207
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم

۱۹۰۸.المناقب ، ابن شهرآشوب :حسين عليه السلام در روز عاشورا ، اين بيت ها را مى خواند :

«اين قوم ، كافر شدند و پيش از اين نيزاز پاداش پروردگار اِنس و جن ، روى گرداندند .
پيش از اين ، على عليه السلام را و نيز فرزندشحسن عليه السلام را ـ كه از هر دو سو (پدر و مادر) بزرگوار بود ـ ، به كينه كشتند .
و اينك ، با كينه و خشم مى گويند : جمع شويدتا همگى ، بر حسين بتازيم !
واى بر اين قوم ، از دست اين مردم پَستكه براى كشتن اهل دو حرم (مكّه و مدينه) ، لشكر آراسته اند !
آنها براى نابودى من ، به يكديگر سفارش مى كنندو براى رضاى دو ملحد (ابن زياد و يزيد) ، به راه افتاده اند .
در ريختن خون من ، از خدا نمى ترسندبراى [رضايت] عبيد اللّه ، از نسل دو كافر (معاويه و زياد) .
ابن سعد ، با لشكر قهرش ، مراهمچون ريزش دانه هاى فراوان باران ، تيرباران كرد .
نه اين كه خلافى كرده باشم ؛بلكه تنها به خاطر افتخارم به دو ستاره فروزان :
على بن ابى طالب ، بهترين فرد پس از پيامبر صلى الله عليه و آلهپيامبرى كه از طرف پدر و مادر ، قُرَشى است .
برگزيده خداوند از ميان مردم ، پدرم استو پس از آن ، [ به سبب ] مادرم [ فاطمه عليهاالسلام ] ؛ و من ، فرزند دو برگزيده خدايم .
من نقره اى برگرفته از طلا هستمنقره اى كه فرزندِ دو طلاست :
مادرم ، فاطمه زهرا عليهاالسلام ، و پدرم ،وارثِ پيامبران و سَرور جنّ و اِنس است
همو كه در جنگ هاى بدر و اُحُد و حُنَينپهلوانان به ميدان آمده را در هم كوبيد .
او (پدرم) در جنگ اُحُد ، داستانى داردبا پراكندن سپاه دشمن ، اندوه دل [مسلمانان] را شفا بخشيد .
سپس در جنگ احزاب و فتح مكّه ، با حضور پدرمسپاه بزرگِ مشركان و يهوديان ، براى هميشه از ميان رفتند .
همان صاحبِ خيبر كه با خيبريان به جنگ برخاستبا شمشيرى دودَم و بُرَنده .
همو كه سپاهى را به هلاكت افكندكه در روز حُنين ، براى گرفتن انتقام آمده بودند .
ببين اين امّت زشتكار ، با عترت آن دو [بزرگ] چه كردندو به خيال خود ، به خاطر خدا كردند !
عترت پيامبرِ برگزيده نيكوكارِ پرهيزگارو عترت على ، دلاورِ روزهاى جنگ .
چه كسى عمويى مانند عمويم جعفر داردكه خداوند ، دو بال [در بهشت] به او بخشيده است ؟
چه كسى ميان مردم ، جَدّى همانند جدّ من داردو پدرى مانند پدرم ؟ من ، فرزند دو نامدارم .
پدرم ، خورشيد و مادرم ، ماه استو من ، ستاره و فرزندِ آن خورشيد و ماهم .
جدّم ، فرستاده خدا و چراغ هدايت استو پدرم ، آن كه در دو جا برايش بيعت گرفته اند .
او پهلوان ، دلاور ، شيرِ شَرزه بيشهقوى پنجه ، بزرگوار و بخشنده است .
آرى! اين على ، دستگيره دينو صاحب حوض [كوثر] و نماز گزارنده به سوى دو قبله است
كه هفت سال كامل ، با پيامبر صلى الله عليه و آله نماز خوانده استدر حالى كه روى زمين ، هيچ نمازگزارى جز آن دو نبود .
بت ها را رها كرد و از هنگام ولادتچشم بر هم زدنى ، بت ها را همراه قريش ، سجده نكرد .
از نوجوانى ، فقط خدا را پرستيددر حالى كه قريش ، دو بت را پرستش مى كردند .
آنها لات و عُزّا را پرستش مى كردنددر حالى كه على عليه السلام ، به سوى دو قبله (بيت المقدّس و كعبه) نماز مى گزارد» .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
206

۱۹۰۸.المناقب لابن شهرآشوب :أنشَأَ [الحُسَينُ عليه السلام ] يَومَ الطَّفِّ :

