77
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

فصل سوم : جانشين كردن يزيد

۳ / ۱

كوشش هاى معاويه براى جانشين كردن يزيد

۷۷۸.الفتوح :يزيد در سال ۵۶ ، هجرى ، حج گزارد و اموال فراوانى را در مكّه و مدينه قسمت كرد تا دل هاى مردمان را با آنها به دست آورد . سپس در حالى باز گشت كه مردم از او خشنود بودند .
اين خبر ، ميان مردم ، شايع شد كه معاويه مى خواهد براى يزيد ، بيعت بگيرد و مردم در امر يزيد ، دو گروه بودند : برخى راضى و ساكت بودند و عدّه اى معترض . عُقَيبه اسدى ، شاعر بصريان ، از كسانى بود كه بيعت يزيد را ناپسند مى داشت و با او دشمنى مى نمود . شعرى نيز در اين باره سرود :

اى معاويه ! ما انسانيم. آسان بگير!ما نه كوهيم و نه آهن .
سرزمين ما را خورديد و آن را لُخت كرديد!آيا گندمى برافراشته و يا درو شده باقى گذاشتيد؟
آيا اگر ما هلاك شديم ، تو طمع به جاودانگى دارى ،در حالى كه نه ما جاويدانيم و نه تو ؟!
براى تو امّتى باشد كه آبادى اش از ميان رفته استيزيد آن را بچرخاند يا پدر يزيد .
حقّ فرمان روايى را رها كنيد و به راه راست در آييدو بردگان و انسان هاى پست را وا نهيد .
و به ما يك سان عطا كنيد كهلشكرهاى پياپى ، كمكى به شما نمى كند .
اين خبر به معاويه رسيد . او نيز ده هزار درهم براى او فرستاد تا زبانش را نگاه دارد . عُقَيبه در پاسخ سرود :

هنگامى كه منبر غربى [در شام] در جاى خود قرار گيرد ،يزيد ، امير مؤمنان مى شود ؛
با طالع خوش و بخت بلندكه هر انسانى ، هماى خوش بختى و بخت خوش دارد .
تو هماره بلند مرتبه ترينِ مردمى و پيوستهگروه هايى به رقابت با تو بر مى خيزند .
اى كاش مى دانستم كه ابن عامر چه مى گويدبه مروان [بن حكم] يا سعيد [بن عاص] .
فرزندان خليفه هاى خدا ! مهلت دهيدتا [خداى] رحمان ، هر كدام را بخواهد ، بر گزيند .
معاويه ، ده هزار درهم ديگر براى او فرستاد و خبر آن به عبد اللّه بن همّام سلولى ، شاعر كوفيان ، رسيد كه او نيز با يزيد دشمن بود . او چنين سرود :

و چون با رمله يا هند شب را به سر كنند ،به حكومت مؤمنان ، با او بيعت مى كنند .
تو از همه فرزندانت خشنود هستىو اگر بخواهى ، به عمويشان منتسب مى شوند .
چون پادشاهى بميرد ، پادشاهى ديگر بر مى خيزدسه پادشاه ، در پى هم در مى آيند .
بزرگانشان ، مُلك را به ارث به فرزندانشان مى دهندآن گونه كه اميران ، خَدَم و حَشَم را به ارث مى برند .
حسرت و دريغا ! اى كاش شترانى داشتيمامّا آن گونه كه مى خواهيم ، باز نمى گرديم .
در اين صورت ، مى رويد تا به مكّه باز گرديدو در آن ، سخينه ۱ بليسيد .
چنان عطاى اندكى به ما دادند كه اگرخون هاى بنى اميّه را به ما بنوشانند ، سيراب نخواهيم شد .
سگى را بر گردن ما سوار كردندو شما را رها كردند و كودكان را ميراث خوار ما كردند .
فرض كنيد ما بدىِ شما را نمى خواهيمو از فرمانتان سرپيچى نمى كنيم ،
پس به درستى حكومت كنيد كه ما هنوز به پيمانتانبدگمان و بى باور مانده ايم .
مُلك شما را ساختم و چونقصد ويرانى ما كرديد ، گفتيد : در پىِ نيكوكارى هستيم .
مردمان شما تباه گشته اند و شماغافلانه ، در پىِ تفريح و شكار خرگوشيد .
اين شعر به معاويه رسيد . گفت : ابن همّام ، هيچ چيز باقى ننهاده و حرمت ما را شكسته و ما را به خوردن سخينه ، عيب كرده است . قصدى جز اين ندارد كه ما را از سرزمين آبادمان ، بيرون كند .
سپس معاويه براى او نيز ده هزار درهم فرستاد . چون به وى رسيد ، براى سپاس گزارى از معاويه ، چنين سرود :

