209
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۱۴۴.الفتوح :عبيد اللّه بن زياد ، از قصر بيرون آمد و وارد مسجد جامع شد . حمد و ثناى خدا را به جاى آورد و آن گاه نظر كرد و يارانش را در سمت راست و چپ منبر ديد كه در دستانشان شمشيرهاى برهنه و نيزه است. سپس گفت: اى كوفيان ! به اطاعت خداوند و پيامبرش محمّد و پيشوايانتان ، چنگ زنيد و اختلاف و تفرقه نكنيد كه نابود و پشيمان مى شويد و خوار و مقهور مى گرديد . هيچ يك از شما كارى نكند كه راه مؤاخذه شدن را بر خود، هموار سازد و به راستى، آن كه ترسانْد، معذور است.
هنوز عبيد اللّه بن زياد ، سخنرانى اش را تمام نكرده بود كه صداى فريادى شنيد . پرسيد : چيست؟
گفتند: اى امير! فرار كن، فرار كن . مسلم بن عقيل به همراه كسانى كه با او بيعت كرده اند، مى آيند.
عبيد اللّه بن زياد به سرعت از منبر ، پايين آمد و با شتاب ، وارد قصر شد و درها را بست

۴ / ۱۷

دعوت مسلم از نيروهايش و حركت به سوى قصر

۱۱۴۵.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبد اللّه بن خازم ۱ ـ: به خدا سوگند ، من فرستاده پسر عقيل به قصر (دار الحُكومه) بودم تا ببينم كار هانى به كجا انجاميد. وقتى هانى كتك خورد و زندانى شد ، بر اسبم سوار شدم و اوّلين كسى بودم كه خبر را به مسلم دادم. در اين هنگام ، زنان قبيله هانى ، جمع شده بودند و فرياد مى زدند : واىْ گرفتارى ! واىْ مصيبت ! من نزد مسلم رفتم و خبر را به وى دادم. مسلم به من دستور داد يارانش را فرا بخوانم . خانه هاى اطراف ، از آنان پُر شد ؛ چرا كه هجده هزار نفر با او بيعت كرده بودند و در خانه ها[ى اطراف] ، چهار هزار مرد، حضور يافتند.
مسلم به من دستور داد : فرياد كن : «يا منصورُ ! أَمِتْ». ۲ من هم فرياد زدم: «يا منصورُ! أَمِتْ» . مردمان هم فرياد مى كردند و جمعيت بسيارى ، گرد مسلم اجتماع كردند. مسلم، عبيد اللّه بن عمرو بن عُزَير كِندى: ۳ را فرمانده قبيله كِنده و ربيعه قرار داد و [به او] گفت: جلوى من به همراه سواره ها حركت كن .
سپس مسلم بن عوسجه اسدى را فرمانده مَحلّه [قبايل] مَذحِج و اسد قرار داد و [به او ]گفت: به همراه پياده ها حركت كن . نيز ابو ثُمامه صائدى را فرمانده محلّه [قبايل] تميم و همْدان قرار داد و عبّاس بن جُعده جدلى را فرمانده محلّه مَدَنيان قرار داد. آن گاه به سمت قصر حركت كرد . وقتى خبر به ابن زياد رسيد ، در قصر پناه گرفت و درها را بست.

1. عبد اللّه بن خازم (/ حازم) اَزْدىِ كبيرى ، از قبيله بنى كبير ، همان كسى است كه وقتى فرياد «خونخواهى براى حسين عليه السلام » را شنيد ، به همراه توّابين به رهبرى سليمان بن صُرَد ، در سال ۶۵ ق ، قيام كرد و همسرش سهله دختر سبرة بن عمرو نيز با او بود. شرح حالى بيشتر برايش نيافتيم.

2. اين جمله ، شعار مسلم و يارانش بود كه به همديگر مى گفتند و به معناى «اى يارى شده ! بميران» است . آنان با اين سخن ، تفأّل به پيروزى و يارى شدن مى زدند .

