
۳۶۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آگاه باشيد كه هر كس شب را با دستِ آلوده به بو و چربىِ غذا به سر ببرد [ ،اگر بلايى بر سرش آمد] ، نبايد كسى جز خويشتن را نكوهش كند .
ه ـ خلال كردن دندان ها
۳۶۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رحمت خدا بر آنان كه در هنگام وضو و [بعد از] غذا، خلال مى كنند!
۳۶۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بعد از غذا، [دندان هايتان را ]خلال كنيد ؛ زيرا اين كار ، مايه بهداشت دندان هاى نيش و آسياب (يا : پيشين) مى شود و براى بنده، روزى مى آورد .
و ـ مسواك زدن ۹
۳۶۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مسواك بزنيد ؛ زيرا مسواك زدن ، دهان را پاكيزه مى كند .
1.الوضوء قبل الطعام ينفي الفقر : المراد غسل اليدين فقط (المصباح المنير : ص ۶۶۳ «وضُؤ») .
2.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۰۱ ح ۹۵۰ .
3.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۰۹۶ ح ۳۲۹۶ .
4.مسند الشهاب : ج ۱ ص ۳۴۰ ح ۵۸۳ .
5.النواجذ من الأسنان : الضواحك؛ وهي الّتي تبدو عند الضحك ، والأكثر الأشهر أنّها أقصى الأسنان (النهاية : ج ۵ ص ۲۰ «نجذ») .
6.الجعفريّات : ص ۲۸.
7.روايات هذا العنوان ـ وكما تلاحظ ـ حول حكمة السواك وهي النظافة وصحة الفم والأسنان ، وهذا الأدب لا ينحصر بتعقّبه للطعام . وعليه نذكره هنا من باب تطبيق العنوان على بعض مصاديقه .
8.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۱۰۶ ح ۲۸۹ .
9.حكمت مسواك ، نظافت و بهداشت دهان و دندان است و از نگاه احاديث استحباب مسواك اختصاصى به بعد از خوردن غذا ندارند ولى از آنجا كه بيشترين موارد نياز به مسواك پس از صرف غذا است ، اين احاديث قابل انطباق با آداب غذا خوردن نيز هستند .