كتاب خدا ، نزد من آمد و دين پا بر جاستو در شام كه در آن ، جور و كژى اى نيست .
مقصود من ، امير مؤمنان استكه در هميشه روزگار ، كَرَم از آنِ اوست .
و اين انصارند كه به كَرَم او اميد مى برندو نيز باديه نشينانِ هلاك گشته از قحطى .
و بدون او ، ما بندگانى آواره ايم .[اى معاويه!] پرچم دين را بر افراشتى و پراكنده ها را گِرد هم آوردى .
هر انسانى كه بار جنايت بر او سنگينى كردآن بار از گردنشان باز نشد .
ابوخالد ، سزاوارتر است كه بهره هايى از معروف راپى در پى ، به ما برساند .
او اكنون ، ولىّ عهد است و خليفه ما خواهد بود ؛آن گاه كه خليفه كهن سال ما از دنيا برود .
معاويه ، پيوسته مردم را بر بيعت با يزيد ، رام مى كرد و به نزديكان ، عطا مى نمود و به دورترها نزديك مى شد تا آن جا كه بيشتر مردم به او گراييدند و به او پاسخ مثبت دادند .

1.سخينه ، غذايى خشن و داغ بوده كه از آرد و روغن يا آرد و خرما تهيه مى كردند و در دوره جاهلى ، قوت غالب قريش بوده است .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
76

الفصل الثالث : استخلاف يزيد

۳ / ۱

جُهودُ مُعاوِيَةَ لِاستِخلافِ يَزيدَ

۷۷۸.الفتوح :حَجَّ يَزيدُ في تِلكَ السَّنَةِ [أي سَنَةِ ۵۶ ه] فَفَرَّقَ بِمَكَّةَ وَالمَدينَةِ أموالاً كَثيرَةً يَشتَري بِها قُلوبَ النّاسِ ، ثُمَّ إنَّهُ انصَرَفَ وَالنّاسُ عَنهُ راضونَ . قالَ : وشاعَ الخَبَرُ فِي النّاسِ بِأَنَّ مُعاوِيَةَ يُريدُ أن يَأخُذَ البَيعَةَ لِيَزيدَ ، وكانَ النّاسُ في أمرِ يَزيدَ عَلى فِرقَتَينِ مِن بَينِ راضٍ وساكِتٍ ، أو قائِلٍ مُنكِرٍ . قالَ : فَكانَ عُقَيبَةُ الأَسَدِيُّ شاعِرُ أهلِ البَصرَةِ مِمَّن يَكرَهُ بَيعَةَ يَزيدَ ويُبغِضُهُ ، فَأَنشَأَ في ذلِكَ يَقولُ :

مُعاوِيَ إنَّنا بَشَرٌ فَأسجِح ۱فَلَسنا بِالجِبالِ ولَا الحَديدِ
أكَلتُم أرضَنا فَجَرَدتُموهافَهَل مِن قائِمٍ أو مِن حَصيدِ
أتَطمَعُ فِي الخُلودِ إذا هَلَكناولَيسَ لَنا ولا لَكَ مِن خُلودِ
فَهَبها اُمَّةً هَلَكَت ضَياعايَزيدُ يَسوسُها وأبو يَزيدِ
دَعوا حَقَّ الإِمارَةِ وَاستَقيمواوتَأميلَ الأَراذِلِ وَالعَبيدِ
وأعطونَا السَّوِيَّةَ لا تَزِركُمجُنودٌ مُردِفاتٌ بِالجُنودِ
قالَ : فَبَلَغَ ذلِكَ مُعاوِيَةَ ، فَأَرسَلَ إلَيهِ بِعَشَرَةِ آلافِ دِرهَمٍ لِيَكُفَّ لِسانَهُ ، فَأَنشَأَ عُقَيبَةُ يَقولُ :

إذَا المِنبَرُ الغَربِيُّ حَلَّ مَكانَهُفَإِنَّ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدُ
عَلَى الطّائِرِ المَيمونِ وَالحَدُّ صاعِدٌ ۲لِكُلِّ اُناسٍ طائِرٌ وجُدودُ
فَلا زِلتَ أعلَى النّاسِ كَعبا ولَم تَزَلوُفودٌ يُساميها إلَيكَ وُفودُ
ألا لَيتَ شِعري ما يَقولُ ابنُ عامِرٍلِمَروانَ أم ماذا يَقولُ سَعيدُ ؟
بَني خُلَفاءِ اللّهِ مَهلاً فَإِنَّمايَنوءُ بِهَا الرَّحمنُ حَيثُ يُريدُ
قالَ : فَأَرسَلَ إلَيهِ مُعاوِيَةُ بِبَدرَةٍ ۳ اُخرى . وبَلَغَ ذلِكَ عَبدَ اللّهِ بنَ هَمّامٍ السَّلولِيَّ شاعِرَ أهلِ الكوفَةِ ، وكانَ أيضا مِمَّن يُبغِضُ يَزيدَ ، فَأَنشَأَ يَقولُ :

