381
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم

۲۱۰۵.المعجم الكبيرـ به نقل از ابن شهاب [زُهرى] ـ: روز كشته شدن حسين بن على عليه السلام ، هيچ سنگى را در شام بر نداشتند ، مگر آن كه در زيرش ، خون بود . ۱

۲ / ۱۰

نوحه گرىِ جِنّيان

۲۱۰۶.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از عمّار ـ: امّ سلمه گفت : صداى جنّيان را شنيدم كه بر حسين عليه السلام مى گريند .
و نيز گفت : نوحه خوانى جنّيان بر حسين عليه السلام را [هم] شنيدم . ۲

۲۱۰۷.المعجم الكبير :امّ سلمه [در شبانگاه شهادت حسين عليه السلام ] گفت : از هنگام وفات پيامبر صلى الله عليه و آله ، جز امشب ، صداى نوحه جنّيان را نشنيده بودم و جز اين نمى بينم كه فرزندم ، كشته شده است .
منظور اُمّ سلمه ، حسين عليه السلام بود . او سپس به كنيزش گفت : بيرون برو و پُرس و جو كن [كه چه خبر است] .
او [رفت و چون باز گشت ،] خبر داد كه حسين عليه السلام كشته شده است . در آن هنگام ، زنى جنّى ، چنين نوحه مى خوانْد كه :

اى ديده ! با سعى تمام ، پُر از اشك شو!پس از من ، چه كسى بر شهيدان مى گريد ؟
بر همان گروهى كه مرگ ، آنها را مى بُردبه سوى فرومايه اى متكبّر در سلطنت ؟ ۳

1.در برخى نقل ها، «خون تازه» آمده است.

2.در برخى نقل ها، فقط ذيل حديث آمده است .

3.اين مصرع در منابع تاريخى ، به گونه هاى متفاوتى نقل شده است . ما در ترجمه ، حاصل مجموع نقل ها را آورديم .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
380

۲۱۰۵.المعجم الكبير عن ابن شهاب :ما رُفِعَ بِالشّامِ حَجَرٌ يَومَ قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام إلّا عَن دَمٍ . ۱

۲ / ۱۰

نِياحَةُ الجِنِّ

۲۱۰۶.فضائل الصحابة لابن حنبل عن عمّار عن اُمّ سلمة :سَمِعتُ الجِنَّ يَبكينَ عَلى حُسَينٍ عليه السلام .
قالَ : وقالَت اُمُّ سَلَمَةَ : سَمِعتُ الجِنَّ تَنوحُ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام . ۲

۲۱۰۷.المعجم الكبير عن اُمّ سلمة :ما سَمِعتُ نَوحَ الجِنِّ مُنذُ قُبِضَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله إلَا اللَّيلَةَ ، وما أرَى ابني إلّا قَد قُتِلَ ـ تَعِني الحُسَينَ عليه السلام ـ ، فَقالَت لِجارِيَتِها : اُخرُجي فَسَلي فَأَخبَرَت أَنَّهُ قَد قُتِلَ وإذَا جِنِّيَّةٌ تَنوحُ :

ألا يا عَينُ فَاحتَفِلي بِجَهدِومَن يَبكي عَلَى الشُّهَداءِ بَعدي ؟
عَلى رَهطٍ تَقودُهُم المَناياإلى مُتَحَيِّرٍ ۳ في مُلكِ عَبدِ ۴ . ۵

1.المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۱۳ الرقم ۲۸۳۵ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۲۵ ، ذخائر العقبى : ص ۲۴۹ ، المحن : ص ۱۵۳ ، الصواعق المحرقة : ص ۱۹۴ ؛ مثير الأحزان : ص ۸۲ نقلاً عن البلاذري في مختاره وكلاهما نحوه ، المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۲۶۶ الرقم ۷۳۱ وفي الثلاثة الأخيرة بزيادة «عبيط» في آخرها .

2.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۷۷۶ الرقم ۱۳۷۳ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۵ ص ۱۷ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۱۶ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۳۹ ، الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۵۰۴ الرقم ۴۶۸ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۱ الرقم ۲۸۶۲ ، تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۴۱ ، الإصابة : ج ۲ ص ۷۲ ، المحن : ص ۱۵۱ ، ذخائر العقبى : ص ۲۵۵ وليس في الستّة الأخيرة صدره .

3.كذا في المصدر ، والصواب : «مُتَجَبِّرٍ» كما في بعض نسخ المصدر الخطيّة وكثير من المصادر .

4.في كامل الزيارات : «من نَسلِ عَبدِ» .

5.المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۲ الرقم ۲۸۶۹ ،تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۴۱ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۴۱ ، تذكرة الخواصّ : ص ۲۶۹ نحوه ، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج ۲ ص ۹۵ ، كفاية الطالب : ص ۴۴۲ ؛ الأمالي للصدوق : ص ۲۰۲ الرقم ۲۱۸ ، كامل الزيارات : ص ۱۸۹ الرقم ۲۶۸ ، روضة الواعظين : ص ۱۸۸ ، مثير الأحزان : ص ۱۰۸ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۲وفي الخمسة الأخيرة نحوه ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۶۷ الرقم ۱۱۰۷ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۲۳۸ الرقم ۸ ؛ وراجع : الفتوح : ج ۵ ص ۷۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3776
صفحه از 445
پرینت  ارسال به