165
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد پنجم

۱۴۴۲.الأمالى ، صدوقـ به نقل از عبد اللّه بن منصور، از امام صادق ، از پدرش ، از جدّش امام زين العابدين عليهم السلام ـ: حسين عليه السلام و يارانش حركت كردند و چون به ثَعلَبيّه ۱ رسيدند ، مردى ـ كه به او بِشر بن غالب گفته مى شد ـ بر او وارد شد و گفت: اى فرزند پيامبر خدا ! از اين سخن خدا ، آگاهم كن كه : «آن روزى كه هر گروهى را با پيشوايشان ، فرا مى خوانيم» .
فرمود : «پيشوايى كه به هدايت، فرا مى خوانْد و [گروهى] به او پاسخ دادند ؛ و پيشوايى كه به گم راهى فرا مى خوانْد و [گروهى] در آن ، اجابتش كردند . گروه اوّل ، در بهشت و گروه دوم در آتش اند و اين ، همان سخن خداست كه : «گروهى در بهشت و گروهى در دوزخ اند» .

۷ / ۱۶

ديدار عون بن عبد اللّه بن جَعده در ذات عِرق

۱۴۴۳.أنساب الأشراف :عون بن عبد اللّه بن جَعدة بن هُبَيره در ذات عِرق، با نامه پدرش، به حسين عليه السلام پيوست. در آن نامه، پدرش درخواستِ بازگشت داشت و نگرانى خود را از حركت حسين عليه السلام يادآور شده بود ؛ ولى حسين عليه السلام به او پاسخ نداد.

ر . ك : ج ۴ ص ۴۲۹ (فصل ششم / عبد اللّه بن جعدة بن هبيرة) .

۷ / ۱۷

نامه امام عليه السلام به مردم كوفه از منزلگاه حاجِر در بطنُ الرُّمَّه ۲ و شهادت فرستاده امام عليه السلام

۱۴۴۴.الأخبار الطِّوال :چون حسين عليه السلام به منطقه بطنُ الرُّمّه رسيد ، براى كوفيان چنين نوشت: «به نام خداوند بخشنده مهربان . از حسين بن على ، به برادران مؤمنش در كوفه . درود بر شما ! به راستى كه نامه مسلم بن عقيل به من رسيد كه شما براى من ، انجمن كرده ايد و مشتاق آمدن من هستيد و عزم يارى دادن ما و گرفتن حقّ ما را داريد. خداوند ، براى ما و شما ، نيكى پيش آورد و در برابر اين كار ، بهترين پاداش را به شما بدهد. من ، اين نامه را از بطن الرُّمّه براى شما نوشتم و شتابان ، پيش شما مى آيم. و السّلام !» .
اين نامه را با قيس بن مُسهِر صَيداوى فرستاد و چون قيس به قادسيه ۳ رسيد، حُصَين بن نُمَير ، او را دستگير كرد و پيش عبيد اللّه بن زياد فرستاد . چون او را نزد ابن زياد بردند، بر عبيد اللّه ، تندى كرد و ابن زياد ، دستور داد او را از فراز بام قصر (دار الحكومه) ، به ميدان افكندند و كشته شد .

1.از منزل هاى ميان مكّه و كوفه، پس از منزل شُقوق و قبل از منزل خُزَيميّه (ر . ك : نقشه شماره ۳ در پايان همين جلد) .

2.سرزمينى معروف واقع در بالاى نجد (ر . ك : نقشه شماره ۳ در پايان همين جلد) .

3.در معجم البلدان ، قادسيه ، شهرى در پانزده فرسنگى كوفه معرّفى شده كه درست نيست و ظاهرا پانزده ميلى درست باشد (ر . ك : نقشه شماره ۳ در پايان همين جلد) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد پنجم
164

۱۴۴۲.الأمالي للصدوق عن عبداللّه بن منصور عن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين عن أبيه عن جدّه [زين العابدين] عليهم السلام :سارَ الحُسَينُ عليه السلام وأصحابُهُ ، فَلَمّا نَزَلُوا الثَّعلَبِيَّةَ ۱ وَرَدَ عَلَيهِ رَجُلٌ يُقالُ لَهُ : بِشرُ بنُ غالِبٍ ، فَقالَ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، أخبِرني عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «يَوْمَ نَدْعُواْ كُلَّ أُنَاس بِإِمَـمِهِمْ» ؟
قالَ : إمامٌ دَعا إلى هُدىً فَأَجابوهُ إلَيهِ ، وإمامٌ دَعا إلى ضَلالَةٍ فَأَجابوهُ إلَيها ، هؤُلاءِ فِي الجَنَّةِ ، وهؤُلاءِ فِي النّارِ ، وهُوَ قَولُهُ عز و جل : «فَرِيقٌ فِى الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِى السَّعِيرِ » ۲ . ۳

