339
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

اساطيرى را بر سرِ زمان ، به سودا مى نهد، از آنها ، اساطير سياسى مى سازد، از آنها ، اسطوره زُدايى مى كند و آنها را در امور اين جهانى ، خرج مى كند. بگذاريد برايتان مثالى عينى بياورم. واقعه كربلا ، داراى معنايى اساطيرى است. مفهوم شهيد در انگاره امام حسين عليه السلام ـ كه در صحراى كربلا جنگيد و در ماه محرّم ۶۱ هجرى به شهادت رسيد ـ ، تجلّى مى يابد. غالب رواياتى كه اين ماجرا را حكايت مى كنند ، بر زاويه عاطفى و تمثيلىِ اين فاجعه ، تأكيد دارند. در تعبيرهاى جديد، مثلاً در تفسير نجف آبادى، برعكس ، كوشش شده است تا اين درام ، از جنبه تاريخى ، تفسير شود. امام حسين عليه السلام ، ديگر يك چهره اسطوره اى يا نمونه مجسّم شهيد نيست كه با ريخته شدن خون ناحقّش [يعنى با ريخته شدن خونش به ناحق ]به دست اشقيا ، ما را رستگار مى كند ؛ بلكه يك شخصيّت تاريخى است كه به خاطر آرمان سياسى اش مى ميرد . جاىِ زمانِ حلقوىِ اسطوره شهيد را زمانِ خطّىِ مبارزات مى گيرد. ۱
ممكن است گفته شود كه اين ، تعبيرى ديگر از شهادتِ فِديه اى است ؛ ولى از آن رو كه خاستگاه اين دو ، متفاوت است ، يكى دانستن آنها ، دشوار است .

۲. نظريه تشكيل حكومت

برخى از عالمان بزرگ شيعه ، مانند شيخ مفيد و سيّدِ مرتضى ، و نيز برخى از عالمان معاصر ، بر اين عقيده اند كه امام حسين عليه السلام براى تشكيل حكومت ، قيام كرد. اينان ، چنين باور دارند كه امام حسين عليه السلام ، نخست براى امتناع از بيعت با يزيد بن معاويه ، از مدينه به سوى مكّه حركت كرد و آن گاه كه مُسلم بن عقيل ، حمايت مردم كوفه را به وى گزارش داد ، به قصد تشكيل حكومت و احياى سنّت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به سوى كوفه حركت كرد .

1.زير آسمان هاى جهان : ص ۱۵۵ ـ ۱۵۶.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
338

مى زنيم، مى كُشيم، پيروز مى شويم، دشمن را نابود مى كنيم؛ امّا حسين عليه السلام ... . ۱
شريعتى ، همچنين به دو گونه شهادت در اسلام ، اعتقاد دارد :
اساسا در اسلام ، شهادت ، يك حكم مستقل است، مانند : صلات ، صيام، جهاد ، در حالى كه به نظر عموم ، شهادت براى مجاهدِ در راه دين ، يك حالت و يك سرنوشت است... ؛ امّا آنچه را من به عنوان يك اصل در كنار جهاد، نه در ادامه جهاد و نه به عنوان درجه اى كه مجاهد... پيدا مى كند، مطرح مى كنم ، ... شهادت خاصّى است كه حسين عليه السلام ، مظهر آن است... . ۲ شهادت ، مرگى نيست كه دشمن ما بر مجاهد ، تحميل كند . شهادت ، مرگِ دلخواهى است كه مجاهد با همه آگاهى... خود ، انتخاب مى كند. ۳
شهادت حمزه اى ، عبارت است از ... كشته شدن مردى كه آهنگِ كشتن دشمن كرده است... ؛ امّا شهادت حسينى ، كشته شدن مردى است كه خود براى كشته شدن خويش ، قيام كرده است. ۴

د ـ شهادت اُسطوره اى

برخى از نويسندگان معاصر ، بر اين عقيده اند كه شهادت امام حسين عليه السلام را نبايد امرى سياسى ديد و از حالت اسطوره اى و راز و رمزدارى اش خارج كرد تا دايره تأثيرگذارى اش ، تنها به گروهى اندكْ محدود گردد ؛ بلكه بايد آن را اسطوره اى ديد تا تأثيرگذارى اش از زمان خطّى متناهى ، به دايره زمان حلقوى نامتناهى ، برگردد .
اينان ، البتّه شاهدى بر تفسيرشان اقامه نكرده اند. به اين سخن بنگريد:
در واقع ، با ايدئولوژى كردن مذهب ، از آن ، هتكِ تقدّس مى شود. سرمايه

1.حسين ، وارث آدم : ص ۱۵۲ .

2.همان: ص ۲۲۰.

3.همان: ص ۱۹۲.

4.همان: ص ۲۲۳.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4274
صفحه از 456
پرینت  ارسال به