425
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد ششم

رسيدند . در بيشتر كتاب ها ، نام آنها نيامده است . البته احتمال دارد كه اين شخص ، همان عمر بن خالد صَيداوى باشد كه شرح حال او گذشت . ۱
در الفتوح آمده است :
آن گاه ... عمرو بن خالد اَزْدى به ميدان مبارزه آمد ، در حالى كه چنين مى گفت : ۲
امروز ـ اى نَفْس ـ ، روز رفتن به سوى [ خداى ] مهربان استبا نسيم روح و ريحان .
امروز ، به پاس احسان ، پاداش مى گيرىاز تو ، زمانى گذشته است .
آنچه در پيشگاه خداوند ، در لوح نوشته شده[ ، اين است : ]بى تابى مكن كه هر زنده اى ، فانى است .
شكيبايى ، براى در امان بودنت ، بهترين بهره است .اى گروه اَزْدىِ بنى قَحْطان !
در نبرد ، همانند شيران ، همسو و يكدست باشيد .
آن گاه ، به سوى دشمن تاخت و جنگيد تا كشته شد . رحمت خدا بر او باد !
سپس ، پسرش خالد به ميدان آمد ، در حالى كه چنين مى گفت : ۳ اى بنى قَحْطان ! در برابر مرگ ، شكيبايى پيشه كنيدتا مورد رضاى [ خداى ] مهربان باشيد ؛
همو كه صاحب عظمت و عزّت و برهان استو صاحبِ والايى و نعمت و احسان .
تا در بهشت ، مستقر شويمدر كاخ هاى خوشْ بنا .
آن گاه ، به سوى دشمن تاخت و پيوسته جنگيد تا كشته شد . رحمت خدا بر او باد ! ۴
خوارزمى در مقتل الحسين عليه السلام ، آورده است :
سپس عمرو بن خالد اَزْدى به ميدان مبارزه آمد ، در حالى كه مى گفت : ۵
امروز ـ اى نَفْس ـ ، روز رفتن به سوى [ خداى ] مهربان استبا نسيم روح و ريحان .
امروز ، به پاس احسان ، پاداش مى گيرىو از تو ، زمانى سپرى شده است .
آنچه در لوح در پيشگاه داور ، نگاشته شدهامروز ، با آمرزش خدا ، پاك مى شود .
بى تابى مكن كه هر زنده اى ، فانى استو شكيبايى ، براى در امان بودنت ، بهترين بهره است .

1.ر . ك : ص ۳۵۱ .(عمر بن خالد صيداوي و همراهانش)

2.اليَومَ يا نَفسُ إلَى الرَّحمانِتَمضينَ بِالرَّوحِ وبِالرَّيحانِ اليَومَ تُجزَينَ عَلَى الإحسان قَد كانَ مِنكَ غابِرَ الزَّمان ما خُطَّ فِى اللَّوحِ لَدَى الدَّيّانِلا تَجزَعى فَكُلُّ حَيٍّ فانِ وَالصَّبرُ أحظى لَكِ بِالأَمانِيا مَعشَرَ الأَزدِ بَنى قحطانِ كونوا لَدَى الحَربِ كَاُسدِ حِفانِ.

3.صَبرا عَلَى المَوتِ بَنى قَحطانكَيما تَكونوا فى رِضَا الرَّحمانِ ذِي المَجدِ وَالعِزَّةِ وَالبُرهانِوذِي العُلى وَ الطَّولِ وَ الإحسانِ بِأنَّنا قَد صِرنَ فِى الجِنانِو فى قُصورٍ حَسَنِ البُبيانِ.

4.الفتوح : ج ۵ ص ۱۰۵ .

5.اليَومَ يا نَفسُ إلَى الرَّحمانِتَمضينَ بِالرَّوحِ و بِالرَّيحانِ اليَومَ تُجزَينَ عَلَى الإحسانِقَد كانَ مِنكِ غابِرَ الزَّمانِ ما خُطُّ فِى اللَّوحِ لَدَى الدَّيّانِفَاليَومَ زالَ ذاكَ بِالغُفرانِ لا تَجزَعى فَكُلُّ حَيٍّ فانِوَ الصَّبرُ أحظى لَكِ بِالأمانِ .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد ششم
424

السَّلامُ عَلى عَمّارِ بنِ حَسّانَ بنِ شُرَيحٍ الطّائِىِّ ! سلام بر عمّار بن حَسّان بن شُرَيح طايى !

۳۹ . عِمران بن كعب انصارى

احتمالاً وى ، همان عمران بن كعب ۱ است . گفته شده كه در حمله اوّل دشمن به شهادت رسيد . ۲ نام او در زيارت هاى «ناحيه» ۳ و «رجبيّه» ۴ آمده است . نيز احتمال دارد كه وى ، همان عمرو بن قَرَظَه باشد ، چنان كه مؤلف أنصار الحسين ، آنها را يكى دانسته است ۵ و در كتاب إبصار العين ، ذكرى از او نيامده است .

۴۰ . عمر بن اُحدوث حَضرَمى

تنها در «زيارت ناحيه» ، ۶ از او ياد شده است .

۴۱ و ۴۲ . عمرو بن خالد اَزْدى و پسرش خالد بن عمرو

بر اساس برخى نقل ها ، اين پدر و پسر ، در روز عاشورا ، رَجَز خواندند و پس از جنگيدن ، به شهادت

1.رجال الطوسى: ص ۱۰۳ ، الأمالى ، شجرى: ج ۱ ص ۱۷۲، الحدائق الورديّة: ج ۱ ص ۱۲۲ .

2.نام وى «عمران بن كعب بن حارث اشجعى» آمده است . در اين باره ، ر . ك : ص ۱۳۵ (فصل دوم / سخنى درباره شهداى حمله نخست) .

3.در زيارت ناحيه نام وى مختلف آمده است «عمر بن أبي كعب الأنصارى» و «عمران بن كعب الأنصارى» . در اين باره ، ر . ك : ج ۱۲ ص ۲۶۱ (بخش سيزدهم / فصل سيزدهم / زيارت دوم به روايت الإقبال) .

4.در نقل هاى زيارت رجبيّه نام وى «عمر بن ابى كعب» و «عمران بن كعب الأنصارى» آمده است. در اين باره ر . ك : ج۱۲ ص۱۲۱ (بخش سيزدهم/فصل دوازدهم/زيارت امام عليه السلام دراوّل رجب).

5.انصار الحسين عليه السلام : ص ۱۰۳ .

6.نام وى در روايت الإقبال: «عمر بن جندب حضرمى» و در نسخه اى «عمر بن احدث» آمده است. در روايت مصباح الزائر «عمرو» به جاى «عمر» آمده است . در اين باره ، ر . ك : ج ۱۲ ص ۲۶۷ (بخش سيزدهم / فصل سيزدهم / زيارت دوم به روايت الإقبال) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3462
صفحه از 444
پرینت  ارسال به