151
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۳ / ۵

وصيّت معاويه به يزيد ، هنگام مرگ

۷۸۹.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) :معاويه به هنگام احتضار ، پسرش يزيد را فرا خواند و به او چنين وصيّت كرد : مراقب حسين بن على ، پسر دختر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله باش ، كه او محبوب ترينِ افراد نزد مردم است . پس پيوند خويشى ات را با او نگاه دار و با او مدارا كن تا كارت سامان بگيرد ، و اگر كارى [و شورشى] از او پديدار شد ، من اميد مى برم كه خداوند ، كار تو را با او به وسيله كسانى كفايت كند كه پدرش را كُشتند و برادرش را وا نهادند .

۷۹۰.تاريخ الطبرىـ در يادكرد وقايع سال شصتم ـ: در اين سال ، معاويه از گروهى كه با عبيد اللّه بن زياد نزد او آمده بودند ، براى يزيد بيعت گرفت و هنگامى كه بيمار شد ، به پسرش يزيد ، وصيّت كرد و در آن سفارش ، چگونگى برخورد با كسانى هم بود كه به هنگام گرفتن بيعت براى يزيد ، از بيعت خوددارى كرده بودند . هشام بن محمّد ، متن وصيّت را از ابو مِخنَف ، چنين گزارش كرده است :
عبد الملك بن نَوفَل بن مُساحِق بن عبد اللّه بن مَخرَمه برايم گفت : چون معاويه به بيمارىِ منجر به هلاكتش مبتلا شد ، پسرش يزيد را فرا خواند و گفت : پسر عزيزم! من كار تو را آسان كردم و رنج رفت و آمد را از دوشَت برداشتم و همه چيز را برايت آماده ساختم و دشمنانت را برايت رام نموده ، گردنكشان عرب را برايت سر به زير ساختم و همه را زير يگانه پرچم تو در آورده ام . تنها از چهار نفر از قريش ، براى اين حكومتى كه برايت فراهم كرده ام ، بيم دارم : حسين بن على ، عبد اللّه بن عمر ، عبد اللّه بن زبير و عبد الرحمان بن ابى بكر .
امّا عبد اللّه بن عمر ، مردى است كه عبادت ، او را از پاى در آورده است و اگر تنها بماند ، با تو بيعت مى كند .
امّا حسين بن على ، عراقيان او را رها نخواهند كرد تا او را به شورش در آورند ، و اگر شوريد و بر او چيره شدى ، از او درگذر كه خويشاوندِ نزديك است و حقّى بزرگ دارد .
امّا پسر ابو بكر ، مردى است كه دنباله رو خواستِ هوادارانش است و جز به زن و خوش گذرانى نمى انديشد .
و امّا آن كه چون شير در كمين تو نشسته است و چون روباه با تو حيله مى كند و چون فرصتى به دست آورد ، بر تو يورش مى آورد ، ابن زبير است كه اگر چنين كرد و بر او قدرت يافتى ، او را تكّه تكّه كن .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
150

۳ / ۵

وَصِيَّةُ مُعاوِيَةَ لِيَزيدَ لَمّا حَضَرَهُ المَوتُ

۷۸۹.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) :لَمّا حُضِرَ مُعاوِيَةُ ، دَعا يَزيدَ بنَ مُعاوِيَةَ فَأَوصاهُ بِما أوصاهُ بِهِ ، وقالَ :
اُنظُر حُسَينَ بنَ عَلِيِّ بنِ فاطِمَةَ بِنتِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ؛ فَإِنَّهُ أحَبُّ النّاسِ إلَى النّاسِ ، فَصِل رَحِمَهُ وَارفُق بِهِ يَصلُح لَكَ أمرُهُ ، فَإِن يَكُ مِنهُ شَيءٌ فَإِنّي أرجو أن يَكفِيَكَهُ اللّهُ بِمَن قَتَلَ أباهُ وخَذَلَ أخاهُ . ۱

