259
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل

فصل پنجم : همسران

بر پايه گزارش منابع تاريخى ، امام حسين عليه السلام در طول زندگى ، با پنج زن ، ازدواج كرده است كه در اين جا به شرح كوتاهى در باره آنان مى پردازيم .

۵ / ۱

شهرْبانو

طبق نظر مشهور ، شهربانو دختر يزدْگِرد (آخرين پادشاه ساسانى)، همسر امام حسين عليه السلام و مادر امام زين العابدين عليه السلام است. ۱ ابن شهر آشوب ، وى را مادر على اصغر نيز معرفى مى كند . همچنين گفته شده است كه وى مادر زينب و اُمّ كلثوم ، بوده كه در كودكى از دنيا رفته اند .
بجز شهربانو ، نام هاى ديگرى نيز براى مادر امام زين العابدين عليه السلام ، در منابع ، ثبت شده اند ، از قبيل: شهربانوا، شهربان، شهربانويِه ۲ ، شاهْ زنان ۳ ، شهْ زنان ۴ ، غزاله ۵ ، سَلامه ۶ ، سُلافه ۷ ، جهان بانويِه، جهان شاه، جيهان شاه، حُلوة ۸ ، خوله، بَرّه، حرار، سِنديّه، جَيّده، جَيداء ۹ ، ساره، فاطمه ، مريم ، و سيّدة النساء . ۱۰
در توجيه و تبيين اسامى متعدّد، چند وجه مى توان بيان كرد:
۱ . برخى از اين نام ها به يك نام بر مى گردد كه به لهجه هاى مختلف ، بيان شده است .
۲ . برخى نام ها ، تصحيف يا مُخفَّف يا ترجمه شده اند ، مانند: شاه زنان و شه زنان، شاهْ زنان و سيّدة النساء ، جهان شاه و جيهان شاه، شهربان و شهربانو ، شهربانوا و شهربانويه، سُلافه و سَلامه، خَلوه و خَوله و حُلوه.
۳ . برخى نام ها را امام على عليه السلام يا امام حسين عليه السلام پس از اسارت، بر وى نهاده اند و در برخى مصادر ، بدانها اشاره شده است ، كه برخى مى توانند لقب باشند ، نه اسم.
در چگونگى ازدواج شهربانو با امام حسين عليه السلام ، گفته اند كه وى پس از شكست سپاه ايران ، به اسارت مسلمانان در آمد و امام حسين عليه السلام با وى ، ازدواج كرد. تاريخ اسارت و زمان ازدواج را برخى منابع ، دوران خلافت عمر ، برخى زمان خلافت عثمان و برخى عصر حكومت امام على عليه السلام دانسته اند.
از زمان ولادت وى ، اطّلاعى در دست نيست و برخى نقل ها ، وفات وى را زمان ولادت امام زين العابدين عليه السلام دانسته اند. برخى نيز مى گويند كه آزاد شده (وابسته) امام حسين عليه السلام به نام زبيد ، پس از شهادت ايشان با او ازدواج كرد و فرزندى به نام عبد اللّه به دنيا آورد؛ ولى از مقدار عمر او اطّلاعى در دست نيست.
در مقابل رأى مشهور، برخى مصادر، مادر امام زين العابدين عليه السلام را شاهْ زنان دختر شيرويِه پسر خسرو پرويز ، برخى بَرّه دختر نوشجان و برخى دختر سبحان يا صنجان ، برادرزاده ماهويِه (مرزبانِ مرو) ، دانسته اند.
برخى محقّقان ، اين رأى را كه مادر امام زين العابدين عليه السلام شهربانو دختر يزدگرد باشد ، با توجّه به اختلاف شديد منابع و پاره اى ناسازگارى هاى درونى گزارش ها، به شدّت ، مورد ترديد قرار داده اند، گرچه در مقابل اين ترديد، هيچ نظريّه ديگرى را مطرح نساخته اند. ۱۱

1.بعضى نقل ها ، مادر امام زين العابدين عليه السلام را «امّ ولد (كنيزِ بچه دار شده از مولاى خود)» معرّفى مى كنند و به آبا و اجداد وى اشاره نمى كنند و فقط به اسم او اشاره دارند و بعضى نقل ها به آبا و اجداد او نيز اشاره مى كنند . بعضى نقل ها هم فقط او را امّ ولد دانسته اند و هيچ اشاره اى به اسم وى نكرده اند .

