روى آورند و بيشتر مطالب آن را نادانسته به ابو مخنف، نسبت دهند .
گفتنى است كه در دو سده اخير ، بسيارى از محدّثان ، مورّخان و كتاب شناسان ، پس از تأييد شخصيّت ابو مخنف و كتاب اصلى او ، كتاب كنونى متداول و در دسترسِ مقتل أبى مخنف را بى اعتبار و غير قابل استناد دانسته اند . از اين ميان مى توان به محدّث نورى ، ۱ ميرزا محمّد ارباب قمى ، ۲ حاج شيخ عبّاس قمى ، ۳ سيّد عبد الحسين شرف الدين ، ۴ سيّد حسن امين ۵ و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى ۶ اشاره كرد . ۷
۲. نور العين فى مشهد الحسين عليه السلام
نور العين ، مقتلى منسوب به «ابو اسحاق اسفراينى» است و اين عنوان (كُنيه و نسبت) ، منحصر به ابراهيم بن محمّد بن ابراهيم اسفراينى (م ۴۱۷ يا ۴۱۸ ق) ، فقيه شافعى است ؛ امّا هيچ يك از منابع كهن ، تأليف چنين كتابى را در شرح حال او گزارش نكرده اند . ۸
در ميان كتاب شناسان متأخّر ، ابتدا اسماعيل پاشا بغدادى ۹ و پس از او ، شيخ آقا بزرگ تهرانى ۱۰ و يوسف اِليان سَركيس ۱۱ اين كتاب را به وى منسوب نموده اند . آنچه
1.لولؤ و مرجان : ص ۲۳۶ .
2.أربعين حسينيّه : ص ۹ .
3.نفس المهموم : ص ۹ ، الكنى و الألقاب : ج ۱ ص ۱۵۵ ، هدية الأحباب : ص ۴۵ .
4.مؤلّفو الشيعة فى صدر الإسلام : ص ۴۱ .
5.مستدركات أعيان الشيعه : ج ۶ ص ۲۵۵ .
6.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۶۰ و ۷۶ و ۲۱۹ و۲۲۱ و ۲۲۲ .
7.. براى آگاهى بيشتر در باره اين كتاب و ديگر منابع مرتبط ، ر. ك : كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۰ ؛ عاشورا ـ عزادارى ـ تحريفات : ص ۳۹۲ و ۳۹۵ و ۳۹۷.
8.ر.ك : طبقات الشافعيّه: ج ۴ ص ۲۵۶، وفيات الأعيان: ج ۱ ص ۲۸، تبيين كذب المفترى: ص ۲۴۳، سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۳۵۳؛ البداية و النهاية: ج ۱۲ ص ۳۰.
9.هدية العارفين: ج ۱ ص ۸ .
10.الذريعة: ج ۱۷ ص ۷۲ ـ ۷۳ ش ۳۸۰.
11.معجم المطبوعات العربّية: ج ۱ ص ۴۳۶.