البتّه اين ، بدان معنا نيست كه همه مطالب اين كتاب ها ، نادرست و تحريف شده اند ؛ زيرا در اين كتاب ها، گزارش هاى معتبرى نيز از كتاب هاى كهن و اصلى تاريخ و سيره ، نقل شده است. مقصود ما ، آن است كه بسيارى گزارش هاى نادرست يا بدون منبع و پشتوانه تاريخى در اين كتاب ها يافت مى شوند كه با عملكرد و سيره رفتارى امام حسين عليه السلام و اهل بيت گرامى اش ناسازگارند ، هر چند برخى گزارش ها هم هستند كه احتمال وجودشان در منابعى كه به ما نرسيده اند، مى رود . بدين جهت هم هست كه مطالب اين گونه كتاب ها، بدون ارزيابى، قابل استناد نيستند. اين منابع، عبارت اند از:
۱. مقتل الحسين عليه السلام المنسوب إلى أبى مِخنَف
ابو مِخنَف لوط بن يحيى بن سعيد (م ۱۵۸ ق) ، از مورّخان مورد اعتماد و از اصحاب امام صادق عليه السلام است . او به احتمال فراوان ، شيعه و البته مقبول مورّخان فريقَين است و از اين رو ، تاريخ نگاران و سيره نويسان متعدّدى از كتاب او در باره قيام امام حسين عليه السلام نقل كرده اند . از اين ميان ، مى توان به : محمّد بن عمر واقدى (م ۲۰۷ ق) ، ابن قتيبه (م ۲۷۶ ق) در الإمامة و السياسة ، محمّد بن جرير طبرى (م ۳۱۰ ق) در تاريخش ، ابن عبد ربّه (م ۳۲۸ ق) در العقد الفريد ، على بن حسين مسعودى (م ۳۴۵ ق) در مُروج الذهب و أخبار الزمان ، شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق) در الإرشاد و نيز النصرة فى حرب البصرة ، شهرستانى (م ۵۴۸ ق) در الملل و النحل ، خوارزمى (م ۵۶۸ ق) در مقتل الحسين عليه السلام و در آخرين حلقه ها به ابن عساكر (م ۵۷۱ ق) ۱ در تاريخ دمشق ، ابن اثير (۶۳۰ ق) در الكامل ، سبطِ ابن جوزى (م ۶۵۴ ق) در تذكرة الخواصّ و ابو الفدا (م ۷۳۲ ق) در المختصر فى أخبار البشر اشاره كرد . ۲