413
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم

۲۱۳۰.تهذيب الكمالـ به نقل از ابو حميد طَحّان ـ: ميان قبيله خُزاعه بوديم كه چيزى از اموال باقى مانده حسين عليه السلام آوردند و به آنان گفتند : آن را نحر كنيم (بكُشيم) يا بفروشيم و [پولش را ]قسمت كنيم ؟
گفتند : آن را نحر كنيد .
آن را در ديگى نهادند و چون نهاده شد ، آتش گرفت .

۲۱۳۱.بُغْية الطلب فى تاريخ حلبـ به نقل از يزيد بن هارون ـ: مادرم از مادر بزرگش براى من نقل كرد و گفت : كشته شدن حسين بن على عليه السلام را درك كردم . هنگامى كه كشته شد ، گروهى به سوى شترى كه با او بود ، رفتند و آن را به تاراج بردند و چون شب شد ، ديدم كه در آن ، آتش ، زبانه مى كشد و هر چه از لشكر حسين عليه السلام گرفته شده بود ، آتش گرفت و سوخت .

۲۱۳۲.تهذيب الكمالـ به نقل از جميل بن مرّه ـ: روز شهادت حسين عليه السلام ، به شترى در لشكر او دست يافتند و آن را نحر كردند و پختند ؛ ولى به تلخىِ گياه حَنظل بود و نتوانستند چيزى از آن بخورند .

۲۱۳۳.مثير الأحزان :شترى كه با امام حسين عليه السلام بود ، نحر شد ؛ امّا گوشتش خورده نشد ؛ زيرا از گياه تلخِ صَبر نيز تلخ تر بود . از عبد الكريم بن يعفور جُعفى نقل شده است كه چون آن گوشت را در ديگ نهادند ، آتش گرفت .
همچنين ، همراه امام حسين عليه السلام گياه آرايشىِ وَرس و مقدارى عطر بود . آن را قسمت كردند ؛ امّا هنگامى كه به خانه هايشان رفتند ، تبديل به خاكستر شد .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
412

۲۱۳۰.تهذيب الكمال عن أبي حميد الطحّان :كُنتُ في خُزاعَةَ ، فَجاؤوا بِشَيءٍ مِن تَرَكَةِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقيلَ لَهُم : نَنحَرُ أو نَبيعُ فَنَقسِمُ ؟ قالوا : اِنحَروا .
قالَ : فَجُعِلَ عَلى جَفنَةٍ ۱ ، فَلَمّا وُضِعَت فارَت نارا . ۲

۲۱۳۱.بغية الطلب في تاريخ حلب عن يزيد بن هارون :أخبَرَتني اُمّي عَن جَدَّتِها ، قالَت : أدرَكتُ قَتلَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَلَمّا قُتِلَ خَرَجَ ناسٌ إلى إبِلٍ كانَت مَعَهُ ، فَانتَهَبوها ، فَلَمّا كانَ اللَّيلُ رَأَيتُ فيهَا النّيرانَ تَلتَهِبُ ، فَاحتَرَقَ كُلُّ ما اُخِذَ مِن عَسكَرِهِ . ۳

۲۱۳۲.تهذيب الكمال عن جميل بن مرّة :أصابوا إبِلاً في عَسكَرِ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ قُتِلَ ، فَنَحَروها وطَبَخوها ، قالَ : فَصارَت مِثلَ العَلقَمِ ، فَمَا استَطاعوا أن يُسيغوا مِنها شَيئا . ۴

۲۱۳۳.مثير الأحزان :نُحِرَتِ الإِبِلُ الَّتي كانَت مَعَ الحُسَينِ عليه السلام ، فَلَم يُؤكَل لَحمُها ؛ لِأَنَّهُ كانَ أمَرَّ مِنَ الصَّبِرِ ۵ . وعَن عَبدِ الكَريمِ ابنِ يَعفورٍ الجُعفِيِّ : أنَّهُ لَمّا جُعِلَ اللَّحمُ فِي القِدرِ صارَ نارا .
وكانَ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام وَرسٌ وطيبٌ ، فَاقتَسَموهُ ، فَلَمّا صاروا إلى بُيوتِهِم صارَ رَمادا . ۶

1.الجَفنَة : معروفة ، أعظَمُ ما يكون من القِصاع (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۸۹ «جفن») .

2.تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۱ الرقم ۲۸۶۳ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۳۱ وراجع : شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۶۵ الرقم ۱۰۹۶ .

3.بغية الطلب في تاريخ حلب : ج ۶ ص ۲۶۲۰ و ص ۲۶۴۰ .

4.تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۶ ص ۴۷۲ عن حميد بن مرّة ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۳۱ ، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج ۲ ص ۹۰ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۵ ص ۱۶ ، الصواعق المحرقة : ص ۱۹۴ نحوه وليس فيهما ذيله من «فما استطاعوا» ؛ إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۳۰ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۵۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۳۱۰ الرقم ۱۱ وراجع : الثاقب في المناقب : ص ۳۳۷ الرقم ۲۸۳ .

5.الصَّبِرُ : عصارة شجر مرّ ، واحدته صبيرة (لسان العرب : ج ۴ ص ۴۴۲ «صبر») .

6.مثير الأحزان : ص ۸۲ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۱ وفيه «لمّا نحر الجمل الذي حمل عليه رأس الحسين كان لحمه أمرّ من صبر» فقط ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۳۰۵ الرقم ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4016
صفحه از 445
پرینت  ارسال به