2.در الكافى و بصائر الدرجات آمده است : «امام على عليه السلام نام جهان شاه را به شهربانويه تبديل كرد» . ر. ك: ص ۲۶۹ ح ۱۵۷.

3.ابن عِنَبه در عمدة الطالب (ص ۱۹۲) ، اين نام را مشهور دانسته است .

4.در مجموعة نفيسة (تاريخ مواليد الأئمّة و وفياتهم) آمده است : و على عليه السلام او را شهْ زنان ناميد .

5.در الطبقات الكبرى و صفة الصفوة و تذكرة الخواصّ و مطالب السؤول و كشف الغمّة آمده است : «او امّ ولد و نامش غزاله بود» و ابن فُندق بيهقى در لباب الأنساب و يعقوبى در تاريخش آورده اند : «حسين عليه السلام او را غزاله ناميد» .

6.در سير أعلام النبلاء آمده : «او امّ ولد و نامش سلامه ، دختر پادشاه فارس ، يزدگرد بود» و در طبقات خليفة بن خيّاط آمده : «او دختر جوانى بود كه به او سلامه مى گفتند» ، و در تذكرة الخواصّ آمده است : «و گفته شده نامش امّ سلمه بود» .

7.در تاريخ الطبرى آمده است : «او امّ ولد بوده است و على بن محمّد مى گويد : او را سلافه مى خواندند» ، و در ربيع الأبرار و الكامل مبرّد ، آمده است : «او از فرزندان يزدگرد بود» .

8.در مجموعة نفيسة (تاريخ الأئمّة) آمده است : او حلوه نام داشت و گفته مى شود او دختر نوشجان بوده است .

9.در تاريخ الطبرى ، اين نام با عبارت «گفته مى شود» آمده است .

10.نام هاى ديگرى هم هست كه برخى منابع ، آنها را آورده اند ، مانند : شاه آفريد ، كيهان بانويه .

11.از جمله مرحوم سيّد جعفر شهيدى ، در كتاب چراغ روشن در دنياى تاريك يا زندگانى امام سجّاد عليه السلام ، به شدّت ، اين مسئله را رد مى كند . خلاصه دلايل ايشان در ردّ اين مطلب ، اينهاست : ۱ . اختلاف در نام شهربانو ؛ ۲ . اختلاف در نام پدر وى ؛ ۳ . اختلاف در زمان اسارت وى ؛ ۴ . يزدگرد ، خانواده اش را دور از جنگ ، نگه مى داشته است . بنا بر اين ، احتمال اسارت آنها منتفى بوده است ؛ ۵ . نام شهربانو ، از اواخر قرن سوم ، مطرح شده است ؛ ۶ . يزدگرد ، در سال سى ام هجرى در زمان خلافت عثمان ، كشته شد . لذا اسارت دخترانش در زمان عمر ، با استبعاد بيشترى همراه است و ... . در مجموع ، استدلالات ايشان ، هر چند قابل توجّه است ، ولى در حدّى نيست كه بتواند اين ماجراى مشهور را رد و ابطال كند ؛ چرا كه اوّلاً اختلاف در نام و نام پدر و زمان اسارت ، نمى تواند اصل ماجرا را ابطال كند و به هر حال ، همه نقل ها در اين كه از خاندان شاهنشاهى ايران ، بانويى اسير مى شود و به ازدواج امام حسين عليه السلام در مى آيد ، متّفق اند . ثانيا قرائنى هم كه ايشان براى رد مى آورند ، نوعا مستنداتى تاريخى اند كه از مطالب مسلّم نيستند و قوى تر از نقل هايى نيستند كه مضمون آنها اسارت شاهدختِ ايرانى است .گفتنى است كه اشكالات مرحوم سيّد جعفر شهيدى ، توسّط احمد مهدوى دامغانى ، در كتاب شاهدخت والا گُهر شهربانو ، به گونه اى علمى و روشمند ، پاسخ داده شده اند .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
258

الفصل الخامس : الأزواج

تفيد المصادر التاريخيّة أنّ الإمام الحسين عليه السلام تزوّج خلال حياته بخمس نساء ، ونورد هنا تراجم مختصرة لكل منهنّ.

