91
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

آخر الزمان ، سامان داده است .
ابن كثير با اتّكا به كتاب هاى سيره و تاريخ (مانند : سيرة النبى ابن اسحاق ، دلائل النبوّة ى ابو نعيم اصفهانى و بيهقى ، تاريخ الطبرى ، تاريخ بغداد و آثار ذهبى ، مِزّى و ابن عساكر و اُسْدُ الغابَة و الكامل ابن اثير) و نيز كتب حديث مانند : مَعاجم طَبَرانى و ابو نعيم اصفهانى ، يكى از مفصّل ترين كتاب هاى تاريخ اسلام را عرضه كرد .
البداية و النهاية ، در بخش گزارش زندگى امام حسين عليه السلام ، بيشتر بر تاريخ الطبرى و از طريق او به مقتل أبى مخنف متّكى است ؛ ۱ امّا به دليل گرايش هاى ضدّ شيعى اش ، گاه به انكار برخى حقايق تاريخى دست زده و گاه با حذف برخى گزارش ها (مانند خطبه هاى امام حسين عليه السلام در روز عاشورا) و يا جا به جايى برخى نقل ها مى كوشد تا از سياهى كارنامه امويان بكاهد . ۲ او گاه برخى گزارش ها را بدون اتّكا و استناد به منابع متعدّد و معتبر ، نقل مى كند كه ماجراى حضور امام حسين عليه السلام در جنگ سال پنجاه و يكم هجرى در قُسطنطنيه با روميان، ۳ از آن جمله است .

ب ـ منابع غير قابل استناد

حادثه عاشورا، از پيشامدهاى شگفت تاريخ است كه در آن ، قهرمانانى اندك شمار در برابر لشكرى بزرگ از جنگجويان سفّاك و بى رحم ، تا واپسين لحظه حيات و آخرين قطره خون ، مقاومت كردند و از همه چيز خود ، در راه محبوب خويش گذشتند. اين مقاومت شجاعانه و فداكارى قهرمانانه، از آغازين لحظه هاى پيدايش ، در درازناى تاريخ تا كنون، چشم ها را خيره كرده و زبان ها و قلم ها را به سوى خود

1.. ابن كثير ، از برخى مقاتل مانند : مقتل ابن حنبل ، مقتل ابن ابى الدنيا و مقتل بَغَوى نيز سود جسته است .

2.. ر. ك : معرّفى و نقد منابع عاشورا : ص ۱۳۱ ـ ۱۳۶ . نيز ، ر . ك : تاريخ در آينه پژوهش : ش ۱۵ ص ۸۵ .

3.. گفتنى است اين جنگ، از فتوحات روم است كه پس از شهادت امام حسن عليه السلام و در حكومت معاويه صورت گرفته است.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
90

خود را مستند كند و آنها را با بهترين سندى كه در اختيار دارد ، ارائه دهد و گاه ، قضاوت و تحليل خود را نيز مى افزايد .
او براى تأليف كتاب سترگ سير أعلام النبلاء ، بسيارى از كتب حديث ، تاريخ ، رجال و انساب را مطالعه كرده و مورد استفاده قرار داده است ، هر چند منبع اصلى او در باره حركت امام عليه السلام از مدينه تا مكّه ، گزارش ابن سعد است و پس از آن ، گزارش عمّار دهنى و نيز برخى گزارش هاى زبير بن بكّار ، دست مايه اصلى اوست .
ذهبى در كتاب بزرگ ديگرش ، تاريخ الإسلام ، نيز در ضمن وقايع سال ۶۱ هجرى ، به شرح حال امام حسين عليه السلام پرداخته ؛ امّا اين شرح حال، به تفصيلِ بحث او در سير أعلام النبلاء نيست . پس از ذهبى ، مورّخان اهل سنّت و شيعه، خود را از مراجعه به كتاب هاى او مستغنى نديده اند .
گفتنى است لحن ذهبى ، نسبت به اُمويان ، در هر دو كتاب ، مانند لحن مِزّى در تهذيب الكمال ، ابن حجر در تهذيب التهذيب ، ابن كثير در البداية و النهاية و ديگر مورّخان شامى ، لحنى جانبدارانه يا دست كم، پرده پوشانه است .

۳۳. البداية و النهاية

ابو الفداء اسماعيل بن عمر بن كثير (۷۰۱ ـ ۷۷۴ ق) ، از مورّخان سده هشتم هجرى است . او افزون بر تاريخ ، در حديث و تفسير قرآن نيز علم آموزى كرد و اندوخته هاى خود را در شرح صحيح البخارى و تفسير القرآن الكريم و البداية و النهاية عرضه نمود . محلّ تولّد و زندگى او شام بود و با ابن تَيميّه (م ۷۲۸ ق) نيز ارتباط داشت . از اين رو ، گزارش هاى او رنگى از جانبدارى از حاكمان اموى شام دارد .
كتاب تاريخى ابن كثير ، البداية و النهاية ، با ارائه نگرش اسلام در باره آغاز و انجام خلقت (بويژه آفرينش انسان) ، آغاز مى شود و سپس وقايع صدر اسلام تا اواخر عمر خود را به ترتيب هر سال، گزارش مى دهد . او كتاب خود را در سه بخش اصلىِ : از آفرينش انسان تا پايان زندگى پيامبر صلى الله عليه و آله ، از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله تا عصر مؤلّف، و حوادث

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6089
صفحه از 494
پرینت  ارسال به