445
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۳۲۲.تاريخ دمشقـ به نقل از شَعبى ـ: چون حسين بن على عليه السلام راهى عراق شد، به ابن عمر گفته شد: راستى برادرت حسين، ره سپار عراق شده است . اين بود كه نزد حسين عليه السلام آمد و او را به خدا سوگند داد و گفت : به راستى كه مردم عراق ، مردم بدى هستند و پدرت را كشتند و برادرت را [نيزه] زدند و چنين و چنان كردند .
چون از او نوميد شد، دست به گردن او آويخت و ميان دو ديده اش را بوسيد و گفت: تو را كه كشته مى شوى، به خدا مى سپارم. از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود : «خدا، دنيارا براى شما نخواسته است» .

۱۳۲۳.تذكرة الخواصّ :واقدى مى گويد : چون خبر حركت حسين عليه السلام به عبد اللّه بن عمر رسيد ، در راه بر او وارد شد و او را نكوهيد، سرزنش كرد و از حركت ، نهى نمود و به او گفت: اى ابا عبد اللّه ! از جدّت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى گويد: «مرا به دنيا چه كار؟! و دنيا را به من چه كار؟!» و تو ، پاره تن اويى .
آن گاه، مانند آنچه را ابن عبّاس به او گفته بود، گفت . چون او را بر رفتن، جدّى يافت ، ميان ديدگانش را بوسيد و گريست و گفت : تو را ـ كه كشته مى شوى ـ ، به خدا مى سپارم .

۱۳۲۴.تاريخ دمشقـ به نقل از يحيى بن اسماعيل بن سالم اسدى ـ: شنيدم كه شَعبى در باره ابن عمر ، چنين روايت مى كرد كه : او در كنار چشمه آب خود بود كه خبر رسيد حسين بن على عليه السلام ره سپار عراق شده است. پس از سه شب راه پيمودن ، به او رسيد و به وى گفت: كجا مى روى؟
فرمود : «عراق» و طومارها و نامه هايى همراهش بود .
سپس فرمود : «اينها، نامه ها و پيمان هاى آنان است» .
پس گفت: نزدشان نرو.
او نپذيرفت.
ابن عمر گفت : من برايت حديثى را مى گويم. جبرئيل عليه السلام نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و او را ميان دنيا و آخرت، مخيّر ساخت و او آخرت را برگزيد و نه دنيا را. شما نيز پاره تن پيامبر صلى الله عليه و آله هستيد. به خدا سوگند ، هيچ يك از شما به دنيا دست نمى يابد و خدا، آن را جز براى آن كه خيرتان در آن بوده ، از شما دريغ نداشته است.
پس امام عليه السلام از بازگشت، سر باز زد . ابن عمر ، وى را در آغوش گرفت و گريست و گفت: تو را كه كشته مى شوى ،به خدا مى سپارم .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
444

۱۳۲۲.تاريخ دمشق عن الشعبي :لَمّا تَوَجَّهَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام [إلَى] ۱ العِراقِ ، قيل لِابنِ عُمَرَ : إنَّ أخاكَ الحُسَينَ عليه السلام قَد تَوَجَّهَ إلَى العِراقِ ، فَأَتاهُ فَناشَدَهُ اللّه َ ، فَقالَ : إنَّ أهلَ العِراقِ قَومٌ مَناكيرُ ، وقَد قَتَلوا أباكَ ، وضَرَبوا أخاكَ ، وفَعَلوا وفَعَلوا !
فَلَمّا أيِسَ مِنهُ ، عانَقَهُ وقَبَّلَ بَينَ عَينَيهِ ، وقالَ : أستَودِعُكَ اللّه َ مِن قَتيلٍ ! سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : إنَّ اللّه َ عز و جل أبى لَكُمُ الدُّنيا . ۲

۱۳۲۳.تذكرة الخواصّ :قالَ الواقِدِيُّ : ولَمّا بَلَغَ عَبدَ اللّه ِ بنَ عُمَرَ ما عَزَمَ عَلَيهِ الحُسَينُ عليه السلام ، دَخَلَ عَلَيهِ سفرى ، فَلامَهُ ووَبَّخَهُ ونَهاهُ عَنِ المَسيرِ .
وقالَ لَهُ : يا أبا عَبدِ اللّه ِ ! سَمِعتُ جَدَّكَ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «ما لي ولِلدُّنيا ، وما لِلدُّنيا وما لي» ، وأنتَ بَضعَةٌ مِنهُ . وذَكَرَ لَهُ نَحوَ ما ذَكَرَ ابنُ عَبّاسٍ ، فَلمّا رَآهُ مُصِرّا عَلَى المَسيرِ ، قَبَّلَ ما بَينَ عَينَيهِ وبَكى ، وقالَ : أستَودِعُكَ اللّه َ مِن قَتيلٍ . ۳

۱۳۲۴.تاريخ دمشق عن يحيى بن إسماعيل بن سالم الأسدي :سَمِعتُ الشَّعبِيَّ يُحَدِّثُ عَنِ ابنِ عُمَرَ : أنَّهُ كانَ بِماءٍ لَهُ ، فَبَلَغَهُ أنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام قَد تَوَجَّهَ إلَى العِراقِ ، فَلَحِقَهُ عَلى مَسيرَةِ ثَلاثِ لَيالٍ ، فَقالَ لَهُ : أينَ تُريدُ ؟ فَقالَ : العِراقَ ، وإذا مَعَهُ طَواميرُ [و] ۴ كُتُبٌ ، فَقالَ : هذِهِ كُتُبُهُم وبَيعَتُهُم ، فَقالَ : لا تَأتِهِم ۵ ، فَأَبى .
قالَ : إنّي مُحَدِّثُكَ حَديثا : إنَّ جِبريلَ أتَى النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله فَخَيَّرَهُ بَينَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، فَاختارَ الآخِرَةَ ولَم يُرِدِ الدُّنيا ، وإنَّكُم بَضعَةٌ مِن رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، وَاللّه ِ لا يَليها أحَدٌ مِنكُم ، وما صَرَفَهَا اللّه ُ عَنكُم إلّا لِلَّذي هُوَ خَيرٌ لَكُم . فَأبى أن يَرجِعَ .
قالَ : وَاعتَنَقَهُ ابنُ عُمَرَ وبَكى ، وقالَ : أستَودِعُكَ اللّه َ مِن قَتيلٍ ! ۶

1. ما بين المعقوفين سقط من المصدر ، وأضفناه ليستقيم السياق .

2. تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۰۱ ح ۳۵۴۱ .

3. تذكرة الخواصّ : ص ۲۴۰ .

4. لا توجد الواو في المصدر ، وأثبتناها من المصادر الاُخرى .

5. في المصدر : «لا تأتيهم» ، والصواب ما أثبتناه .

6. تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۰۲ ، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج ۱ ص ۲۲۱ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۷۵ وليس فيه من «قال : إنّي» إلى «يرد الدنيا» ، ذخائر العقبى : ص ۲۵۶ كلاهما نحوه ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۶۰ وفيه «كان بمكّة» بدل «كان بماء له» ؛ المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۲۶۱ ح ۷۲۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4475
صفحه از 454
پرینت  ارسال به