۷۹۰.تاريخ الطبريـ في حَوادِثِ سَنَةِ سِتيّنَ ـ: وفيها كانَ أخَذَ مُعاوِيَةُ عَلَى الوَفدِ الَّذينَ وَفَدوا إلَيهِ مَعَ عُبَيدِ اللّهِ بنِ زِيادٍ البَيعَةَ ، لِابنِهِ يَزيدَ ، وعَهِدَ إلَى ابنِهِ يَزيدَ حينَ مَرِضَ فيها ما عَهِدَ إلَيهِ فِي النَّفَرِ الَّذينَ امتَنَعوا مِنَ البَيعَةِ لِيَزيدَ حينَ دَعاهُم إلَى البَيعَةِ ، وكانَ عَهدُهُ الَّذي عَهِدَ ما ذَكَرَ هِشامُ بنُ مُحَمَّدٍ عن أبي مِخنَفٍ ، قالَ :
حَدَّثَني عَبدُ المَلِكِ بنِ نَوفَلِ بنِ مُساحِقِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ مَخرَمَةَ : أنَّ مُعاوِيَةَ لَمّا مَرِضَ مَرضَتَهُ الَّتي هَلَكَ فيها ، دَعا يَزيدَ ابنَهُ فَقالَ : يا بُنَيَّ ، إنّي قَد كَفَيتُكَ الرِّحلَةَ وَالتَّرحالَ ، ووَطَّأتُ لَكَ الأَشياءَ ، وذَلَّلتُ لَكَ الأَعداءَ ، وأخضَعتُ لَكَ أعناقَ العَرَبِ ، وجَمَعتُ لَكَ مِن جَمعٍ واحِدٍ ، وإنّي لا أتَخَوَّفُ أن يُنازِعَكَ هذَا الأَمرَ الَّذِي استَتَبَّ لَكَ إلّا أربَعَةُ نَفَرٍ مِن قُرَيشٍ : الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ ، وعَبدُ اللّهِ بنُ عُمَرَ ، وعَبدُ اللّهِ بنُ الزُّبَيرِ ، وعَبدُ الرَّحمنِ بنُ أبي بَكرٍ .
فَأَمّا عَبدُ اللّهِ بنُ عُمَرَ فَرَجُلٌ قَد وَقَذَتهُ ۲ العِبادَةُ ، وإذا لَم يَبقَ أحَدٌ غَيرُهُ بايَعَكَ .
وأمَّا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ فَإِنَّ أهلَ العِراقِ لَن يَدَعوهُ حَتّى يُخرِجوهُ ، فَإِن خَرَجَ عَلَيكَ فَظَفِرتَ بِهِ فَاصفَح عَنهُ ، فَإِنَّ لَهُ رَحِما ماسَّةً وحَقّا عَظيما .
وأمَّا ابنُ أبي بَكرٍ فَرَجُلٌ إن رَأى أصحابَهُ صَنَعوا شَيئا صَنَعَ مِثلَهُم ، لَيسَ لَهُ هِمَّةٌ إلّا فِي النِّساءِ وَاللَّهوِ .
وأمَّا الَّذي يَجثُمُ لَكَ جُثومَ الأَسَدِ ويُراوِغُكَ مُراوَغَةَ الثَّعلَبِ ، فَإِذا أمكَنَتهُ فُرصَةٌ وَثَبَ فَذاكَ ابنُ الزُّبَيرِ ، فَإِن هُوَ فَعَلَها بِكَ فَقَدَرتَ عَلَيهِ فَقَطِّعهُ إربا إربا . ۳

1.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۴۴۱ ، تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۱۴ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۵ ص ۷ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۰۶ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۲۹۵ ، بغية الطلب في تاريخ حلب : ج ۶ ص ۲۶۰۷ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۶۲ .

2.يقال : وَقَذَهُ النعاس : إذا غلبَهُ . والوقيذ : الشديد المرض الذي قد أشرف على الموت (لسان العرب : ج ۳ ص ۵۱۹ «وقذ») .

3.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۲۲ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۲۳ نحوه ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۱۵ ، تاريخ ابن خلدون : ج ۳ ص ۲۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4248
صفحه از 456
پرینت  ارسال به