۷ / ۱۶

لِقاءُ عَونِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعدَةَ في ذاتِ عِرقٍ

۱۴۴۳.أنساب الأشراف :لَحِقَ الحُسَينَ عليه السلام عَونُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعدَةَ بنِ هُبَيرَةَ بِذاتِ عِرقٍ بِكِتابٍ مِن أبيهِ ، يَسأَلُهُ فيهِ الرُّجوعَ ، ويَذكُرُ ما يَخافُ عَلَيهِ مِن مَسيرِهِ ، فَلَم يُعجِبهُ ۴ . ۵

راجع : ج ۴ ص ۴۲۸ (الفصل السادس / عبد اللّه بن جعدة بن هبيرة) .

۷ / ۱۷

كِتابُ الإِمامِ عليه السلام إلى أهلِ الكوفَةِ بِالحاجِرِ مِن بَطنِ الرُّمَّةِ ۶ وَشهادَةُ رَسولِهِ

۱۴۴۴.الأخبار الطوال :مَضَى الحُسَينُ عليه السلام حَتّى إذا صارَ بِبَطنِ الرُّمَّةِ كَتَبَ إلى أهلِ الكوفَةِ :
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، مِنَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ إلى إخوانِهِ مِنَ المُؤمِنينَ بِالكوفَةِ ، سَلامٌ عَلَيكُم ، أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ كِتابَ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ وَرَدَ عَلَيَّ بِاجتِماعِكُم لي ، وتَشَوُّفِكُم إلى قُدومي ، وما أنتُم عَلَيهِ مُنطَوونَ مِن نَصرِنا ، وَالطَّلَبِ بِحَقِّنا ، فَأَحسَنَ اللّهُ لَنا ولَكُمُ الصَّنيعَ ، وأثابَكُم عَلى ذلِكَ بِأَفضَلِ الذُّخرِ ، وكِتابي إلَيكُم مِن بَطنِ الرُّمَّةِ ، وأنَا قادِمٌ عَلَيكُم ، وحَثيثُ السَّيرِ إلَيكُم ، وَالسَّلامُ .
ثُمَّ بَعَثَ بِالكِتابِ مَعَ قَيسِ بنِ مُسهِرٍ ، فَسارَ حَتّى وافَى القادِسِيَّةَ ۷ ، فَأَخَذَهُ حُصَينُ بنُ نُمَيرٍ ، وبَعَثَ بِهِ إلَى ابنِ زِيادٍ ، فَلَمّا اُدخِلَ عَلَيهِ أغلَظَ لِعُبَيدِ اللّهِ ، فَأَمَرَ بِهِ أن يُطرَحَ مِن أعلى سورِ القَصرِ إلَى الرُّحبَةِ ، فَطُرِحَ فَماتَ . ۸

1.الثَعلبِيّة : من منازل طريق مكّة من الكوفة بعد الشقوق وقبل الخُزيميّة (معجم البلدان : ج ۲ ص ۷۸) وراجع : الخريطة رقم ۳ في آخر هذا المجلّد .

2.الشورى : ۷ .

3.الأمالي للصدوق : ص ۲۱۷ ح ۲۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۱۳ .

4.هكذا في المصدر ، ولعلّ الصواب : «فلم يجبه» .

5.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۷۷ .

6.بَطْنُ الرُّمّة : وادٍ معروف بعالية نجد (معجم البلدان : ج ۱ ص ۴۴۹) وراجع : الخريطة رقم ۳ في آخر هذا المجلّد .

7.ذكر في معجم البلدان (ج ۴ ص ۲۹۱): إنّ القادسية مدينة بينها وبين الكوفة ۱۵ فرسخا ، والظاهر إنّ الصحيح هو ۱۵ ميلاً (راجع : الخريطة رقم ۳ في آخر هذا المجلّد) .

8.الأخبار الطوال : ص ۲۴۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد پنجم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3782
صفحه از 450
پرینت  ارسال به