۳ . در منابع تاريخى، از كسى به نام عبد اللّه بن سلّام ، به عنوان والى عراق از سوى معاويه ياد نشده است. در كتب تاريخى ، از سه نفر با اين نام، ياد شده كه دو نفر از آنها ، پس از اين حادثه به دنيا آمده اند و تنها كسى كه در اين زمان مى تواند منظور شود، عبد اللّه بن سلّام يهودى است ؛ امّا وى نيز نمى تواند مراد باشد ؛ زيرا در سال ۴۱ يا ۴۳ ق، از دنيا رفته و در اين زمان، پيرمردى كهن سال بوده است. ۱
۴ . از سوى ديگر، «سه بار طلاق دادن در يك مجلس» با فقه اهل بيت عليهم السلام سازگارى ندارد و فقيهان شيعه، به اجماع، آن را مردود مى دانند. ۲
۵ . انگيزه سازندگان اين داستان ، اين بوده كه پشت اين ماجرا ، عوامل جنبش امام حسين عليه السلام را بر ضدّ يزيد ، چيزهايى از جنس كشمكش هاى جاهلى نشان دهند ؛ يعنى مشاجرات شخصىِ مبتنى بر هوا و هوس . هدف ، اين بوده كه از جايگاه ارزشى قيام آن حضرت بكاهند . روايت هاى تاريخى ضعيف ، با اين همه اختلاف و ناسازگارى ، بهترين دليل براى ساختگى بودن چنين داستانى است .
با اين همه ، اگر چنين رويدادى به وقوع پيوسته باشد، چنين ازدواجى منع شرعى ندارد ؛ بويژه اين كه هدف امام حسين عليه السلام ، جلوگيرى از تعدّى و ستم بوده است .