۵ / ۱

شَهرَبانو

المشهور أنّ شهربانو ۱ ـ ابنة يزدجرد، آخر الملوك الإيرانيّين ۲ ـ هي زوجة الإمام الحسين عليه السلام ، واُمّ الإمام السجّاد عليه السلام ۳ ، وذكر ابن شهر آشوب أنّها اُمّ علي الأصغر أيضا . ۴ وقيل أيضا : إنّها اُمٌّ لزينب واُمِّ كلثوم اللّتين ماتتا صغيرتين . ۵
وقد اُدرجت في المصادر أسماء اُخرى غير شهربانو من قبيل: شهربانوا ۶ ، شهربان ۷ ، شهربانويه ۸ ، شاه زنان ۹ ، شه زنان ۱۰ ، غزالة ۱۱ ، سلامة ۱۲ ، سلافة ۱۳ ، جهان بانويه ۱۴ ، جهان شاه ۱۵ ، جيهان شاه ۱۶ ، حلوة ۱۷ ، خولة ۱۸ ، برّة ۱۹ ، حرار ۲۰ ، سندية ۲۱ ، جيدة ۲۲ ، جيداء ۲۳ ، سارة ۲۴ ، فاطمة ۲۵ ، مريم ۲۶ ، سيدة النساء ۲۷ . ۲۸
ويمكن ذكر وجوه عدّة في تبرير كثرة هذه الأسماء وتبيينها:
۱. إنّ بعض هذه الأسماء يرجع إلى اسم واحد، لكنّه يُلفظ بلهجات مختلفة.
۲. إنّ بعضها قد جرى عليه التصحيف او التخفيف ، مثل: شاه زنان وشه زنان، جهان شاه وجيهان شاه، شهربان وشهربانو ، شهربانوا وشهربانويه، سلافة وسلامة، خلوة وخولة وحلوة.
۳. إنّ بعض هذه الأسماء سمّاها بها الإمام عليّ عليه السلام ، أو الإمام الحسين عليه السلام بعد أسرها، وهو ما أشارت إليه بعض المصادر ، ۲۹ ويمكن أيضا أن يَكون بعضها ألقابا .
أمّا فيما يتعلّق بكيفيّة زواجها من الإمام الحسين عليه السلام ، فقد تحدّثوا عن أسرها بيد المسلمين بعد هزيمة الجيوش الإيرانيّة ، وأنّ الحسين عليه السلام قد تزوّجها بعد ذلك.
وتضيف بعض المصادر ـ كما سيأتي ـ أنّ تاريخ أسرها وزواج الإمام الحسين عليه السلام بها كانا في خلافة عمر، فيما تذكر مصادر اُخرى أنّهما حدثا في عهد عثمان، وتعتبر طائفة ثالثة من المصادر أنّهما كانا في عهد ولاية الإمام عليّ عليه السلام .
ولا تتوفّر لدينا معطيات عن تاريخ ولادتها، لكنّ بعض النقول تفيد أنّ وفاتها كانت في زمان ولادة الإمام السجاد عليه السلام ۳۰ . وفي بعض النقول: خلف عليها بعد الحسين عليه السلام زبيد مولى الحسين عليه السلام ، فولدت له عبداللّه بن زبيد ۳۱ . وبناءً على ما ذكرنا ؛ فلا تتوفّر لدينا أيّ معلومات عن مقدار عمرها.
وفي مقابل الرأي المشهور، تذهب بعض المصادر إلى أنّ اُمّ الإمام السجّاد هي : شاه زنان بنت شيرويه بن كسرى أبرويز ۳۲ ، وبعضها اعتبر أنّها برّة بنت النوشجان ۳۳ ، فيما ذكر فريق آخر أنّها ابنة سبحان، أو صنجان، ابن أخ ماهويه مرزبان مرو ۳۴ .
إلّا أنّ بعض المحقّقين يشكّكون بشدّة في الرأي القائل بأنّ اُمّ الإمام السجّاد عليه السلام هي شهربانو بنت يزدجرد، نظرا لما في المصادر من اختلاف شديد وفقدان الانسجام الداخلي فيها، رغم أنّ هذا الفريق لم يبد أيّ رأي آخر في مقابل تشكيكه هذا ۳۵ .

