85
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۷۸۲.مُروج الذهبـ در باره كشته شدن امام حسن عليه السلام ـ: آورده اند كه همسرش جعده دختر اشعث بن قيس كِنْدى ، به او سم نوشاند . معاويه دسيسه چيده [و به او گفته] بود كه : اگر قتل حسن را چاره كنى ، صد هزار درهم براى تو مى فرستم و تو را به همسرىِ يزيد در مى آورم .
اين ، انگيزه سم خوراندن او به امام حسن عليه السلام بود . چون امام حسن عليه السلام در گذشت ، معاويه به وعده ارسال مال ، وفا كرد؛ اما به او پيغام داد : ما زندگىِ يزيد را دوست داريم ، و اگر اين نبود ، تو را به همسرىِ او در مى آورديم .

۷۸۳.شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديدـ به نقل از ابوالحسن مدائنى ـ: وفات حسن عليه السلام ، در سال ۴۹ هجرى ، در چهل و هفت سالگى بود و بيمارى اش ، چهل روز طول كشيد . معاويه براى او دسيسه كرد و به دست همسرش جعده دختر اشعث بن قيس ، او را مسموم كرد و به وى وعده داد : اگر او را با سم بكُشى ، صد هزار درهم به تو مى دهم و تو را به همسرىِ پسرم يزيد در مى آورم .
هنگامى كه حسن عليه السلام در گذشت ، مال را به او داد ؛ اما او را به همسرى يزيد در نياورد و گفت : مى ترسم با فرزندم همان كارى را كنى كه با فرزند پيامبر خدا كردى .

۷۸۴.الإصابة:زبير ، از عبد اللّه بن نافع نقل مى كند كه: معاويه سخنرانى كرد و مردم را به بيعت با يزيد ، فرا خواند . حسين بن على عليه السلام و [عبد اللّه ] ابن زبير و عبد الرحمان بن ابى بكر ، به او اعتراض كردند . عبد الرحمان گفت : مگر [خلافت ، ]پادشاهىِ روم است كه هر گاه قيصرى بميرد ، قيصرى ديگر جانشين او شود؟! به خدا سوگند ، هرگز چنين نمى كنيم !
زبير همچنين ـ به سندش از عبد العزيز زُهْرى ـ مى گويد : پس از اين ، معاويه صد هزار درهم براى عبد الرحمان بن ابى بكر فرستاد ؛ امّا او آن را باز پس فرستاد و گفت : دينم را به دنيايم نمى فروشم .
به سوى مكّه ، بيرون شد و پيش از آن كه بيعت براى يزيد به انجام رسد ، در آن جا در گذشت .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
84

۷۸۲.مروج الذهبـ في قَتلِ الإِمامِ الحَسَنِ عليه السلام ـ: ذُكِرَ أنَّ امرَأَتَهُ جَعدَةَ بِنتَ أشعَثِ بنِ قَيسٍ الكِندِيِّ سَقَتهُ السَّمَّ ، وقَد كانَ مُعاوِيَةُ دَسَّ إلَيها أنَّكِ إنِ احتَلتِ في قَتلِ الحَسَنِ ، وَجَّهتُ إلَيكِ بِمِئَةِ ألفِ دِرهَمٍ ، وزَوَّجتُكِ مِن يَزيدَ ، فَكانَ ذلِكَ الَّذي بَعَثَها عَلى سَمِّهِ .
فَلَمّا ماتَ وَفى لَها مُعاوِيَةُ بِالمالِ ، وأرسَلَ إلَيها : أنّا نُحِبُّ حَياةَ يَزيدَ ، ولَولا ذلِكَ لَوَفَينا لَكِ بِتَزويجِهِ . ۱

۷۸۳.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد عن أبي الحسن المدائني :وكانَت وَفاتُهُ [أيِ الإِمامِ الحَسَنِ عليه السلام ]في سَنَةِ تِسعٍ وأربَعينَ ، وكانَ مَرَضُهُ أربَعينَ يَوما ، وكانَت سِنُّهُ سَبعا وأربَعينَ سَنَةً ، دَسَّ إلَيهِ مُعاوِيَةُ سَمّا عَلى يَدِ جَعدَةَ بِنتِ الأَشعَثِ بنِ قَيسٍ زَوجَةِ الحَسَنِ ، وقالَ لَها : إن قَتَلتِيهِ بِالسَّمِّ فَلَكِ مِئَةُ ألفٍ ، واُزَوِّجُكِ يَزيدَ ابني .
فَلَمّا ماتَ وَفى لَها بِالمالِ ولَم يُزَوِّجها مِن يَزيدَ . قالَ : أخشى أن تَصنَعَ بِابني كَما صَنَعتِ بِابنِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۲

۷۸۴.الإصابة عن الزبير عن عبداللّه بن نافع :خَطَبَ مُعاوِيَةُ فَدَعَا النّاسَ إلى بَيعَةِ يَزيدَ ، فَكَلَّمَهُ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام وَابنُ الزُّبيرِ وعَبدُ الرَّحمنِ بنُ أبي بَكرٍ .
فَقالَ لَهُ عَبدُ الرَّحمنِ : أهِرَقلِيَّةٌ ۳ ؟ ! كُلَّما ماتَ قَيصرٌ كانَ قَيصرٌ مَكانَهُ ! لا نَفعَلُ وَاللّهِ أبَدا .
وبِسَنَدٍ لَهُ إلى عَبدِ العَزيزِ الزُّهرِيِّ ، قالَ : بَعَثَ مُعاوِيَةُ إلى عَبدِ الرَّحمنِ بنِ أبي بَكرٍ بَعدَ ذلِكَ بِمِئَةِ ألفٍ ، فَرَدَّها وقالَ : لا أبيعُ ديني بِدُنيايَ .
وخَرَجَ إلى مَكَّةَ فَماتَ بِها قَبلَ أن تَتِمَّ البَيعَةُ لِيَزيدَ . ۴

1.مروج الذهب : ج ۳ ص ۵ .

2.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۶ ص ۱۱ .

3.أراد أنّ البيعة لأولاد الملوك سنّة ملوك الروم والعجم ، وهرقل اسم ملك الروم (النهاية : ج ۵ ص ۲۶۰ «هرقل») .

4.الإصابة : ج ۴ ص ۲۷۶ ، الاستيعاب : ج ۲ ص ۳۶۹ وراجع : اُسد الغابة : ج ۳ ص ۴۶۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4582
صفحه از 456
پرینت  ارسال به