3. در باره نام او و نام جدّش ، اختلاف كرده اند . كنيه او ابو محمّد است و ظاهرا نام «عبد اللّه » درست است، نه «عبيد اللّه » و احتمال دارد كه همان عبيدة بن عمرو بَدّى كِندى باشد كه بلاذرى و طبرى در كتاب هايشان آورده اند. آن دو گفته اند : عبيده ، از شيعيان راستين و دوستدار امام على عليه السلام و شجاع ترين و شاعرترينِ مردمان بود. سيّد محسن امين هم در كتاب أعيان الشيعة، او را با عنوان «عبيدة بن عمرو بدائى (از طايفه بنى بداء)» آورده است. بَدائى يا منسوب به بنى بداء است كه طايفه اى از قبيله كِنده اند و يا لقبى است براى كسانى كه بَدا را براى خداوند عز و جل جايز مى شمرند. اين عبيد اللّه ، از توّابين است و در سال ۶۵ ق ، به شهادت رسيد.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
208

۱۱۴۴.الفتوح :خَرَجَ عُبَيدُ اللّه ِ بنُ زِيادٍ مِنَ القَصرِ حَتّى دَخَلَ المَسجِدَ الأَعظَمَ ، فَحَمِدَ اللّه َ وأثنى عَلَيهِ ، ثُمَّ التَفَتَ فَرَأى أصحابَهُ عَن يَمينِ المِنبَرِ وعَن شِمالِهِ ، وفي أيديهِمُ الأَعمِدَةُ وَالسُّيوفُ المُسَلَّلَةُ ، فَقالَ : أمّا بَعدُ يا أهلَ الكوفَةِ ، فَاعتَصِموا بِطاعَةِ اللّه ِ ورَسولِهِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ، وطاعَةِ أئِمَّتِكُم ، ولا تَختَلِفوا ولا تَفَرَّقوا ، فَتَهلِكوا وتَندَموا ، وتُذَلّوا وتُقهَروا ، فَلا يَجعَلَنَّ أحَدٌ عَلى نَفسِهِ سَبيلاً ، وقَد أعذَرَ مَن أنذَرَ .
قالَ : فَما أتَمَّ عُبَيدُ اللّه ِ بنُ زيادٍ ذلِكَ ـ الخُطبَةَ ـ حَتّى سَمِعَ الصَّيحَةَ ، فَقالَ : ما هذا ؟ فَقيلَ لَهُ : أيُّهَا الأَميرُ ! الحَذَرَ الحَذَرَ ، هذا مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ قَد أقبَلَ في جَميعِ مَن بايَعَهُ .
قالَ : فَنَزَلَ عُبَيدُ اللّه ِ بنُ زِيادٍ عَنِ المِنبَرِ مُسرِعا ، وبادَرَ فَدَخَلَ القَصرَ وأغلَقَ الأَبوابَ. ۱