1.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۴۱ الرقم ۱ ، مجموعة نفيسة : ص ۱۱۲ (تاج المواليد) و ص ۱۷۹ (تاريخ مواليد الأئمة ووفياتهم) وفيهما «ويقال » ، عمدة الطالب : ص ۱۹۲ وفيه « وقيل » .

2.الكافي: ج ۱ ص ۴۴۶ ، الإرشاد: ج ۲ ص ۱۳۷ ، إثبات الوصية : ص ۱۸۱ ؛ الكامل للمبرّد: ج ۲ ص ۶۴۵ ، ربيع الأبرار: ج ۱ ص ۴۰۲ ، سير أعلام النبلاء : ج ۴ ص ۳۸۶ .

3.اعتبرت اُمّ الإمام السجّاد عليه السلام في بعض النقول اُمّ ولد، دون أن يشار إلى آبائها وأجدادها، بل اُكتفي بالإشارة إلى اسمها . (راجع : تاريخ الطبري : ج ۱۱ (المنتخب من ذيل المذيّل) ص ۵۲۰ ، الطبقات الكبرى: ج ۵ ص ۲۱۱ ، صفة الصفوة: ج ۲ ص ۵۴ ، تذكرة الخواص : ص ۳۲۴، نسب قريش : ص ۵۸) . وأشارت بعض النقول إلى آبائها وأجدادها (راجع : التذكرة في الأنساب المطهرة : ص ۲۶۶ ، الأصيليّ : ص ۱۴۳ ؛ سير أعلام النبلاء: ج ۴ ص ۳۸۶). واكتفت نقول اُخرى بالقول: إنّها اُمّ ولد، دون إشارة إلى اسمها ولا إلى أسماء آبائها وأجدادها (راجع : نسب قريش: ص ۵۸ ، الثقات لابن حبّان: ج ۵ ص ۱۶۰ ، كتاب المعقّبين: ص ۷۹ ، تاريخ دمشق: ج ۴۱ ص ۳۶۲ عن الزبير ) .

4.راجع : ص ۳۱۰ ح ۱۸۵ .

5.راجع: ص ۲۷۸ ح ۱۶۷.

6.الإرشاد: ج ۲ ص۱۳۷ وفيه «يقال» .

7.مجموعة نفيسة : ص ۱۱۲ (تاج المواليد) .

8.كمال الدين: ص ۳۰۷ ، الاحتجاج: ج ۲ ص ۲۹۷ ، دلائل الإمامة: ص ۱۹۵ ، رجال ابن داوود: ص ۲۰۲ ، مجموعة نفيسة : ص ۲۴ ( تاريخ الأئمة ) ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۸۰ ، تاريخ قم : ص ۴۹۶ ، الشجرة المباركة : ص ۷۳ ، الفخريّ : ص ۲۳۲ ، لباب الأنساب : ج ۱ ص ۳۴۷ وفي الثلاثة الأخيرة « قيل » وراجع: هذه الموسوعة ص ۲۶۸ ح ۱۵۷ و ص ۲۷۶ ح ۱۶۵.

