103
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۴ / ۶

انتصاب عبيد اللّه بن زياد به حكومت كوفه

۱۰۷۰.تاريخ الطبرىـ به نقل از عوانه ـ: يزيد، مسلم بن عمرو باهلى را كه نزد وى بود ، فرا خواند و او را به همراه حكم خويش به بصره فرستاد و براى عبيد اللّه نوشت: «امّا بعد ، به راستى كه طرفداران من از كوفيان برايم نوشته اند و خبر داده اند كه پسر عقيل در كوفه نيرو جمع مى كند تا اتّحاد مسلمانان را در هم شكند. هر گاه نامه ام را خواندى ، حركت كن تا بر كوفيان وارد شوى. آن گاه در جستجوى پسر عقيل باش ، مانند جستن دانه هاى تسبيح، تا بر او دست يابى و او را بكشى ، يا در بند كشى و يا تبعيد كنى. والسلام!».
مسلم بن عمرو حركت كرد تا بر عبيد اللّه در بصره وارد شد. عبيد اللّه دستور داد وسايل سفر به كوفه را براى فردا مهيّا سازند.

۱۰۷۱.الكامل فى التاريخ :يزيد ، رأى سِرجون را پذيرفت و حكومت كوفه و بصره را به عبيداللّه سپرد و حكمش را نوشت و آن را به همراه مسلم بن عمرو باهلى، پدر قُتَيبه ، فرستاد و به عبيد اللّه دستور داد در جستجوى مسلم بن عقيل باشد و [وقتى بر او دست يافت ،] او را بكشد يا تبعيد نمايد.
وقتى نامه به عبيد اللّه رسيد ، دستور داد وسايل سفر را مهيّا كنند تا فردا حركت كند.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
102

۴ / ۶

نَصبُ ابنِ زِيادٍ أميرا عَلَى الكوفَةِ

۱۰۷۰.تاريخ الطبري عن عَوانة :دَعا [يَزيدُ] مُسلِمَ بنَ عَمرٍو الباهِلِيَّ ـ وكانَ عِندَهُ ـ فَبَعَثَهُ إلى عُبَيدِ اللّه ِ بِعَهدِهِ إلَى البَصرَةِ ، وكَتَبَ إلَيهِ مَعَهُ :
أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ كَتَبَ إلَيَّ شيعَتي مِن أهلِ الكوفَةِ ، يُخبِرونَني أنَّ ابنَ عَقيلٍ بِالكوفَةِ يَجمَعُ الجُموعَ لِشَقِّ عَصَا المُسلِمينَ ، فَسِر حينَ تَقرَأُ كِتابي هذا ، حَتّى تَأتِيَ أهلَ الكوفَةِ ، فَتَطلُبَ ابنَ عَقيلٍ كَطَلَبِ الخَرَزَةِ حَتّى تَثقَفَهُ ۱ ، فَتوثِقَهُ أو تَقتُلَهُ أو تَنفِيَهُ ، وَالسَّلامُ .
فَأَقبَلَ مُسلِمُ بنُ عَمرٍو حَتّى قَدِمَ عَلى عُبَيدِ اللّه ِ بِالبَصرَةِ ، فَأَمَرَ عُبَيدَ اللّه ِ بِالجَهازِ وَالتَّهَيُّؤِ وَالمَسيرِ إلىَ الكوفَةِ مِنَ الغَدِ. ۲

۱۰۷۱.الكامل في التاريخ :أَخَذَ [يَزيدُ] بِرَأيِهِ [أي بِرَأيِ سَرجونَ] ، وجَمَعَ الكوفَةَ وَالبَصرَةَ لِعُبَيدِ اللّه ِ ، وكَتَبَ إلَيهِ بِعَهدِهِ ، وسَيَّرَهُ إلَيهِ مَعَ مُسلِمِ بنِ عَمرٍو الباهِلِيِّ والدِ قُتَيبَةَ ، فَأَمَرَهُ بِطَلَبِ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ ، وبِقَتلِهِ ، أو نَفيِهِ . فَلَمّا وَصَلَ كِتابُهُ إلى عُبَيدِ اللّه ِ ، أمَرَ بِالتَّجَهُّزِ لِيَبرُزَ مِنَ الغَدِ. ۳

1. ثَقِفتُه : إذا ظَفرت به (لسان العرب : ج ۹ ص ۱۹ «ثقف») .

2. تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۵۷ ؛ الإرشاد : ج ۲ ص ۴۲ ، روضة الواعظين : ص ۱۹۲ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۳۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۳۷ وراجع : مروج الذهب : ج ۳ ص ۶۶ والبداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۵۲ والمناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۹۱ .

3. الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۳۵ ، الأخبار الطوال : ص ۲۳۱ نحوه .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4371
صفحه از 454
پرینت  ارسال به