۴ / ۱۷

دَعوَةُ مُسلِمٍ قُوّاتِهِ وَالحَرَكَةُ نَحوَ القَصرِ

۱۱۴۵.تاريخ الطبري عن عبد اللّه بن خازم ۲ :أنَا وَاللّه ِ رَسولُ ابنِ عَقيلٍ إلَى القَصرِ ، لِأَنظُرَ إلى ما صارَ أمرُ هانِئٍ ، قالَ : فَلَمّا ضُرِبَ وحُبِسَ ، رَكِبتُ فَرَسي وكُنتُ أوَّلَ أهلِ الدّارِ دَخَلَ عَلى مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِالخَبَرِ ، وإذا نِسوَةٌ لِمُرادٍ مُجتَمِعاتٌ يُنادينَ : يا عَثرَتاه! يا ثُكلاه ! فَدَخَلتُ عَلى مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِالخَبَرِ ، فَأَمَرَني أن اُنادِيَ في أصحابِهِ ، وقَد مَلأَ مِنهُمُ الدّورَ حَولَهُ ، وقَد بايَعَهُ ثَمانِيَةَ عَشَرَ ألفا ، وفِي الدّورِ أربَعةُ آلافِ رَجُلٍ .
فَقالَ لي : نادِ : «يا مَنصورُ أمِت» ، فَنادَيتُ : «يا مَنصورُ أمِت» ۳ ، وتَنادى أهلُ الكوفَةِ فَاجتَمَعوا إلَيهِ ، فَعَقَدَ مُسلِمٌ لِعُبَيدِ اللّه ِ بنِ عَمرِو بنِ عُزَيرٍ الكِنديِّ ۴ عَلى رَبعِ كِندَةَ ورَبيعَةَ ، وقالَ : سِر أمامي فِي الخَيلِ ، ثُمَّ عَقَدَ لِمُسلِمِ بنِ عَوسَجَةَ الأَسدِيِّ عَلى رُبعِ مَذحِجٍ وأسَدٍ ، وقالَ : اِنزِل فِي الرِّجالِ فَأَنتَ عَلَيهِم ، وعَقَدَ لِأَبي ثُمامَةَ الصّائِدِيِّ عَلى رُبعِ تَميمٍ وهَمدانَ ، وعَقَدَ لِعَبّاسِ بنِ جُعدَةَ الجَدَلِيِّ عَلى رُبعِ المَدينَةِ ، ثُمَّ أقبَلَ نَحوَ القَصرِ ، فَلَمّا بَلَغَ ابنَ زِيادٍ إقبالُهُ ، تَحَرَّزَ ۵ فِي القَصرِ وغَلَّقَ الأَبوابَ. ۶

1. الفتوح : ج ۵ ص ۴۹ ، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج ۱ ص ۲۰۶ .

2. هو عبد اللّه بن خازم (حازم) الأزدي الكبيري من بني كبير،خرج مع التوابين بقيادة سليمان بن صرد في سنة ۶۵ و معه امرأته سهلة بنت سبرة بن عمرو لما سمع الصوت « يا لثارات الحسين». لم نعثر على ترجمته (راجع: تاريخ الطبري: ج ۵ص۳۷۰و ۵۸۳ و مقاتل الطالبيين: ص ۱۰۳و۱۰۴و بحار الأنوار: ج ۴۵ ص ۳۵۸).

3. كانت هذه العبارة شعارا لمسلم وأصحابه، فكان البعض يقولها للبعض الآخر. ويريدون بها التفأّل بالنصرة والنصر (راجع: لسان العرب: ج ۳ ص ۹۲).

4. عبيد اللّه بن عمرو بن عزير الكندي: اختلفوا في اسمه و اسم جدّه . يكنّى أبا محمد ، ولعلّ الصحيح في اسمه عبداللّه مكبّرا . ومن المحتمل اتّحاده مع عبيدة بن عمرو البدي الكندي الّذي عنونه البلاذري و الطبري في كتابيهما و قالا: كان عبيدة من أشدّ الناس تشيّعا و حبّا لعليّ ، وأشجع الناس وأشعرهم. وذكره السيد محسن الأمين بعنوان عبيدة بن عمرو البدائي من بني بداء و هم من كندة ، أو نسبة إلى الذين أجازوا البداء على اللّه عزّوجل . وكان عبيداللّه هذا من التوّابين و استشهد في سنة ۶۵ ه (راجع : تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۶۹ و ۵۷۸ و ۶۰۳ و ۶۰۴ وأنساب الأشراف : ج ۶ ص ۳۸۰ و قاموس الرجال: ج ۶ ص ۵۱۵ وأصدق الأخبار : ص ۵۴) .

5. الحِرْزُ : الموضع الحصين (الصحاح : ج ۳ ص ۸۷۳ «حرز») .

6. تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۶۸ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۱۰۳ عن عبداللّه بن حازم البكري نحوه وفيه «لعبد الرحمن بن عزيز الكندي» وراجع : الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۴۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4435
صفحه از 454
پرینت  ارسال به