9.تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۷۷ ، الإرشاد: ج ۲ ص ۱۳۷ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۸۰ ، عمدة الطالب: ص ۱۹۲ وفيه «فالمشهور» ، كشف الغمّة: ج ۲ ص ۲۸۶ ؛ تذكرة الخواصّ : ص ۳۲۴ وفيهما «قيل» وراجع: هذه الموسوعة ص ۲۷۲ ح ۱۵۸ و ص ۲۷۶ ح ۱۶۴.

10.مجموعة نفيسة : ص ۲۴ ( تاريخ الأئمة ) عن الفريابي ، و ص ۱۷۹ ( تاريخ مواليد الأئمّة ووفياتهم ) وفيه «وسمّاها عليّ عليه السلام شه زنان» ؛ مطالب السؤول : ص ۷۷ وفيه «قيل» .

11.الطبقات الكبرى: ج ۵ ص ۲۱۱ ، صفة الصفوة: ج ۲ ص ۵۴ ، تذكرة الخواصّ: ص ۳۲۴ ، مطالب السؤول: ص ۷۷ وفيها «اُمّ ولد، واسمها غزالة» ، المعارف لابن قتيبة: ص ۲۱۴ ، سير أعلام النبلاء: ج ۴ ص ۳۸۶ وفيهما «قيل» ، سرّ السلسلة العلويّة: ص ۳۱ ؛ لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۴۷ ، تاريخ اليعقوبي: ج ۲ ص ۲۴۷ وص ۳۰۳ وفيهما «وكان الحسين سمّاها غزالة» ، كشف الغمّة: ج ۲ ص ۲۸۶ وفيه «اُمّ ولد واسمها غزالة» .

12.الكافي : ج ۱ ص ۴۶۶ ، لباب الأنساب : ج ۱ ص ۳۴۸ عن إبراهيم الجندي ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۲۶۶ ؛ سير أعلام النبلاء : ج ۴ ص ۳۸۶ وفيه «اُمّ ولد ، اسمها سلامة ، بنت ملك الفرس يزدجرد » ، حياة الحيوان : ج ۱ ص ۱۲۷ نقلاً عن ابن خلّكان ، الطبقات لخليفة بن خيّاط : ص۴۱۷ وفيه «فتاة يقال لها سلامة» ، الأئمة الاثنا عشر لابن طولون : ص ۷۵ وفيه «سلمة » ويحتمل إنّها نفس سلامة وكذلك في البداية والنهاية : ج ۹ ص ۱۰۴ نقلاً عن ابن خلّكان وتذكرة الخواصّ : ص ۳۲۴ وقيل : «اُمّ سلمة» .

13.تاريخ الطبري : ج ۱۱ (المنتخب من ذيل المذيّل) ص ۵۲۰ وفيه «اُمّ ولد، قال عليّ بن محمّد : كانت تدعى سلافة» ، وفيات الأعيان: ج ۳ ص ۲۶۷ ، ربيع الأبرار: ج ۱ ص ۴۰۲ ، الكامل للمبرّد: ج ۲ ص ۶۴۵ وفيهما «من ولد يزدجرد» ، المعارف لابن قتيبة: ص ۲۱۴ ، تذكرة الخواص: ص ۳۲۴ وفيه «قيل» ؛ لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۴۷ عن العيني، وص ۳۴۸ عن أبي عبيد .

14.راجع: ص ۲۷۶ ح ۱۶۵.

15.الكافي: ج ۱ ص ۴۶۷ ، إثبات الوصية: ص ۱۸۱ ، بصائر الدرجات: ص ۳۳۵ .

16.راجع: ص ۲۷۶ ح ۱۶۳.

17.لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۴۸ عن عبداللّه بن مصعب بن الزبير ، مجموعة نفيسة : ص ۲۴ (تاريخ الأئمّة) وفيه «خلوة، وكان يقال... ابنة النوشجان» .

18.مجموعة نفيسة : ص ۱۷۹ (تاريخ مواليد الأئمة ووفياتهم) وراجع: ص ۲۷۶ ح ۱۶۵.

19.تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۲۴۷ وص ۳۰۳.

20.المعارف لابن قتيبة : ص ۲۱۴ ؛ شرح الأخبار : ج ۳ ص ۲۶۶ .

