331
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

است. ديدگاه ها و اقوالى كه در زمينه اهداف قيام امام حسين عليه السلام ارائه شده، عبارت اند از:
۱ . امتناع از بيعت و تشكيل حكومت براى احياى اسلام ؛ ۱
۲ . استقبال از شهادت ؛ ۲
۳ . حفظ جان ؛ ۳
۴ . در ابتدا ، تشكيل حكومت و سپس شهادت (بعد از كشته شدن مُسلم) ؛ ۴
۵ . قصد شهادت با دعوت مردم به مقابله با حكومت يزيد براى تغيير وضع موجود ؛ ۵
۶ . تشكيل حكومت ، با علمِ به شهادت ؛ ۶
۷ . ظاهر امر ، تشكيل حكومت و باطن امر ، استقبال از شهادت. ۷
مى توان گفت اين هفت ديدگاه ، در حقيقتْ به چهار نظريه ، بر مى گردد:
۱ . نظريه شهادت طلبى ؛
۲ . نظريه تشكيل حكومت ؛
۳ . نظريه حفظ جان ؛
۴ . نظريه جمع بين دو نظريه اوّل و دوم ، يعنى شهادت طلبى و تشكيل حكومت

1.شهيد جاويد: ص ۱۱۶ ـ ۱۱۷ و ۱۵۹، سرگذشت كتاب شهيد جاويد: ص ۱۹ ـ ۲۰ (رأى آقاي صالحى نجف آبادى، نويسنده شهيد جاويد).

2.سرگذشت كتاب شهيد جاويد : ص ۲۰ (رأى سيّد ابن طاووس).

3.سرگذشت كتاب شهيد جاويد: ص ۲۱ (رأى آية اللّه على پناه اشتهاردى).

4.سرگذشت كتاب شهيد جاويد : ص ۲۱ (رأى استاد شهيد مرتضى مطهرى).

5.سرگذشت كتاب شهيد جاويد: ص ۲۱ (رأى علّامه سيّد مرتضى عسكرى).

6.سرگذشت كتاب شهيد جاويد: ص ۲۲ (رأى آية اللّه رضا استادى).

7.سرگذشت كتاب شهيد جاويد: ص ۲۱ (رأى آية اللّه محمّد فاضل و آية اللّه شهاب الدين اشراقى).


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
330

۲. يكى از امورى كه سبب اختلاف نظر در مسئله اهداف امام عليه السلام شده است ، توجّه نكردن به تفاوت «مقصد» و «مقصود» است . براى نمونه ، آن كه به شهرى مسافرت مى كند تا تجارتى را انجام دهد يا مكان مقدّسى را زيارت كند، آن شهر ، مقصد اوست ؛ ولى مقصود او نيست . مقصود او ، تجارت يا زيارت است. در حادثه عاشورا نيز ، گر چه اين حادثه به شهادت ختم شد ، ولى شهادتْ مقصد است ، نه مقصود. بنا بر اين ، اگر گفته شود كه امام حسين عليه السلام براى شهادتْ قيام نكرد ، بلكه براى تشكيل حكومت و احياى سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله و اصلاح امور امّتْ قيام كرد، سخنى بى جا نيست ؛ چرا كه شهادت ، مقصد است و مقصود ، احياى سنّت و اصلاح امور است .
۳. همچنين بايد ميان اهداف يك حقيقت ، و نتايج و آثار مترتّب بر آن ، فرق گذاشت. امام حسين عليه السلام ، براى رسيدن به اهدافى به شهادت رسيد و اگر پس از آن ، انسان ها با عزادارى و گريه بر او ، به كمالات معنوى برسند و از اجر اُخروى برخوردار گردند، نبايد عزادارى و گريه و نتايج مترتّب بر آن را از اهداف قيام امام حسين عليه السلام برشمرد. بنا بر اين ، آنان كه هدف قيام امام عليه السلام را شفاعت امّت و يا دستيابى به اجر اُخروى و آمرزش گناهان دانسته اند، گرفتار اين مغالطه شده اند.

سه. ديدگاه ها در باره اهداف قيام امام حسين عليه السلام

چنان كه در آغاز بحثْ اشاره شد ، اعتنا و اهتمام مستقيم به مسئله اهداف قيام امام حسين عليه السلام ، در دوران معاصر ، جدّى شده است . در ميان آثار عالمان شيعه متقدّم ، مطالبى از لا به لاى سخنان آنان استخراج مى شود ۱ كه نشان مى دهد به صورت مستقيم به اين مسئله نپرداخته اند ؛ ولى در دوران معاصر ، اين مسئله به صورت جدّى مورد گفتگو و بحث ، قرار گرفته و نوشته هاى فراوانى در اين زمينه ، به نگارش در آمده

1.براى ديدن نمونه هايى از اين مطالب، ر. ك: عاشوراشناسى (پژوهشى در باره هدف امام حسين عليه السلام ): ص ۳۰۷ ـ ۳۵۴، شهيد جاويد: ص ۴۴۹ ـ ۴۵۵.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4272
صفحه از 456
پرینت  ارسال به