چنين اجازه اى از ابن زياد ، بعيد به نظر مى رسد .
همچنين كفن شدن بدن امام عليه السلام توسط غلام زُهَير ـ كه در گزارش ديگر الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) ۱ آمده ـ ، خالى از استبعاد نيست .
دفن شهدا
دفن سيّد الشهدا و يارانش به دو صورت ، گزارش شده است :
اوّل ، اين كه ايشان به صورت خارق العاده توسط امام زين العابدين عليه السلام و با حضور پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، امام على عليه السلام ، امام حسن عليه السلام و فرشتگان الهى ۲ دفن شده است .
اين گزارش با رواياتى هماهنگ است كه دلالت دارند امور مربوط به تجهيز و دفن امامان اهل بيت عليهم السلام ، فقط توسّط امام بعدى انجام مى شود . ۳
دوم ، اين كه اهل غاضريه از طايفه بنى اسد ، اجساد مطهّر شهدا را دفن كرده اند . ۴
جمع ميان اين دو گزارش نيز بدين سان امكان پذير است كه با عنايت به خارق العاده بودن حضور امام زين العابدين عليه السلام ، بنى اسد ، متوجّه حضور ايشان نشده اند ، چنان كه حضور پيامبر صلى الله عليه و آله و فرشتگان نيز براى آنان مشخّص نبوده است ، و يا اين كه آنان ، امام زين العابدين عليه السلام را ديده اند ؛ ولى نشناخته اند .
روز دفن شهدا
منابع كهن ، دفن شهدا را يك روز پس از شهادت آنان ذكر كرده اند ؛ ۵ ليكن اگر
1.ر.ك : ص ۴۳۱ ح ۲۱۵۱ .
2.ر . ك : ص ۴۲۵ (به خاك سپارندگان امام عليه السلام و يارانش) .
3.مانند رواياتى كه مى گويند : «لا يَلِى الوَصِىَّ إلَا الوَصِىُّ؛ كفن و دفن نمى كند وصى را مگر وصى» (الكافى : ج ۸ ص ۲۰۶ ح ۲۵۰، الغيبة ، طوسى : ص ۵۷ ح ۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۹۴ ح ۱۰۳ ) يا «إنَّ الإمامَ لا يَلِى أمرَهُ إلَا إمامٌ مِثلُهُ؛ كارهاى [دفن] امام را تنها امامى همانند او به عهده مى گيرد» (ر.ك : ص ۴۲۵ ح ۲۱۴۲) .
4.ر . ك : ص ۴۲۵ به بعد (به خاك سپارندگان امام عليه السلام و يارانش) .
5.ر . ك : ص ۴۲۵ به بعد (به خاك سپارندگان امام عليه السلام و يارانش) .