21.شرح الأخبار : ج ۳ ص ۲۶۶.

22.تاريخ الطبري : ج ۱۱ (المنتخب من ذيل المذيّل) وفيه «يقال» ص ۵۲۰ .

23.الإتحاف بحبّ الأشراف: ص ۱۳۵.

24.وهناك أسماء اُخرى ذكرتها بعض المصادر، مثل: شاه آفريد، كيهان بانويه ( راجع : لباب الأنساب : ج ۱ ص ۳۴۷ ) .

25.راجع : ص ۲۷۲ ح ۱۵۸ .

26.مجموعة نفيسة: ص ۲۴ (تاريخ الأئمة)، إثبات الوصيّة: ص ۱۸۱ ، لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۵۱.

27.الطبقات الكبرى: ج ۵ ص ۲۱۱ ، المعارف لابن قتيبة: ص ۲۱۴ ، تاريخ الطبري : ج ۱۱ (المنتخب من ذيل المذيّل) ص ۶۲۹ ، تذكرة الخواص : ص ۳۲۴ ، الجوهرة: ص ۵۰ ، البداية والنهاية : ج ۹ ص ۱۰۴ .

28.تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۷۷ ، المناقب لابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۱۷۶.

29.مجموعة نفيسة : ص ۱۷۹ (تاريخ مواليد الأئمة ووفياتهم) ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۷۶ وفيهما «ويقال كان اسمها برّة بنت النوشجان» ، مجموعة نفيسة : ص ۲۴ (تاريخ الأئمّة) وفيه «خلوة... يقال ابنة النوشحان» .

30.راجع: چراغ روشن در دنياى تاريك يا زندگانى امام سجاد عليه السلام (حياة الإمام السجّاد عليه السلام ) للسيّد جعفر الشهيدي: ص ۱۴.

31.ومن هذا الفريق السيّد جعفر الشهيدي في كتابه (ص ۷ ـ ۶۴)، حيث ردّ هذا الأمر بشدّة، وخلاصة نقده هي: ۱ . وجود اختلاف كبير في اسم شهربانو ؛ ۲ . وقوع الاختلاف في اسم والدها؛ ۳ . الاختلاف في زمان أسرها ؛ ۴ . إنّ يزدجرد أبعد عائلته عن ساحة الحرب ليجعلها في مأمن، وهذا ما ينفي احتمال وقوع اُسرته في الأسر ؛ ۵ . إنّ اسم شهربانو إنّما طرح أواخر القرن الثالث الهجري ؛ ۶ . إنّ يزدجرد قتل عام ۳۰ للهجرة في عهد عثمان، ممّا يضاعف من استبعاد وقوع بناته في الأسر زمن عمر بن الخطّاب و . . . ورغم أنّ مجموع استدلالاته جدير بالتأمّل والملاحظة ، إلّا أنّه لا يرقى إلى مستوى ردّ هذه الحادثة المشهورة والقول ببطلانها، وذلك: أوّلاً: إنّ وقوع الاختلاف في الاسم، واسم الأب، وتاريخ الأسر، لا يبطل أصل الحادثة. فالمصادر كافّة تكاد تجمع على أيّ حال على أنّ امرأةً من الاُسرة المالكة في إيران، قد وقع قيد أسر المسلمين، وأنّه قد حصل زواج بينها وبين الإمام الحسين عليه السلام . ثانيا: إنّ القرائن التي يأتي بها الشهيدي تستند ـ نوعا ما ـ إلى الكتب التاريخيّة، ممّا لا تعدّ من المسلّمات، وليست بأقوى من النقول الدالّة على وقوع ابنة الملك الإيراني في الأسر جدير بالذكر أنّ إشكالات المرحوم السيّد جعفر الشهيدي قد أجاب عنها أحمد المهدوي الدامغاني في كتابه «شاهدُخت والا گُهر شهربانو» بالفارسية بشكل علمي ومنهجي .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5779
صفحه از 494
پرینت  ارسال به