97
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

روى آورند و بيشتر مطالب آن را نادانسته به ابو مخنف، نسبت دهند .
گفتنى است كه در دو سده اخير ، بسيارى از محدّثان ، مورّخان و كتاب شناسان ، پس از تأييد شخصيّت ابو مخنف و كتاب اصلى او ، كتاب كنونى متداول و در دسترسِ مقتل أبى مخنف را بى اعتبار و غير قابل استناد دانسته اند . از اين ميان مى توان به محدّث نورى ، ۱ ميرزا محمّد ارباب قمى ، ۲ حاج شيخ عبّاس قمى ، ۳ سيّد عبد الحسين شرف الدين ، ۴ سيّد حسن امين ۵ و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى ۶ اشاره كرد . ۷

۲. نور العين فى مشهد الحسين عليه السلام

نور العين ، مقتلى منسوب به «ابو اسحاق اسفراينى» است و اين عنوان (كُنيه و نسبت) ، منحصر به ابراهيم بن محمّد بن ابراهيم اسفراينى (م ۴۱۷ يا ۴۱۸ ق) ، فقيه شافعى است ؛ امّا هيچ يك از منابع كهن ، تأليف چنين كتابى را در شرح حال او گزارش نكرده اند . ۸
در ميان كتاب شناسان متأخّر ، ابتدا اسماعيل پاشا بغدادى ۹ و پس از او ، شيخ آقا بزرگ تهرانى ۱۰ و يوسف اِليان سَركيس ۱۱ اين كتاب را به وى منسوب نموده اند . آنچه

1.لولؤ و مرجان : ص ۲۳۶ .

2.أربعين حسينيّه : ص ۹ .

3.نفس المهموم : ص ۹ ، الكنى و الألقاب : ج ۱ ص ۱۵۵ ، هدية الأحباب : ص ۴۵ .

4.مؤلّفو الشيعة فى صدر الإسلام : ص ۴۱ .

5.مستدركات أعيان الشيعه : ج ۶ ص ۲۵۵ .

6.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۶۰ و ۷۶ و ۲۱۹ و۲۲۱ و ۲۲۲ .

7.. براى آگاهى بيشتر در باره اين كتاب و ديگر منابع مرتبط ، ر. ك : كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۰ ؛ عاشورا ـ عزادارى ـ تحريفات : ص ۳۹۲ و ۳۹۵ و ۳۹۷.

8.ر.ك : طبقات الشافعيّه: ج ۴ ص ۲۵۶، وفيات الأعيان: ج ۱ ص ۲۸، تبيين كذب المفترى: ص ۲۴۳، سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۳۵۳؛ البداية و النهاية: ج ۱۲ ص ۳۰.

9.هدية العارفين: ج ۱ ص ۸ .

10.الذريعة: ج ۱۷ ص ۷۲ ـ ۷۳ ش ۳۸۰.

11.معجم المطبوعات العربّية: ج ۱ ص ۴۳۶.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
96

سوگمندانه بايد گفت كه اصل كتاب ابو مخنف ، مفقود است و ما تنها مى توانيم از جمع آورى گزارش هاى اين مورّخان ، به بخشى از كتاب او دست يابيم .
در دوره معاصر ، افراد متعدّدى، از جمله آقايان: محمّدباقر محمودى، حسن غفارى و محمّدهادى يوسفى غروى ، به اين كار، همّت گماشته و بخش هايى از كتاب ابو مخنف را كه طبرى و ديگران در آثار خود ، گزارش كرده اند ، گرد آورده و با نام هاى: عَبَراتُ المصطفَين، مقتل الحسين عليه السلام و وقعة الطف منتشر ساخته اند . ۱
پيش از اين گردآورى ها ، كتابى ناشناخته به نام مقتل أبى مخنف منتشر شده است كه نه تنها دليلى بر صحّت انتساب آن به ابو مخنف در دست نيست ، بلكه تفاوت فراوان و آشكار مطالب آن با نقل طبرى از ابو مخنف ، قرينه نادرستىِ اين انتساب است . دليل ديگر ، وجود برخى مطالب موهن نسبت به شخصيت بزرگوار امام حسين عليه السلام است كه تأليف آنها از نويسنده اى مشهور و موثّق، همچون ابو مخنف ، بسى بعيد است .
جالب توجّه ، آن كه ميان اين كتاب چاپ شده ناشناخته ، با متن برخى نسخه هاى خطّىِ آن ، تفاوتِ بيش از حدّ متعارفى به چشم مى خورد و زمينه اعتماد به آن را از ميان مى برد . ۲
متأسّفانه نياز به مقتل أبى مخنف ، موجب شده كه بسيارى، به همين نسخه رايج ،

1.. گفتنى است: ابو على محمّد بن محمّد بَلعمى (م ۳۶۳ ق)، وزير سامانيان، ترجمه اى آزاد (با افزوده هاى تاريخى) از تاريخ الطبرى انجام داده كه به تاريخ بلعمى مشهور است و بخشى از آن، با عنوان: قيام سيد الشهدا حسين بن على عليه السلام و خونخواهى مختار به روايت طبرى و انشاى ابو على بلعمى، به كوشش محمد سَرور مولايى، گزينش و منتشر شده است (ر. ك: كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۴).

2.اين كتاب (مقتل أبى مخنف) در آخر بحار الأنوار به چاپ رسيده است؛ امّا نسخه اى خطّى از آن (به تاريخ كتابت ۱۱۳۰ ق) نيز در كتاب خانه دار الحديث نگاهدارى مى شود كه برخى اضافاتِ فاحش نسخه چاپى متداول، مانند : سند كتاب (ص ۲۵) و روايت از كلينى (ص ۱۲) ـ كه موجب بى اعتبارى متن چاپى شده اند ـ را ندارد (ر. ك: فهرست نسخه هاى خطّى كتاب خانه تخصّصى مركز تحقيقات دار الحديث: ج ۱ ص ۱۲۹؛ فهرستگان نسخه هاى خطّى حديث و علوم حديث شيعه: ج ۵ ص ۵۴۰).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5931
صفحه از 494
پرینت  ارسال به