347
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

نظريه «تشكيل حكومت» است ؛ زيرا احاديث فراوانى از پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام ، نقل شده كه بر شهادت طلبى ، دلالت دارند و سخنان ، خطابه ها و نامه هاى امام حسين عليه السلام نيز بر تشكيل حكومت ، دلالت دارند .
به عبارت ديگر ، از يك سو ، پيشوايان دينى از شهادت امام حسين عليه السلام خبر داده اند و امام حسين عليه السلام نيز به اين پايان كار ، اعتقاد و ايمان داشت و اين راه را با علم و معرفت برگزيد ؛ و از سوى ديگر ، امام حسين عليه السلام خود در مقاطع گوناگون ، به صورت خطابه و نامه ، به اهداف عينى و ملموسى از قبيل اصلاحِ امور امّت ، احياى سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله و سزاوارتر بودن خود به خلافت ، تأكيد مى ورزيد .
اين دو حقيقتِ كلامى و تاريخى ، اين گروه را وا داشته است تا به گونه اى به سازش و توافق ميان اين دو نظريه ، اهتمام ورزند و در نتيجه ، چهار صورت و چهار رأى، در اين زمينه ، شكل گرفته است :

الف ـ مرحله اى كردن قصد

از برخى نوشته هاى استاد مطهّرى بر مى آيد كه وى ، هدف امام حسين عليه السلام را «مرحله اى» مى داند كه در مرحله نخست ، قصد تشكيل حكومت داشت ؛ ولى پس از رسيدن خبر كشته شدن مسلم به امام عليه السلام ، قصد او شهادت بود :
چرا خطبه هاى امام حسين عليه السلام بعد از اين كه ايشان از نصرتِ مردم كوفه مأيوس شدند و معلوم مى شود كه ديگر كوفه در اختيار پسر زياد قرار گرفته و مُسلمْ كشته شده، داغ تر مى شود؟... اينها نشان مى دهد كه ابا عبد اللّه عليه السلام ، خونين شدن اين صحنه را مى خواست و بلكه خودش ، آن را رنگ آميزى مى كرد . ۱

ب ـ قصد مستقيم و غير مستقيم

علّامه سيّد مرتضى عسكرى ، در مقدّمه مرآة العقول ـ كه بعدها با عنوان معالم

1.مجموعه آثار استاد شهيد مطهّرى : ج ۱۷ ص ۳۷۱.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
346

مى كنند ، به سوى ايشان رفت . ۱
اين كه ابن جوزى مى گويد كه امام عليه السلام اميد به يارى داشت، يعنى انتظار داشت كه پيروز شود و تشكيلِ حكومت دهد . هندوشاه صاحبى نخجوانى نيز مى گويد:
كوفيان ، به حسين عليه السلام نامه نوشتند و اَيمانِ ۲ مؤكّده ياد كردند كه اگر او به كوفه رود ، با او بيعت كنند و به دفعِ [شرّ] بنى اميّه ، مشغول شوند و هر چه از معاونت و معاضدتْ ممكن باشد، به جاى آرند ، و اين مُراسلت و دعوت ، مكرّر شد . حسين عليه السلام ، ... به سخن ايشان ، فريفته گشت و عزيمت كوفه را تصميم داد . ۳
روشن است كه صراحت اهل سنّت در تبيين هدف امام حسين عليه السلام و عدم اختلاف آنان در اين زمينه، از آن روست كه تنها نگاهى تاريخى به اين مسئله دارند و بحث هاى كلامى را در آن ، دخالت نمى دهند.

۳. نظريه حفظ جان

يكى از نويسندگان معاصر، هدف امام حسين عليه السلام را چنين تشريح مى كند:
بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه به مكّه و از مكّه به طرف عراق ، براى حفظِ جان بوده ، نه خروج و قيام ، و نه جنگ با دشمن ، و نه تشكيل حكومت . ۴
نيز نوشته است :
شيعيان مى گويند: اساسا امام حسين عليه السلام ، قيام نكرد و قصدِ جهاد ، نداشته است . ۵

۴. نظريه جمع

چنان كه گذشت ، نظريه جمع، در صدد سازگارى دادن ميان نظريه «شهادت طلبى» و

1.الردّ على المتعصّب العنيد : ص ۷۱.

2.اَيمان: سوگندها.

3.تجارب السلف : ص ۶۷ ـ ۶۸.

4.كتاب هفت ساله چرا صدا در آورد : ص ۱۹۳ ـ ۱۹۴.

5.كتاب هفت ساله چرا صدا در آورد: ص ۱۵۴ (پاورقى).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4325
صفحه از 456
پرینت  ارسال به