فَإِن باتوا بِرَملَةَ أو بِهِندٍيُبايِعُهُ أميرَةَ مُؤمِنينا
وكُلُّ بَنيكَ تَرضاهُمُ وإنشِئتُم بِعَمِّهِمُ المُنتَمينا
إذا ما ماتَ كِسرى قامَ كِسرىيَعُدُّ ثَلاثَةً مُتَناسِقينا
يُوَرِّثُها أكابِرُهُم بَنيهِمكَما وَرِثَ القَمامِسَةُ ۴ القَطينا ۵
فَيا لَهفي لَو أنَّ لَنا اُنوفاولكِن لا نَعودُ كَما عَنينا
إذا لَضُرِبتُمُ حَتّى تَعودوابِمَكَّةَ تَلطَعونَ بِهَا السَّخينا ۶
حَثَينَا الخَيطَ حَتّى لَو سُقينادِماءَ بَني اُمَيَّةَ ما رَوِينا
ضَعوا كَلبا عَلَى الأَعناقِ مِنّاوسَرَّحَكُم أصاغِرُ وَرَّثونا
هَبونا لا نُريدُكُم بِسوءٍولا نَعصيكُمُ ما تَأمُرونا
فَأَولوا بِالسَّدادِ فَقَد بَقينالِحَلفِكُم عِنادا مُفتَرينا
بَنَيتُ مُلكَكُم فَإِذا أرَدتُمبِنَا الصُّلَعاءَ قُلتُم مُحسِنينا
لَقَد ضاعَت رَعِيَّتُكُم وأنتُمتَصيدونَ الأَرانِبَ غَافِلينا
فَبَلَغَ ذلِكَ مُعاوِيَةَ فَقالَ : ما تَرَكَ ابنُ همّامٍ شَيئا ، ذَكَرَ الحُرَمَ وعَيَّرَنا بِالسَّخينَةِ ، ما لَهُ إلّا يُخرِجُنا مِن جَنَّتِنا .
قالَ : ثُمَّ وَجَّهَ إلَيهِ مُعاوِيَةُ بِبَدرَةٍ ، فَلَمّا وَصَلَت إلَيهِ شَكَرَها لِمُعاوِيَةَ ، ثُمَّ كَتَبَ إلَيهِ بِهذِهِ الأَبياتِ :

أتاني كِتابُ اللّهِ وَالدّينُ قائِمٌوبِالشّامِ أن لا فيهِ حُكمٌ ولا عَدلُ
اُريدُ أميرَ المُؤمِنينَ فَإِنَّهُعَلى كُلِّ أحوالِ الزَّمانِ لَهُ الفَضلُ
فَهاتيكُمُ الأَنصارَ يَرجونَ فَضلَهُوهَلّاكُ أعرابٍ أضَرَّ بِهَا المَحْلُ
ومِن بَعدِها كُنّا عَباديدَ شُرَّداأقَمتَ قَناةَ الدّينِ وَاجتَمَعَ الشَّملُ
فَأَيُّ اُناسٍ أثقَلَتهُم جِنايَةٌفَمَا انفَكَّ عَن أعناقِهِم ذلِكَ الثِّقلُ
أبو خالِدٍ أخلَقُ بِهِ أن يُصيبَنابِسَجلٍ مِنَ المَعروفِ يَتبَعُهُ سَجلُ
هُوَ اليَومُ ذو عَهدٍ وَفَينا خَليفَةٌإذا فارَقَ الدُّنيا خَليفَتُنَا الكَهلُ
قالَ : ولَم يَزَل مُعاوِيَةُ يَروضُ النّاسَ عَلى بَيعَةِ يَزيدَ ، ويُعطِي المَقارِبَ ويُدانِي المُتَباعِدَ ، حَتّى مالَ إلَيهِ أكثَرُ النّاسِ وأجابوه إلى ذلِكَ . ۷

1.أسجِح : أي سهّل ألفاظك وارفق (الصحاح : ج ۱ ص ۳۷۲ «سجح») .

2.فلانٌ صاعِدُ الجَدِّ : معناه البخت والحَظُّ في الدنيا (تاج العروس : ج۴ ص۳۷۷ «جدد») .

3.البَدرة : عشرة آلاف درهم (الصحاح : ج ۲ ص ۵۸۷ «بدر») .

4.القَومَسُ : الأمير (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۲۴۲ «قمس») .

5.القطين : الإماء والحشم والخدم والأتباع (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۲۶۰ «قطن») .

6.سخينة : طعام حارّ يتّخذ من دقيق وسمن ، وقيل : دقيق وتمر ، أغلظ من الحساء وأرقّ من العصيدة ، وكانت قريش تكثر أكلها (النهاية : ج ۲ ص ۳۵۱ «سخن») .

7.الفتوح : ج ۴ ص ۳۲۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4464
صفحه از 456
پرینت  ارسال به