كَفَرَ القَومُ وقِدما رَغِبواعَن ثَوابِ اللّهِ رَبِّ الثَّقَلَينِ
قَتَلوا قِدما عَلِيّا وَابنَهُ الحَسَنَ الخَيرَ الكَريمَ الطَّرَفَينِ
حَنَقا ۱ مِنهُم وقالوا أجمِعوانَفتِكُ الآنَ جَميعا بِالحُسَينِ
يا لَقَومٍ مِن اُناسٍ رُذَّلٍجَمَعُوا الجَمعَ لِأَهلِ الحَرَمَينِ
ثُمَّ ساروا وتَواصَوا كُلُّهُمبِاجتِياحي ۲ لِرِضاءِ المُلحِدَينِ
لَم يَخافُوا اللّهَ في سَفكِ دَميلِعُبَيدِ اللّهِ نَسلِ الكافِرَينِ
وَابنُ سَعدٍ قَد رَماني عَنوَةًبِجُنودٍ كَوُكوفِ ۳ الهاطِلَينِ
لا لِشَيءٍ كانَ مِنّي قَبلَ ذاغَيرَ فَخري بِضِياءِ الفَرقَدَينِ
بِعَلِيِّ الخَيرِ مِن بَعدِ النَّبِيّوَالنّبِيِّ القُرَشِيِّ الوالِدَينِ
خَيرَةُ اللّهِ مِنَ الخَلقِ أبيثُمَّ اُمّي فَأَنَا ابنُ الخَيرَتَينِ
فِضَّةٌ قَد خَلَصَت مِن ذَهَبٍفَأَنَا الفِضَّةُ وَابنُ الذَّهَبَينِ
فاطِمُ الزَّهراءُ اُمّي وأبيوارِثُ الرُّسلِ ومَولَى الثَّقَلَينِ
طَحَنَ الأَبطالَ لَمّا بَرَزوايَومَ بَدرٍ وبِاُحدٍ وحُنَينِ
ولَهُ في يَومِ اُحدٍ وَقعَةٌشَفَتِ الغِلَّ بِفَضِّ العَسكَرَينِ
ثُمَّ بِالأَحزابِ وَالفَتحِ مَعاكانَ فيها حَتفُ أهلِ الفَيلَقَينِ
وأخو خَيبَرَ إذ بارَزَهُمبِحُسامٍ صارِمٍ ذي شُفرَتَينِ ...
وَالَّذي أردى جُيوشا أقبَلوايَطلُبونَ الوِترَ ۴۵ في يَومِ حُنَينِ
في سَبيلِ اللّهِ ماذا صَنَعَتاُمَّةُ السَّوءِ مَعا بِالعِترَتَينِ
عِترَةُ البَرِّ التَّقِيِّ المُصطَفىوعَلِيِّ القَرمِ ۶ يَومَ الجَحفَلَينِ ۷
مَن لَهُ عَمٌّ كَعَمّي جَعفَرٍوَهَبَ اللّهُ لَهُ أجنِحَتَينِ
مَن لَهُ جَدٌّ كَجَدّي فِي الوَرىوكَشَيخي فَأَنَا ابنُ العَلَمَينِ
والِدي شَمسٌ واُمّي قَمَرٌفَأَنَا الكَوكَبُ وابنُ القَمَرَينِ
جَدِّيَ المُرسَلُ مِصباحُ الهُدىوأبِي الموفي لَهُ بِالبَيعَتَينِ
بَطَلٌ قَرمٌ هِزَبرٌ ۸ ضَيغَمٌ ۹ماجِدٌ سَمحٌ قَوِيُّ السّاعِدَينِ
عُروَةُ الدّينِ عَلِيٌّ ذاكُمُصاحِبُ الحَوضِ مُصَلِّي القِبلَتَينِ
مَعَ رَسولِ اللّهِ سَبعا كامِلاًما عَلَى الأَرضِ مُصَلٍّ غَيرُ ذَينِ
تَرَكَ الأَوثانَ لَم يَسجُد لَهامَعْ قُرَيشٍ مُذ نَشا طَرفَةَ عَينٍ
عَبَدَ اللّهَ غُلاما يافِعاوقُرَيشٌ يَعبُدونَ الوَثَنَينِ
يَعبُدونَ اللّاتَ وَالعُزّى مَعاوعَلِيٌّ كانَ صَلَّى القِبلَتَينِ ۱۰۱۱

1.الحَنَق : الغيظ (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۶۵ «حنق»).

2.في المصدر : «باحتياجي» ، وما في المتن أثبتناه من المصادر الاُخرى .

3.الوَكُوف : الغزيرة الكثيرة (لسان العرب : ج ۹ ص ۳۶۳ «وكف») .

4.الوِتْر : الثأر (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۹۰۲ «وتر») .

5.القَرْمُ : الفحل والسيّد (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۱۶۳ «قرم») .

6.الجَحفَلُ : الجيش (الصحاح : ج ۴ ص ۱۶۵۲ «جحفل») .

7.هِزَبْر : من أسماء الأسد (لسان العرب : ج ۵ ص ۲۶۳ «هزبر») .

8.الضَّيْغَم : الأسد (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۳۵۷ «ضغم») .

9.في المصدر : «وعليٌّ قائمٌ بِالحُسنَيَين» ، وما أثبتناه من بحار الأنوار .

10.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۷۹ وراجع : الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۰۱ وكشف الغمّة : ج ۲ ص ۲۳۸ وبحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۴۷ و ۹۲ والفتوح : ج ۵ ص ۱۱۵ ومقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج ۲ ص ۳۳ ومطالب السؤول : ص ۷۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4181
صفحه از 445
پرینت  ارسال به